skiten startar inte

Jnt

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Sverige
Hoj
cr 125, t7a och en skitsöt mini ;D
min minimoto (som jag köpte på hobbex) tror det är en "16F-model".
jag har kört med den en gång och då startade den utan problem. men alla de andra 1000gångerna nu i veckan som jag försökt starta den så har min lycka hamnat på noll. jag har plockat ner förgasaren (rengjort och tömt på soppa), tagit ut tändstiftet och tagit av avgasröret så att motorn ska torka, för jag trodde den hade surat igen och provat med min polares tändstift som fungerar, men ändå har jag ej lyckats få igång den. gnistan finns där men motorn vill inte. vad mer kan jag testa? eller vad kan felet vara?
Tacksam för svar!
 

Mini Mulle

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
stockholm/Haninge
Hoj
Orion 29 125cc (cross)
har ett kanontips, byt tändstift så kankse det hjälper, det har det gjort för många!!! Bla. för mig med min 14e

vill tillägga att jag hade gnista på mitt chinastift men tydligen inte tillräckligt för när jag bytte till NGK fick jag höra motorns ljuva sång :D

Lycka till
 
Last edited:

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
Eller så kan man ta ett tunt knivblad och lägga det mellan polerna och sen trycka ihop dem så att det är väldigt litet mellanrum... Då får den en kraftfullgnista men den går sämre... Utifrån det kan man sära på polerna igen för att få det att blir perfa! Eller så kan man köpa ett nytt!
 

Falkenberg

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2005
Ort
Halland
Hoj
Cross
Jnt skrev:
min minimoto (som jag köpte på hobbex) tror det är en "16F-model".
jag har kört med den en gång och då startade den utan problem. men alla de andra 1000gångerna nu i veckan som jag försökt starta den så har min lycka hamnat på noll. jag har plockat ner förgasaren (rengjort och tömt på soppa), tagit ut tändstiftet och tagit av avgasröret så att motorn ska torka, för jag trodde den hade surat igen och provat med min polares tändstift som fungerar, men ändå har jag ej lyckats få igång den. gnistan finns där men motorn vill inte. vad mer kan jag testa? eller vad kan felet vara?
Tacksam för svar!

Är stiftet surt? Annars :Jag hade problem med att min inte startade, plockade bort förgasaren o tog bort flottörhuset undertill, skruvade sedan bort munstycket, i det finns ett hål som knappt är 1 mm stort, blås igenom det o kolla sedan mot lampa så ska du se ett tydligt hål igenom, om där sitter skit eller spån så kan det ge fel som att den kan gå ibland men framför allt blir jävligt svårstartad.
 

Jnt

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Sverige
Hoj
cr 125, t7a och en skitsöt mini ;D
jag ska köpa nytt tändstift imorgon och testa det.
och en sak till, det verkar som den får för mycket soppa men det är kanske för man har dratt i det där j*vla snöret rätt intensivt :rolleyes:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ett par kapsyler K-sprit i tanken och sedan startgas i förgasaren, låna ett bladmått och sätt gnistgapet till 0,5 på stiftet.
 

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Ort
derome
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
en annan grej som kan cp sig ar bensinkranen...packningen där i brukar gå sönder det smular sig....skruva bort de två skruvarna visidan om kranen o ko :tummenupp lla
 

Jnt

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2004
Ort
Sverige
Hoj
cr 125, t7a och en skitsöt mini ;D
vi fick igång den idag =)
det var en blandning av tändstift + för fet blandning
 

Mini Mulle

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
stockholm/Haninge
Hoj
Orion 29 125cc (cross)
visst är det som en orgasm när man ryckt i det där jävla snöret i flera dagar och helt plötsligt så får man igång den, det är ljuvligt, GRATTIS :tummenupp
 

Ea

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
Honda Hornet 600
tipps om du inte vill bli trött

hade oxå problem att starta min . men ja tog bort ryck starten satte den "vita" plast nipplen som drar runt svänghjulet på skruvdragaren o bara körde typ i 20 sek ... sen startade skiten... :tummenupp
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Ea skrev:
hade oxå problem att starta min . men ja tog bort ryck starten satte den "vita" plast nipplen som drar runt svänghjulet på skruvdragaren o bara körde typ i 20 sek ... sen startade skiten... :tummenupp

Så ska de jäklarna tas!
har man då ingen skruvdragare kan man ju ta till hands någon annan roterande pryl och dra igång den med.. Till exempel en annan motor. :tungan Sätta dit en motor med axeln och gasa upp den i 5000 varv så startar nog din lilla minimoto :squid
 

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
Tjurig

Nu börjar jag ledsna på kinan, Har bytt stift gnista finns men den värkar inte få soppa, har blåst ren fuggen samt h-munstycket bytt soppa filter va göra :va :va
 

Meli

swemoto.com
Gick med
9 Feb 2005
Ort
På minimoton
Hoj
RR-04 Bi-zeta, 50 cc, 6 kolvsok
988R skrev:
Nu börjar jag ledsna på kinan, Har bytt stift gnista finns men den värkar inte få soppa, har blåst ren fuggen samt h-munstycket bytt soppa filter va göra :va :va

Testa starta den utan tanklock.. funkar det kan du borra upp hålet i tanklocket lite...
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Startar alltid min med full choke å full gas. Drar till den tänder (eller startar) sen ingen gas. Funkar jämt
 

MasterDanne

Danne ;)
Gick med
6 Jan 2005
Ort
Stockholm>Haninge
Hoj
Rå trimmad 14e
DU kanske har blandat i för mycket olja i bensinen, testa hälla ut o blanda med lite mindre olja o sen gör rent/torka stiftet o sen testar du igen, händer det något med startgas ?
 

GUZZ

Medlem
Gick med
8 Sep 2003
Ort
I ett hus som står ute om natten.
Hoj
1/2 Gixxer 750RR++Streetfighter .United 16/43 HP Lawn fighter
minin

:huvet Snart tar man en storkina & smäller kinan i luften. :huvet Lyckades sabba huvudmunstycket snälla någon som vet vart man kan handla nytt?

Köpa billigt = köpa dyrt :(
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top