skinställ vs ?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
det finns faktiskt skydds-"shorts" som man har under kläderna... o varför skulle man tappa alla skydden när det har gått hål på tröjen elr byxan? va ja förstår så spänner man fast skydden på kroppen... kanske inte så svårt o lista ut men ändå:tungan http://www.oneal.com/catalog/index.php?cPath=40 :tummenupp

Jo. Det är jag medveten om. Jag har själv en Dainese Safety Jacket som skyddar stora delar av överkroppen. Ofta kör jag med den under min Gore-Tex jacka och plockar istället ur skydden ur jackan då det skyddar lite bättre eftersom dom skydden sitter bättre på plats. Är det riktigt varmt kan jag också köra med en huvtröja eller något annat över men då har man tappat en hel del skyddseffekt.

Visst stoppar du in massor med skydd under MX-stället så kommer det att kunna skydda ganska bra men då har du en ganska krånglig lösning som tar en del tid att ta på och av sig och det är knappast en rättvis jämförelse. Kör du med samma skydd under och ett ställ för väg så skyddar det fortfarande bättre.
Ett MX-ställ ger sämre skydd än ett ställ avsett för väg vid en omkullkörning på landsväg. Det är och förblir så. Men sen är det ju upp till var och en att avgöra om det är tillräckligt skydd eller inte. Sen kan man ju välja att stoppa in extra skydd om man känner att man vill vara lite tryggare.

Slutsatsen är. Vill du köra i MX-ställ och anser att fördelarna med att det är svalare och ledigare överväger det faktum att dom ger ett sämre skydd så gör det men överväg gärna att komplettera med extra skydd.

Om det är frågan om en MC-semester som trådskaparen frågar om så är ett MX-ställ inte att föredra enligt mig. MC-semester innebär mestadels körning på landsvägar vilket innebär asfalt och mestadels farter över 70-90 km/h.
Dels är det uteslutande frågan om underlag och farter där ett MX-ställ är totalt underlägset ur skyddshänseende.
Dels behöver du något som skyddar mot vinden på ett bättre sätt än många MX-ställ gör.
Dels kan det börja regna och det är inte säkert att du har möjlighet att stanna på direkten om du av någon anledning skulle befinna dig på en motorväg. MX-ställ skyddar avsevärt mycket sämre mot regn än ett landsvägsställ med GoreTex. Blir man blöt blir man mycket snabbt kall och då är man en dålig förare.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
tar en paus och tackar för bra tips å tankar! =)

dock ser jag inte vädret som ett problem. kommer att vara varmt. har stått uppluckad vintertid i trakterna så jag är van =) och regnställ kommer att brukas.

dock så lät ju shortsen som en nice grej och värda att lägga en tanke på.

då är jag inne på shorts, knäskydd byxor och stövlar på benen,.
sen ett helkropp övertill. och ngn form av winstopper.. bör ju funka?

och med funka menar jag inte att det är lika bra som skinn el goretex. men det bör ju räcka till.. och räcka till kan man ju dra i all sin oändlighet för man skulle ju kunna ta på sig en blydräkt.. är ni med mig ?

är jag dum ? =)

Är lite sugen på en liknande mundering. Man tycker att man borde täcka det mesta av huden med Handskar, stövlar, knäskydd och skyddsjacka. Skydden i allväderställen är ju under all kritik. Speciellt på knäna brukar dom vara obefintliga.
 

Aleeeeeex!

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
östersund
Hoj
gpr 125 -05 gianelli effektsystem
Jo. Det är jag medveten om. Jag har själv en Dainese Safety Jacket som skyddar stora delar av överkroppen. Ofta kör jag med den under min Gore-Tex jacka och plockar istället ur skydden ur jackan då det skyddar lite bättre eftersom dom skydden sitter bättre på plats. Är det riktigt varmt kan jag också köra med en huvtröja eller något annat över men då har man tappat en hel del skyddseffekt.

