Sucka på du!
Vad jag vill påstå, är att spikningar i en 2T motor får fatalare följder pga tändföljden. 4T motorns kolv hinner att kylas under avgas/insugs fasen på ett effektivare sätt. Därmed så kan en 4T klara en förhållandevis längre tids körning med detonations tendenser. En 2T däremot, bygger upp problemet snabbare genom att värmen från detonationen som hamnar i kolven inte kyls bort lika effektivt. Det blir därför lite "snöbolls fenomen" och värmen i kolven, som i det här aktuella fallet är vid avgasporten, gör att kolven expanderar fort och för mycket. Följden blir att kolven trycks ut lite i porten och skadas/pajar när den slår i överkanten på porten. Bilderna på DT kolven är svåra att tolka, det behövs ibland förstoringsglas för att se mindra kortvariga detonationer. Alla skador är inte identiska, jag skulle kunna visa bilder på riktigt ruskigt detonations skadade likväl som nästa identiskt skadad kolv som DT:n. Jag var så sent som i onsdags på en cylinderfirma och så där ett hel hög med gamla trasiga kolv exempel och fick den här förklaringen. Han som berätta har jobbat med sånt här i över 30 år så han svamla inte.