Skit i kylvätskebehållaren.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Tjena, håller på att meka lite med min VFR och upptäcker att behållaren i plast för kylarvätska har en del metalliskt bös i sig. Är detta något jag bör vara orolig över och var kommer det ifrån? Tömde behållaren i en hink så att ni ser mängden bättre.
 

Bifogat

  • PXL_20230812_124651152.MP.jpg
    PXL_20230812_124651152.MP.jpg
    5.1 MB · Visningar: 45
  • PXL_20230812_124645261.jpg
    PXL_20230812_124645261.jpg
    2.4 MB · Visningar: 46

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Skulle tippa på korrosionsrester ifrån kylsystemet - aluminiumoxid? Kan bero på att den körts utan glykol eller med blandad glykol. Etylen och propylenglykol är två olika typer som absolut inte bör blandas - oftast har tillverkaren någonstans i handböcker eller annat angivit vilken typ som skall användas.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kör motorn med destillerat vatten en stund så att kylvätskan cirkulerar - töm systemet vid lägsta punkt på motorn och fyll sedan med rätt typ av glykol
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Skulle tippa på korrosionsrester ifrån kylsystemet - aluminiumoxid? Kan bero på att den körts utan glykol eller med blandad glykol. Etylen och propylenglykol är två olika typer som absolut inte bör blandas - oftast har tillverkaren någonstans i handböcker eller annat angivit vilken typ som skall användas.
Ah okej, ska jag göra rent systemet och fylla med rätt vätska? Är det onormalt mycket rester av aluoxid på en 25 år gammal hoj? Den har dock nyligen fått ny kylarvätska på verkstad som han jag köpte den ifrån hade lämnat in den för. Är det vanligt att de gör fel? I övrigt kunde man köra den innan jag plockade isär den.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Kylarvätskan som är i nu är typ slimegrön. Är det en indikation på vilken vätska som är i med avseende på propylen vs etylen?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Färgen kan inte användas för att avgöra typ av glykol.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Gör rent - med destillerat vatten (batterivatten från Jula eller Biltema)
Blanda batterivatten 50/50 med en glykol för aluminiummotorer -du kan inte gå på färgen - den säger inte ett skit.
Kan inte avgöra om det är onormalt mycket - lite grann blir det alltid.
Är det en riktig mc-verkstad så borde de ha koll på att aluminium kräver etylenglykol med rätt typ av inhibitorer. Kan mycket väl vara rätt glykol o korrosionsprodukter hopsamlat under hojens livslängd (ser att det inte är någon ungdom precis)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Gör rent - med destillerat vatten (batterivatten från Jula eller Biltema)
Blanda batterivatten 50/50 med en glykol för aluminiummotorer -du kan inte gå på färgen - den säger inte ett skit.
Kan inte avgöra om det är onormalt mycket - lite grann blir det alltid.
Är det en riktig mc-verkstad så borde de ha koll på att aluminium kräver etylenglykol med rätt typ av inhibitorer. Kan mycket väl vara rätt glykol o korrosionsprodukter hopsamlat under hojens livslängd (ser att det inte är någon ungdom precis)
Jag tycker det är enklare att alltid använda färdigblandad glykol i motorn och kylaren.
Eftersom det är i praktiken omöjligt för de flesta att få ut all vätska/destillerat vatten ur vågräta kanaler i kylaren och motorn genom att tappa ur på lägsta punkt. Vilket innebär att man efteråt ska hålla på och mäta glykolhalten, tappa av utspädd glykol och fylla på med med mera färdigblandad.
Varför inte fylla på med koncentrerad glykol för att få rätt blandning ?
Därför det är inte säkert att koncentrerad glykol som har större täthet blandar sig med lättare vatten i systemet.
Bara egen erfarenhet från värmepumpanläggningar ..... i jobbet.
Vill man skölja, gör det med färdigblandat. Tex
Att byta glykol kan vara ganska arbetskrävande. Man fyller på. Lutar hojen fram och tillbaka för att få ut luft, kan fylla på mera, lutar hojen fram och tillbaka för att få ut luft, fyller på osv.
På Sprint RS fodrades ca 30 gånger av ovan Man fyller på. Lutar hojen fram och tillbaka, osv.
På GSX1300R ca 10 gånger innan det inte går i mer färdigblandat.
Fyller expansionskärlet till övre strecket.
Starta motorn och kör den kanske 1 minut och den får svalna, fyll på expansionskärlet.
Starta motorn och kör den 3 minuter och den får svalna. Fyll på expansionskärlet.
osv
Läs instruktionerna för kylarvätskebyte i motorn på V800.
Det kan finnas "luftskruvar" för avluftning av kylsystemet på motorns toppar.
 