Visst stoppar du in massor med skydd under MX-stället så kommer det att kunna skydda ganska bra men då har du en ganska krånglig lösning som tar en del tid att ta på och av sig och det är knappast en rättvis jämförelse. Kör du med samma skydd under och ett ställ för väg så skyddar det fortfarande bättre.
Ett MX-ställ ger sämre skydd än ett ställ avsett för väg vid en omkullkörning på landsväg. Det är och förblir så. Men sen är det ju upp till var och en att avgöra om det är tillräckligt skydd eller inte. Sen kan man ju välja att stoppa in extra skydd om man känner att man vill vara lite tryggare.

Slutsatsen är. Vill du köra i MX-ställ och anser att fördelarna med att det är svalare och ledigare överväger det faktum att dom ger ett sämre skydd så gör det men överväg gärna att komplettera med extra skydd.

Om det är frågan om en MC-semester som trådskaparen frågar om så är ett MX-ställ inte att föredra enligt mig. MC-semester innebär mestadels körning på landsvägar vilket innebär asfalt och mestadels farter över 70-90 km/h.
Dels är det uteslutande frågan om underlag och farter där ett MX-ställ är totalt underlägset ur skyddshänseende.
Dels behöver du något som skyddar mot vinden på ett bättre sätt än många MX-ställ gör.
Dels kan det börja regna och det är inte säkert att du har möjlighet att stanna på direkten om du av någon anledning skulle befinna dig på en motorväg. MX-ställ skyddar avsevärt mycket sämre mot regn än ett landsvägsställ med GoreTex. Blir man blöt blir man mycket snabbt kall och då är man en dålig förare.

mycke klokt i de inlägget:tummenupp o ja håller faktiskt med om att det kan vara lite behändligare med ett ställ där skydden reddan sitter i jackan:tummenupp

tar en paus och tackar för bra tips å tankar! =)

dock ser jag inte vädret som ett problem. kommer att vara varmt. har stått uppluckad vintertid i trakterna så jag är van =) och regnställ kommer att brukas.

dock så lät ju shortsen som en nice grej och värda att lägga en tanke på.

då är jag inne på shorts, knäskydd byxor och stövlar på benen,.
sen ett helkropp övertill. och ngn form av winstopper.. bör ju funka?

och med funka menar jag inte att det är lika bra som skinn el goretex. men det bör ju räcka till.. och räcka till kan man ju dra i all sin oändlighet för man skulle ju kunna ta på sig en blydräkt.. är ni med mig ?

är jag dum ? =)


ja hittade iaf en sak som ja tror att ja kmr o inhandla för blöta dagar:tungan http://www.oneal.com/catalog/product_info.php?cPath=35&products_id=118 de läcker nog inte in så mkt:tummenupp
 
Last edited:

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Mycket kloka ord av de flesta:)

Men om det väl händer nåt så hade jag hellre valt att glida dom metrarna i skinnställ än i något annat som t ex. goretex m.m. För det finns ändå ytor som är oskyddade när man väl glider, att skrapa bar hud mot asfalt är väl inte att föredra...Skinnställ håller väl ganska bra i sådana lägen.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
mycke klokt i de inlägget:tummenupp o ja håller faktiskt med om att det kan vara lite behändligare med ett ställ där skydden reddan sitter i jackan:tummenupp




ja hittade iaf en sak som ja tror att ja kmr o inhandla för blöta dagar:tungan http://www.oneal.com/catalog/product_info.php?cPath=35&products_id=118 de läcker nog inte in så mkt:tummenupp

Det är säkert vattentätt. Har man ett GoreTex ställ så behövs det inte men har man något som bara är vattenavstötande så kan det nog vara skönt att dra på om det kommer en massa regn.

Mitt Rukka GoreTex är ruskigt vattentätt. Jag har provat att köra i hällregn som var så att bilarna stannade efter vägkanten. Trots normal fart från Sala till Uppsala så blev jag inte våt mer än om fötterna (MC-stövlarna har tydligen ventilationshål):gnissla och om händerna (Valde handskar utan membran). I övrigt var jag helt torr.

