Skit kvar i motorn?

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
Tja.

Hur är det med om en kolv har skurit och gått i bitar. Kan man få rent utan att klyva motorn?

Motorn är rengjord utan att vara kluven och den har gått ca 2h efter kolvbytet och omnicasileringen. Finns det fortfarande risk att det är bitar kvar i motorn som kan leder till att den rasar? eller är det ofarligt eftersom den har gått 2h efter?

det gäller en cr 250 -91 (2-taktare) som jag funderar på att köpa.
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
De ställerna där det kan finnas spån efter ett kolvhaveri på en 2t är ju i vev, cylinderlopp och möjligtvis toppen. Spån i avgassystemet gör ingen skada, de blåser ut direkt vid start om de inte fastnar i klegg. Spån i vev däremot bör man skölja ur förslagsvis genom att fylla upp vevpartiet med bensin några ggr och tömma för att få ur de mesta spånen. Hälla i lite 2t olja i veven kan också vara bra vid start när man monterat ihop maskinen igen. Annars är det så att spånen ifrån kolven är i aluminium medans till ex vevlagret är i bra mycket hårdare och starkare material, fliset från kolven borde alltså käkas upp av vevlagret men det är ju absolut bäst att rengöra så gott man kan i förväg. Nu när hojen har gått 2t redan så det nog inget kvar i veven eller cylinder loppen. Nu är det så att säga redan för sent att göra några förebyggande åtgärder. Vem vet, vevlagret är ju det största objektet för ras när det kommit ner spån sådär. Låter det fint och lagret inte glappar så ser jag ingen mening med att stirra upp sig men det kan ha tagit skada av spånen och börjat vina.
 

Johannes_88

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2004
Ort
Vårgårda
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
UrbanTiger skrev:
2513488 Riv skiten och byt lager,vem vet vad som kan hända, pungt :6surkart

Alternativet är ju att inte köpa för det är inte så kul att behöva riva ner motorn det första man gör när man precis köpt den. Det kan å andra sidan rasa ändå...

philsson skrev:
2513458 De ställerna där det kan finnas spån efter ett kolvhaveri på en 2t är ju i vev, cylinderlopp och möjligtvis toppen. Spån i avgassystemet gör ingen skada, de blåser ut direkt vid start om de inte fastnar i klegg. Spån i vev däremot bör man skölja ur förslagsvis genom att fylla upp vevpartiet med bensin några ggr och tömma för att få ur de mesta spånen. Hälla i lite 2t olja i veven kan också vara bra vid start när man monterat ihop maskinen igen. Annars är det så att spånen ifrån kolven är i aluminium medans till ex vevlagret är i bra mycket hårdare och starkare material, fliset från kolven borde alltså käkas upp av vevlagret men det är ju absolut bäst att rengöra så gott man kan i förväg. Nu när hojen har gått 2t redan så det nog inget kvar i veven eller cylinder loppen. Nu är det så att säga redan för sent att göra några förebyggande åtgärder. Vem vet, vevlagret är ju det största objektet för ras när det kommit ner spån sådär. Låter det fint och lagret inte glappar så ser jag ingen mening med att stirra upp sig men det kan ha tagit skada av spånen och börjat vina.

Tack! Det gjorde mig lite med köpvillig. Det hade känts bättre om det inte hade vart något lurt alls men man kan inte få allt...
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top