Last edited:

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag tycker det är enklare att alltid använda färdigblandad glykol i motorn och kylaren.
Eftersom det är i praktiken omöjligt för de flesta att få ut all vätska/destillerat vatten ur vågräta kanaler i kylaren och motorn genom att tappa ur på lägsta punkt. Vilket innebär att man efteråt ska hålla på och mäta glykolhalten, tappa av utspädd glykol och fylla på med med mera färdigblandad.
Varför inte fylla på med koncentrerad glykol för att få rätt blandning ?
Därför det är inte säkert att koncentrerad glykol som har större täthet blandar sig med lättare vatten i systemet.
Bara egen erfarenhet från värmepumpanläggningar ..... i jobbet.
Vill man skölja, gör det med färdigblandat. Tex
Att byta glykol kan vara ganska arbetskrävande. Man fyller på. Lutar hojen fram och tillbaka för att få ut luft, kan fylla på mera, lutar hojen fram och tillbaka för att få ut luft, fyller på osv.
På Sprint RS fodrades ca 30 gånger av ovan Man fyller på. Lutar hojen fram och tillbaka, osv.
På GSX1300R ca 10 gånger innan det inte går i mer färdigblandat.
Fyller expansionskärlet till övre strecket.
Starta motorn och kör den kanske 1 minut och den får svalna, fyll på expansionskärlet.
Starta motorn och kör den 3 minuter och den får svalna. Fyll på expansionskärlet.
osv
Läs instruktionerna för kylarvätskebyte i motorn på V800.
Det kan finnas "luftskruvar" för avluftning av kylsystemet.

Oj, det var mycket jobb. Kul!
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vilket innebär att man efteråt ska hålla på och mäta glykolhalten, tappa av utspädd glykol och fylla på med med mera färdigblandad.
Brukar inte bry mig om fryspunkten är -20 eller -30, tycker att huvudsaken är att vätskan skapar korrosionsskydd, så jag fyller med en 50/50-blandning. Tänker jag fel?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Brukar inte bry mig om fryspunkten är -20 eller -30, tycker att huvudsaken är att vätskan skapar korrosionsskydd, så jag fyller med en 50/50-blandning. Tänker jag fel?
Nej du tänker inte fel. Kruxet är att du kanske behöver fylla med 60 Glykol 40 Vatten eller 70 Glykol 30 vatten för att kompensera för det vatten som finns kvar ifall du sköljt med rent vatten.
För att få de önskade blandningen 50/50.
Jag kan ha fel, inga problem få ut allt vattnet vid eftersköljning med rent vatten i en MC men feg som jag är skulle jag bara använda färdigblandad som väl är 50/50 med korrosionstillsatser.
Till att skölja med.Alternativt 50 koncentrerad + 50 batterivatten men då är dett viktigt röra om ordentligt. Innan man fyller så det blandar sig. Tycker jag.

Vad som inte fungerat för mig när det gällde fylla på ett värmepumpsystem med några 100 liter är att växelvis köra i en 10 liters spann vatten och en 10 liters spann koncentrerad glykol. Delar av rör systemet var fyllda med rent(?) vatten som frös på vintern.
Mycket tråkigt för kunden och för oss, leverantören.