Mycket kloka ord av de flesta:)

Men om det väl händer nåt så hade jag hellre valt att glida dom metrarna i skinnställ än i något annat som t ex. goretex m.m. För det finns ändå ytor som är oskyddade när man väl glider, att skrapa bar hud mot asfalt är väl inte att föredra...Skinnställ håller väl ganska bra i sådana lägen.

Just det där är det något som det finns väldigt mycket tyckande och gissande som är baserat på sånt som var sanning för en massa år sedan. Ett nyare ställ av bra kvalitet med Kordura/Kevlar tål lika mycket som ett skinnställ enligt tester. Köper du ett billigt textilställ så håller det givetvis sämre. Man får vad man betalar för.

Vem vill för övrigt glida dom metrarna? Inte jag i alla fall. Vare sig i skinnställ eller textil.
 
Last edited:

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Just det där är det något som det finns väldigt mycket tyckande och gissande som är baserat på sånt som var sanning för en massa år sedan. Ett nyare ställ av bra kvalitet med Kordura/Kevlar tål lika mycket som ett skinnställ enligt tester. Köper du ett billigt textilställ så håller det givetvis sämre. Man får vad man betalar för.

Vem vill för övrigt glida dom metrarna? Inte jag i alla fall. Vare sig i skinnställ eller textil.
Ja du har säkert rätt!:) Man får ju så klart vad man betalar för...

Och ja sedan är det nog ingen här på forumet som vill glida dom metrarna, men klotar du i låt säga 100km/h så glider man ju en bra bit kanske och förhoppningsvis missar man fasta föremål under färden, o då gäller det att man har tillförlitliga skydd.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja du har säkert rätt!:) Man får ju så klart vad man betalar för...

Och ja sedan är det nog ingen här på forumet som vill glida dom metrarna, men klotar du i låt säga 100km/h så glider man ju en bra bit kanske och förhoppningsvis missar man fasta föremål under färden, o då gäller det att man har tillförlitliga skydd.

Japp. Då gäller det att ha bra skydd. Så länge kläderna håller ihop så är det ju inte farten som dödar eller skadar. Det är ju det plötsliga stoppet.
Hur lång blir glidsträckan vid en klotning i 100 på asfalt? Skulle vara lite intressant att veta.
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Hur lång blir glidsträckan vid en klotning i 100 på asfalt? Skulle vara lite intressant att veta.

Ja det skulle vara intressant. Men på hojen i 100 färdas man väl ca. 27m/s och om man då av någon plötslig anledning hamnar på asfalt i den farten, så lär man ju glida en bra bit, sen är det ju säkert stor friktion o annat som spelar in, men man får nog räkna med...en bit.

[YOUTUBE-ID]TruLFYijL6U[/YOUTUBE-ID]

Dela det på 3 ungefär....

Och Nakano är nog jävligt glad att han hade ordentliga skydd.:rolleyes:
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja det skulle vara intressant. Men på hojen i 100 färdas man väl ca. 27m/s och om man då av någon plötslig anledning hamnar på asfalt i den farten, så lär man ju glida en bra bit, sen är det ju säkert stor friktion o annat som spelar in, men man får nog räkna med...en bit.

[YOUTUBE-ID]TruLFYijL6U[/YOUTUBE-ID]

Dela det på 3 ungefär....

Och Nakano är nog jävligt glad att han hade ordentliga skydd.:rolleyes:

Nja. Dela på 3 blir inte rätt. bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten eftersom rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten. Med andra ord så är skillnaden mellan 100 och 300 lika med 3*3=9 gånger så lång bromssträcka. Förutsatt att det är samma typ av asfalt och ett liknande ställ.
 

