skiss/ritning på eget slip-on?

Demonen

Let freedom ring with a shotgun blast...
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Kungsör
Hoj
Suzuki Gsx 750-99
Hej
Tänkte jag skulle testa å bygga ett eget slip-on, är det någon som har en skiss eller ritning på något som ni gjort eller som ni vet funkar.?
Har en suzuki gsx750-99
Tack i förväg :Bugar
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
e väl ba o gö :tungan
2 eller 2,5 tums perforerat innerrör..
ca 30-45 cm kanske..beroende på hur långt du vill ha
:)
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
Demonen skrev:
2252880 Hej
Tänkte jag skulle testa å bygga ett eget slip-on, är det någon som har en skiss eller ritning på något som ni gjort eller som ni vet funkar.?
Har en suzuki gsx750-99
Tack i förväg :Bugar

Inga som helst problem.. JAg har gjort ett gäng ljuddämpare till både bilar o hojar..

Jag har gjort så här iaf:
Ett slip-on består av fyra delar, du har ett perforerat innerrör, en mantel och två gavlar. Till slip-ons så har jag svarvat gavlarna och svetsat på en rörstump på dessa på insidan gaveln, sen så har jag rullat ihop ett innerrör av perforerad plåt som passar gött utanpå rörstumparna (ska vara go glidpassning, inget glapp, hellre lite för trögt.
Sen har jag tagit ett lagom stort ytterrör (mantelrör) och svetsat fast bakregaveln, i främre änden av manteln har jag svetsat i små gängade kutsar eller hylsor eller vad du vill kalla det, som jag har bultat främre gaveln i. Anledningen till att jag har satt rörstumpar på insidan är att i vissa fall (t.ex vid en aluminium-mantel) så kan innerröret utvidga sig mer av värmen än vad manteln gör, då får du en massa konstiga spänningar i skiten. Om du däremot har rörstumpar som innerröret ligger på så får det röra sig och flexa o greja så mycket det vill, men gör passningen lite tight så att det inte ligger o skramlar..

Det är väl den typen av slip-on jag har gjort, du kan väl se den som en grundkonstruktion eller hitta på nåt helt eget.
 

Demonen

Let freedom ring with a shotgun blast...
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Kungsör
Hoj
Suzuki Gsx 750-99
Tack ska testa å göra en prototyp å se vad de Blir av det :yoparty
 

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Limstift skrev:
2257880 Inga som helst problem.. JAg har gjort ett gäng ljuddämpare till både bilar o hojar..

Men... Hur gör man för att beräkna motstånd. Och vad ska man tänka på?
Ett ärtrör på en meter måste ju ha mera motstånd än ett stuprör på nån decimeter.

Hur beräknar man en bra balans? :confused: :va

Finns det några formler att räkna på? :va :confused:

...tanken har hållit mig vaken flera nätter! :gnissla
 
Last edited:

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Ugglan skrev:
2274384 Men... Hur gör man för att beräkna motstånd. Och vad ska man tänka på?
Ett ärtrör på en meter måste ju ha mera motstånd än ett stuprör på nån decimeter.

Hur beräknar man en bra balans? :confused: :va

Finns det några formler att räkna på? :va :confused:

...tanken har hållit mig vaken flera nätter! :gnissla

det går säkert att räkna fram om man har alla parametrar men varför göra så mycket onödigt jobb på en fyrtaktare?? Apa efter ett helt vanligt slipon så ska du se att du inte missar mer än 0,5HK
 

Limstift

Flooork!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lessebo Kommun
Hoj
VTR 1000F Firestorm
[PlastRaket] skrev:
2274416 det går säkert att räkna fram om man har alla parametrar men varför göra så mycket onödigt jobb på en fyrtaktare?? Apa efter ett helt vanligt slipon så ska du se att du inte missar mer än 0,5HK


Precis.. Jag har oftast gått efter dimensionerna på rören som leder fram till ljuddämparen/anslutningsröret och bara gått upp några millimeter i storlek beroende på vad jag har haft tillgång till för rör..
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top