Skivbromslås flipp eller flopp?

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Har skivbromslåset nån avskräckande effekt egentligen? Jag förutsätter att den som vill norpa min hoj ändå tänker lyfta in den i en skåpbil, inte rulla hem den? Visst tar det tjuven en kvart extra att ta bort det sen, men är inte skivbromslåset bara till för försäkringen?

Har redan gjort en stilig kullerbytta och vet att fler kommer om jag ska använda klumpen. Tyvärr kan jag inte kedja fast den, men kanske är ett kapell ett bättre skydd för en random tjuv inte ser vad som finns under? Om dom nu ens skulle vilja sno en budgethoj som min.

Hur resonerar ni?

Az0nic

I live to ride
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Yamaha YZF750R -95 Yamaha YZF R1 -01
Jag använder skivbromslåset av anledningarna att det är lätt att ta med sig, och för att försäkringen skall gälla, det kan ju alltid stoppa någon pundare från att rulla iväg med hojjen, dock tror jag inte sådana stölder är så vanliga?

Sen har jag kapell över, båda för att skydda mot väder och nyfikna blickar.
(De gånger den står utomhus.)

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag använder skivbromslåset av anledningarna att det är lätt att ta med sig, och för att försäkringen skall gälla, det kan ju alltid stoppa någon pundare från att rulla iväg med hojjen, dock tror jag inte sådana stölder är så vanliga?

Jag hoppas rattlåset hindrar nån från att rulla iväg den?
Visst är det enkelt att använda låset men lika enkelt att glömma för en virrpanna som mig. =/

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Som svar på din fråga! Skivbromslås e en flopp.. hindrar kanske en tjuv 5min max.. :huvet

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Som svar på din fråga! Skivbromslås e en flopp.. hindrar kanske en tjuv 5min max.. :huvet

5min är 5 minuter! kan avskräcka 98% av pundarna därute som vill nöjesåka.

Jag tror det har att göra med var man sätter det.. Jag sätter mitt i "navet". Inte mellan skivan och navet. Har ett genomgående abus. Visst kan man dyrka lås eller använda vinkelsip eller bultsax...

Själv har jag kompletterat med Billig jula kedja med lås som jag satt i förankrat cykelställ och hagelpump från torsbo handels. Tyvärr har jag inte fått tag på några saltladdade patroner än så ev tjyvar får hålla till godo med 8mm buckshots sålänge.

(den må vara gammal.. men den är det näst mest värdefulla i mitt liv(när sambon hör på:D))

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Skivbromslås är en flip. Smidigt att ta med sig och vill tjuven ta din hoj så gör de det oavsett lås. Använd ett senilsnöre om du är glömsk.

Jag har som rutin att ALLTID ta bort låset först oavsett vad jag ska göra med hojen. Ser lite lustigt ut när jag tar bort låset även om jag bara ska sätta dig tankväskan eller fylla på olja, men jag glömmer aldrig låset i alla fall...

Bifogat

• 82-327_l.jpg
    82-327_l.jpg
    12.2 KB · Visningar: 108
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Vad har badtofflor med skivbromslås att göra :va

Det finns skivbromslås med larm, det e bra skit om man är rädd för att försöka rulla iväg fastlåst. Ditt f-bolag kan ha krav på två av varandra oberoende lås, skyltar med min elementära video:

[YOUTUBE-ID]lyeej_oHJXE[/YOUTUBE-ID]

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Visst är det enkelt att använda låset men lika enkelt att glömma för en virrpanna som mig. =/

ASG jasså du har RATT på hojen LOL :D

Det heter styrlås och detta knäcker man lätt bara o lägga ner hojen o hopppa på fram hjulet :tungan

du ska ha 2 lås för försäkringen skull om inte fler om du vill ha den kvar lite längre :tummenupp MEN du e väll så virrig så du glömer nyckeln i låset me :Bugar :tungan:tungan:tungan:tungan

//Robin

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Tyvärr behöver man inte ens lägga ner hojen för att knäcka ett styrlås. Krävs inte jättemycket våld. Att sparka upp ett styrlås är inget jag själv provat, men av de stulna hojar jag mött i jobbet att döma så är det tyvärr oftast väldigt förödande, då "hålet/spåret" i ramen gärna ger vika innan låskolven:näsblod

Trapphus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
På vinterförvaring
Kör själv med ABUS DETECTO 8000. Räcker med att vrida till styret så går larmet på den. En ny bromsskiva kostar dubbelt mot låset så jag tycker det är en bra investering om man är lite tankspridd som en själv.

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
Oftast brukar man ha en liten fin tyg väska som man har sitt skivbromslås i. Jag brukar sätta den på gashandtaget så får jag en enkel påminnelse om att mina skivor är dyra och jag vill inte byta dom.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Kör själv med ABUS DETECTO 8000. Räcker med att vrida till styret så går larmet på den. En ny bromsskiva kostar dubbelt mot låset så jag tycker det är en bra investering om man är lite tankspridd som en själv.

Har en sån också men de är inte direkt högljudda när de larmar.
Håller väl iofs det klenaste buset borta.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ska man bara knäcka styrlåset och slå in en skruvmejsel i tändlåset så är en hoj stulen på några sekunder, så det slipper man med skivbromslåset. Men allt går att stjäla om man bara vill, det finns ju folk som har haft hojen fastlåst med kedjor i öglor i golvet inne i en låst stålbur i ett låst garage, men ändå fått hojen stulen. Och dom som har glömt nycklarna kvar i tändlåset över natten, med hojen utanför lägenheten och den har stått kvar dan efter...

Trapphus

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2010
Hoj
På vinterförvaring
Håller med om att larmljudet är lite väl svagt.

Men har inte lås för att hindra tjyvar utan för att försäkringen ska gälla. Vill bara mena att ska man ändå köpa ett godkänt skrivbromslås så lägg några 100 extra för o få ett larmat. Kan löna sig i längden då bromsskivor är äckligt dyra.

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Vad har badtofflor med skivbromslås att göra :va

Det finns skivbromslås med larm, det e bra skit om man är rädd för att försöka rulla iväg fastlåst. Ditt f-bolag kan ha krav på två av varandra oberoende lås, skyltar med min elementära video:

[YOUTUBE-ID]lyeej_oHJXE[/YOUTUBE-ID]

Klockren video :yoparty Hehe.

Någon som vet om detta lås är godkänt och funkar?
http://www.nilssonsmc.se/produkt/GRIP-LOCK

/påsen

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Klockren video :yoparty Hehe.

Någon som vet om detta lås är godkänt och funkar?
http://www.nilssonsmc.se/produkt/GRIP-LOCK

/påsen

En av "fördelarna" medlåset skulle vara att man inte behöver nyckel för att låsa... Ursäkta, men hur smart är det? Man far iväg utan nyckeln och låser hojen, hur lätt blir det sen att åka iväg? Klippa bromsslangen?

Det är ju också ett argument som talar emot låset. Klipp bromsslangen så upphör låsets funktion:va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Sätt nyckeln till skivbromslåset och nyckeln till tändningslåset på samma nyckelring.

Trä en bit gummislang på nyckeln till skivbromslåset.

När du ska låsa skivbromslåset måste du ta bort gummislangen, då sätter du den på tändningsnyckeln istället.

Går inte tändningsnyckeln i låset när du ska starta hojen sitter skivbromslåset i, kliv av, ta bort låset och flytta slangstumpen.

IDIOTSÄKERT och kostar 25öre....

EDIT: Som en bonus blir det inga repor runt tändningslåset av den andra nyckeln heller...

• Gilla
Reaktioner: ft
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras