det finns faktiskt skydds-"shorts" som man har under kläderna... o varför skulle man tappa alla skydden när det har gått hål på tröjen elr byxan? va ja förstår så spänner man fast skydden på kroppen... kanske inte så svårt o lista ut men ändåhttp://www.oneal.com/catalog/index.php?cPath=40
![]()
Jo. Det är jag medveten om. Jag har själv en Dainese Safety Jacket som skyddar stora delar av överkroppen. Ofta kör jag med den under min Gore-Tex jacka och plockar istället ur skydden ur jackan då det skyddar lite bättre eftersom dom skydden sitter bättre på plats. Är det riktigt varmt kan jag också köra med en huvtröja eller något annat över men då har man tappat en hel del skyddseffekt.
Visst stoppar du in massor med skydd under MX-stället så kommer det att kunna skydda ganska bra men då har du en ganska krånglig lösning som tar en del tid att ta på och av sig och det är knappast en rättvis jämförelse. Kör du med samma skydd under och ett ställ för väg så skyddar det fortfarande bättre.
Ett MX-ställ ger sämre skydd än ett ställ avsett för väg vid en omkullkörning på landsväg. Det är och förblir så. Men sen är det ju upp till var och en att avgöra om det är tillräckligt skydd eller inte. Sen kan man ju välja att stoppa in extra skydd om man känner att man vill vara lite tryggare.
Slutsatsen är. Vill du köra i MX-ställ och anser att fördelarna med att det är svalare och ledigare överväger det faktum att dom ger ett sämre skydd så gör det men överväg gärna att komplettera med extra skydd.
Om det är frågan om en MC-semester som trådskaparen frågar om så är ett MX-ställ inte att föredra enligt mig. MC-semester innebär mestadels körning på landsvägar vilket innebär asfalt och mestadels farter över 70-90 km/h.
Dels är det uteslutande frågan om underlag och farter där ett MX-ställ är totalt underlägset ur skyddshänseende.
Dels behöver du något som skyddar mot vinden på ett bättre sätt än många MX-ställ gör.
Dels kan det börja regna och det är inte säkert att du har möjlighet att stanna på direkten om du av någon anledning skulle befinna dig på en motorväg. MX-ställ skyddar avsevärt mycket sämre mot regn än ett landsvägsställ med GoreTex. Blir man blöt blir man mycket snabbt kall och då är man en dålig förare.