Jag tycker det är enklare att alltid använda färdigblandad glykol i motorn och kylaren.
Eftersom det är i praktiken omöjligt för de flesta att få ut all vätska/destillerat vatten ur vågräta kanaler i kylaren och motorn genom att tappa ur på lägsta punkt. Vilket innebär att man efteråt ska hålla på och mäta glykolhalten, tappa av utspädd glykol och fylla på med med mera färdigblandad.
Varför inte fylla på med koncentrerad glykol för att få rätt blandning ?
Därför det är inte säkert att koncentrerad glykol som har större täthet blandar sig med lättare vatten i systemet.
Bara egen erfarenhet från värmepumpanläggningar ..... i jobbet.
Vill man skölja, gör det med färdigblandat. Tex
Etylenbaserad kylarglykol (färdigblandad) avsedd för de flesta bensin- och dieselmotorer på marknaden. Ger ett mycket bra skydd mot frost och korrosion. Färdigblandad. Frostskyddar ner till -36 °C. OBS : Får ej spädas ytterligare. Följ alltid motorfabrikantens anvisningar vid byte av...
www.biltema.se
Att byta glykol kan vara ganska arbetskrävande. Man fyller på. Lutar hojen fram och tillbaka för att få ut luft, kan fylla på mera, lutar hojen fram och tillbaka för att få ut luft, fyller på osv.
På Sprint RS fodrades ca 30 gånger av ovan Man fyller på. Lutar hojen fram och tillbaka, osv.
På GSX1300R ca 10 gånger innan det inte går i mer färdigblandat.
Fyller expansionskärlet till övre strecket.
Starta motorn och kör den kanske 1 minut och den får svalna, fyll på expansionskärlet.
Starta motorn och kör den 3 minuter och den får svalna. Fyll på expansionskärlet.
osv
Läs instruktionerna för kylarvätskebyte i motorn på V800.
Det kan finnas "luftskruvar" för avluftning av kylsystemet.