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Ort
Skåne/Blekinge
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Nja. Dela på 3 blir inte rätt. bromssträckan ökar med kvadraten på hastigheten eftersom rörelseenergin är proportionell mot kvadraten på hastigheten. Med andra ord så är skillnaden mellan 100 och 300 lika med 3*3=9 gånger så lång bromssträcka. Förutsatt att det är samma typ av asfalt och ett liknande ställ.
Ja just det! ;)

Men nu tänkte jag rent hypotetiskt...men som du säger "bromssträckan ökar med bla bla...så jag menade dela det på 9 istället eller vad du kom fram till!:)
 

Dark_Messenger

Guest
Du får ont oavsett vad du vurpar i.

Jag hade valt att vurpa i så mycket skinn och skydd som möjligt såhär i efterhand när man har provat på att krascha med skitgrejor. Dock är jag beredd att göra avkall på en del för komfortens skull. Kom ihåg att allt du tar bort från ett komplett skinnställ med alla tänkbara skydd är kompromisser som kommer göra att du får ondare.

Men man får ju vara lite realist också. Man måste kunna åka med skiten utan allt för stora obehag.

Prio ett för mig nu är att välja nått som iaf går ihop i midjan för av erfarenhet vet jag att överdel och underdel åker isär och exponerar naket kött vid vurpor. :näsblod
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
ett vanligt skinn med ~1,3 mm tjockleck är beräknat att hålla ca 8 sekunder på asfalt.

klotning i 100 blir således ca 200 meter pulkaåkning innan du börjar förlora kroppsmassa pga asfaltens påverkan.

Längre om det är blött på marken.


Torr, grov asfalt skulle jag tro att tiden blir något kortare, kanske 5 sekunder.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja just det! ;)

Men nu tänkte jag rent hypotetiskt...men som du säger "bromssträckan ökar med bla bla...så jag menade dela det på 9 istället eller vad du kom fram till!:)

Ok. Ja. Precis så menade jag också. :)

ett vanligt skinn med ~1,3 mm tjockleck är beräknat att hålla ca 8 sekunder på asfalt.

klotning i 100 blir således ca 200 meter pulkaåkning innan du börjar förlora kroppsmassa pga asfaltens påverkan.

Längre om det är blött på marken.


Torr, grov asfalt skulle jag tro att tiden blir något kortare, kanske 5 sekunder.

Men hur långt glider man på asfalt om man klotar i 100. Innan man stannat alltså. Jag har letat som en tok men jag har inte hittat några friktionskoefficienter alls.
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Resonemang:
För att accelerera 0-100km/h, 3-4 sekunder, behöver man ett hyffsat bra gummi för att få tillräcklig friction.
Riktigt grov uppskattning är att skinn har halva frictionskofficienten mot gummi. Kanske uppskattat i överkant.
En glidtur på 8 (+/-3) sekunder är nog inte omöjligt. Förhoppningsvis byter man "ställning" under tiden, så har man lite marginal på att skinnet i rumpan blir "svett".

Mats
 

arachnid

v4-lover
Gick med
1 May 2007
Ort
Lite här och lite där.
Hoj
VifferWaffe -88
Ok. Ja. Precis så menade jag också. :)



Men hur långt glider man på asfalt om man klotar i 100. Innan man stannat alltså. Jag har letat som en tok men jag har inte hittat några friktionskoefficienter alls.

för många variabler för att räkna på, grovlek på asfalten, fuktighet, temperatur

räknat endast på ~24 m/s blir det ca 200 meter om man kanar av hojen.

skinn blir snorhalt om asfalten är fin, som såpad rutschkana om det är nyregnat.

gjorde ett ofrivilligt test när jag var yngre, kanade tills vägen svängde och jag likt en deluge-åkare flög rakt ut i diket.

mer eller mindre det enda som stoppar dig innan det går hål på skinnet är om du tappar rörelseenergi genom att rulla fram, släpa fötterna, åki in i ett räd eller dike osv osv.

ligger du på rygg som en sköldpadda och åker, så kan man komma långt :)

som en liten jämförelse så läste jag nåt reportage om just skinn vs allväderställ, och allvädern (goretex/cordura) höll ca 6 sekunder max, med hög friktion och värmeutveckling som följd

de trädde på ställen på nåt stoppat rör som de sedan sänkte ner mot asfalten efter en bil som körde på en bana med ett tryck motsvarande en människa.

de kollade rena ytor, men även sömmar osv, skitbra skriven iaf, men kan inte komma på var jag läste artikeln.
:huvet
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
för många variabler för att räkna på, grovlek på asfalten, fuktighet, temperatur

räknat endast på ~24 m/s blir det ca 200 meter om man kanar av hojen.

skinn blir snorhalt om asfalten är fin, som såpad rutschkana om det är nyregnat.

gjorde ett ofrivilligt test när jag var yngre, kanade tills vägen svängde och jag likt en deluge-åkare flög rakt ut i diket.

mer eller mindre det enda som stoppar dig innan det går hål på skinnet är om du tappar rörelseenergi genom att rulla fram, släpa fötterna, åki in i ett räd eller dike osv osv.

ligger du på rygg som en sköldpadda och åker, så kan man komma långt :)

som en liten jämförelse så läste jag nåt reportage om just skinn vs allväderställ, och allvädern (goretex/cordura) höll ca 6 sekunder max, med hög friktion och värmeutveckling som följd

de trädde på ställen på nåt stoppat rör som de sedan sänkte ner mot asfalten efter en bil som körde på en bana med ett tryck motsvarande en människa.

de kollade rena ytor, men även sömmar osv, skitbra skriven iaf, men kan inte komma på var jag läste artikeln.
:huvet

Men din lilla uträkning bygger ju på att man glider med konstant hastighet i 8 sekunder. Det är ju inte fallet. För skinn glider ju inte helt friktionslöst mot asfalt. Du kommer ju att bromsas ner. Det intressanta är ju att veta om man kommer att bromsas ner så att man stannar innan det går hål på stället och man börjar bromsa med sin rumpa eller någon annan kroppsdel man vill ha kvar.
Är det blött så kommer ju friktionen att sjunka men då kommer ju också slitaget på stället att bli mindre.

Tester där dom testat textilställ är ju också intressant men problemet där är att det skiljer så oerhört mycket mellan olika ställ. En del ställ trasas ju sönder på nolltid medan andra håller ganska länge.

Egentligen tycker jag att det borde vara krav på att MC-ställ genomgår testning på ett standardiserat sätt och att man sedan anger slitagemotståndet för varje ställ i varudeklarationen så att man kan se på ett enskilt ställ att det håller för si och så många meter (eller sekunder) glid på "standardasfalt".
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
För tre veckor sedan la jag mig på sidan på en asfaltväg och gled något tiotal meter....

Jag hade en Arlen Ness skinnjacka och ett par Jofama Match skinn/textilbyxor, skinnet var i princip oskadat, och tyget (visserligen inget kraftigt tyg) hängde i trasor.... I 50 km/h!!

Så mitt nästa ställ blir ett Lindstrands skinnställ utan en tygbit utåt:tummenupp

Men vill du ha bra ventilation har LIndstrands ett textilställ med ventilationsöppningar man kan öppna och stänga, tror Dainese har något liknande med!!
Sedan finns alltid BMW Rally 2 med en massa lyx! Skrare, smidigare och bättre tror jag inte du hittar, möjligtvis snyggare och billigare.....
Det kostar runt 8000:va

Per del:huvet
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
när jag blev påkörd i goretex stället så slet de upp byxorna ordentligt i de flesta sömmarna..
 

Helmetrock

Cylindergrinder
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Uppsala/Orust
Hoj
Because real men don't eat sushi, BMW Rockster, hos doktorn och vilar sig....
Förresten, är det någon som har koll på hur getnappa håller jämfört med kohud?

Getnappan är ju mycket mjukare och smidigare, kanske även tunnare?
Håller det bättre eller sämre än kohud?
 
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top