När man bytt från tex CaCl2 + Vatten (billigt men korrosion ) till Etylenglykol + vatten (färdigblandat) i stora köldbärarsystem så har man bara på natten stängt en avstängningsventil vid cirkulationspumpen och pumpat i färdigblandad Etylenglykol+vatten efter pumpen och tappat av före avstängningsventilen. I början blir det ju CaCl2 + vatten som kommer ut. men det blir mer och mer Etylenglykol och mindre och mindre CaCl2 och det är bara att pumpa på tills det inte kommer mer CaCl2 i det som tappas av. Behövs två tankbilar, en med Etylenglykol + vatten och pump och en tankbil för avfallsvattnet.
Så man sköljer alltså med samma som man fyller på.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Nej du tänker inte fel. Kruxet är att du kanske behöver fylla med 60 Glykol 40 Vatten eller 70 Glykol 30 vatten för att kompensera för det vatten som finns kvar ifall du sköljt med rent vatten.
För att få de önskade blandningen 50/50.
Jag kan ha fel, inga problem få ut allt vattnet vid eftersköljning med rent vatten i en MC men feg som jag är skulle jag bara använda färdigblandad som väl är 50/50 med korrosionstillsatser.
Till att skölja med.Alternativt 50 koncentrerad + 50 batterivatten men då är dett viktigt röra om ordentligt. Innan man fyller så det blandar sig. Tycker jag.

Vad som inte fungerat för mig när det gällde fylla på ett värmepumpsystem med några 100 liter är att växelvis köra i en 10 liters spann vatten och en 10 liters spann koncentrerad glykol. Delar av rör systemet var fyllda med rent(?) vatten som frös på vintern.
Mycket tråkigt för kunden och för oss, leverantören.

När man bytt från tex CaCl2 + Vatten (billgt men korrosion ) till Etylenglykol + vatten (färdigblandat) i stora köldbärarsystem så har man bara på natten stängt en avstängningsventil vid cirkulationspumpen och pumpat i färdigblandad Etylenglykol+vatten efter pumpen och tappat av före avstängningsventilen. I början blir det ju CaCl2 + vatten som kommer ut. men det blir mer och mer Etylenglykol och mindre och mindre CaCl2 och det är bara att pumpa på tills det inte kommer mer CaCl2 i det som tappas av. Behövs två tankbilar, en med Etylenglykol + vatten och pump och en tankbil för avfallsvattnet.
Så man sköljer alltså med samma som man fyller på.
Jag kör med vattenslangen.
Öppnar lite där det går, och kör igenom ordentligt med vatten.
Sedan blåser jag med tryckluft.
Fyller på med en ca 50/50 blandning av glykol, och jag tyckert att det blir "tillräckligt bra".
Det blir inte någon avgörande del vatten kvar i systemet, och skulle det råka bli 60/40 eller 40/60, så överlever hojen det, ingenting fryser sönder, det klarar gott och väl 30 minusgrader.
Så var inte så orolig tycker jag.

Är det en hoj jag själv ägt en längre tid så hoppar jag över vattenslangsmomentet, och byter bara glykolen genom att tappa ur, köra tryckluft, och hälla i nytt (ca vart 4:e år).
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag visste inte att det kunde göras krångligt.
Jag tömde via två pluggar. Fyllde på färdigblandad av rätt sort. Lät motorn gå på tomgång 3-4 minuter. Fyllde på lite till. Sen var jag klar. TDM900.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag visste inte att det kunde göras krångligt.
Jag tömde via två pluggar. Fyllde på färdigblandad av rätt sort. Lät motorn gå på tomgång 3-4 minuter. Fyllde på lite till. Sen var jag klar. TDM900.
Grattis !
Jämför Sprint RS.
Ca 30 små påfyllningar, med vicka fram och tillbaka innan det inte gick få i mer...
PÅ GSX1300R "bara" ca 10 med vicka fram och tillbaka innan det inte går få i mer...
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Har du laddat ner servicemanulen? Där står precis hur man ska gå tillväga. Japp, jag har den på datorn (181MB)
Det är sant, jag har också laddat ned den, har bara inte tittat igenom kapitlet om byta spolarvätska för jag visste inte om jag skulle behöva det eller ej.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top