Skivorna Sitter Löst (???)

P!

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Köpter min gixxer 750 i våras o märkte härom dagen att när jag rullade hojjen lät det lite från skivorna..jag tänkte vad i helvete o kollade, då sitter skiten löst..de här ringarna (?) som håller fast skivan satt helt slappt.. :huvet

Så vad göra? Och viktigast av allt, kan jag köra såhär, jag menar är det farligt??

MVH PETER
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
P! skrev:
Köpter min gixxer 750 i våras o märkte härom dagen att när jag rullade hojjen lät det lite från skivorna..jag tänkte vad i helvete o kollade, då sitter skiten löst..de här ringarna (?) som håller fast skivan satt helt slappt.. :huvet

Så vad göra? Och viktigast av allt, kan jag köra såhär, jag menar är det farligt??

MVH PETER

det kallas flytande skivor och skall vara så,
(höger handtag ska vara vridbart, vänsterbromshandtag är ingen broms det är koppling.) :D :D
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
Är rullorna nedslitna eller ovala?
Om inte så kan det vara gjort som på många racinghojar/tävlingsmaskiner.
Man byter ut rullorna mot andra med mer tolerans för att få skivan mer "flytande" och därmed får bättre bromsverkan. Skivan har då lättare att anpassa sig till oket / kolvarna istället för att bromskolvarna skall behöva ta upp all rörelse.
 

P!

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
nej inte nerslitna eller ovala..ser ut att vara i bra skick..det är flytande skivor, jag har noll koll på vad det är...men det är alltså inget fel utan bara jag som är lite efter på bromsar :) ?


Kurvmakaren skrev:
Är rullorna nedslitna eller ovala?
Om inte så kan det vara gjort som på många racinghojar/tävlingsmaskiner.
Man byter ut rullorna mot andra med mer tolerans för att få skivan mer "flytande" och därmed får bättre bromsverkan. Skivan har då lättare att anpassa sig till oket / kolvarna istället för att bromskolvarna skall behöva ta upp all rörelse.
 

MSR

foamproductions.net
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
R1, Honda CR125, Fighter XS
bara o köra... som sagt, det skall va så !!!
 

Abris

:-)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 250 EXC-F, 950 SM
Hade samma trubbel på min 750 -96 och jag bytte mina skivor!!

Visst dom är flytande men man skall inte kunna rucka skivorna fram och tillbaka eller i sidled!
Då är dom slut tyvärr.

/

Micke
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Och flytande skiva innebär att själva bromsskivan inte är fastskruvad i navet, skivan kan expandera då den blir varm utan att det blir spänningar mot navet (som ej expanderat). En skiva som blir varm men ej tillåts expandera kan spricka, bli skev eller hitta på andra dumheter.
Det går att köpa nya nitsatser för den som vill ha bort slamret. Korrekta nitsatser är gjorda så att skivan "halvflyter", dvs skivan sitter stumt när den är kall.
Nackdelen med att åka med skallrande skivor är att "halvhålen" i skivan och framförlallt i navet slits mer och mer. Dvs skivan kommer att skallra mer och mer ju längre du åker. Till slut blir det så uppslitet att det inte hjälper med ny nitsats (enligt nån annan tråd här på SH, ej egen erfarenhet).
 

P!

Ny medlem
Gick med
21 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Så du tycker jag ska göra? Ska jag köra såhär eller fixa nya nitar? Vad kostar sånt o vad kostar det att få det monterat? För skivorna går att rucka på rätt mycket..


Robban_C skrev:
Och flytande skiva innebär att själva bromsskivan inte är fastskruvad i navet, skivan kan expandera då den blir varm utan att det blir spänningar mot navet (som ej expanderat). En skiva som blir varm men ej tillåts expandera kan spricka, bli skev eller hitta på andra dumheter.
Det går att köpa nya nitsatser för den som vill ha bort slamret. Korrekta nitsatser är gjorda så att skivan "halvflyter", dvs skivan sitter stumt när den är kall.
Nackdelen med att åka med skallrande skivor är att "halvhålen" i skivan och framförlallt i navet slits mer och mer. Dvs skivan kommer att skallra mer och mer ju längre du åker. Till slut blir det så uppslitet att det inte hjälper med ny nitsats (enligt nån annan tråd här på SH, ej egen erfarenhet).
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag vet inte vad dom kostar (kan inte vara jättemycket) men jag vet att du (ev med lite tips och hjälp härifrån) klarar att byta nitarna själv. Allt som behövs är att demontera hjul o skivor, slipa upp dom gamla nitarna med vinkelslipmaskinen och sen knacka ur dom och montera dom nya. Du kan ta en nit i taget så ramlar inte skiva och nav isär.

OCh vad du ska göra kan jag inte ens svara på. Det är ju din hoj och det är ju du som sett och känt hur mycket det skallrar.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Tex 04-096 nit till pfm bromsskiva på Lelles för 59:- st. Sidan 81 i deras Mckatalog. Består av Nitdel fjäderbricka och låsring. Jag borrade/fräste ur de gamla med 13mm borr från Biltema på så sätt skadar man inte skivan eller centrumet. Jag använde de temporärt när jag krökte centrumet på skivan med låset och det var 4 veckors leveranstid på en ny skiva.
 

nudder

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2005
Ort
N Skåne
Hoj
Suzuki RF600
Hej. Helt ny på forumet och ingen hejare på att mecka. Och ganska ny hoj ägare. Jag upptäckte att även mina bromsskivor sitter löst nyligen och har inte känt på skivorna innan. Visst har jag flytande bromsar men jag tycker att skivorna sitter för löst ändå. Hur löst skall skivorna sitta?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Hur långt har hojen gått?
Är det en gammal banhoj?
Hur mycket glappar det?

Det ska mycket till innan nitarna är slut.

Och glappet skall vara där.
Kör hojen odentligt så skivorna blir varma som f.n så ska du se att glappet försvinner. (lite svårt just nu kanske)
Men riv inte isär och renovera bara för att det glappar lite!
 

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Hofors
Hoj
opel
Kamikaze kid skrev:
Hur långt har hojen gått?
Är det en gammal banhoj?
Hur mycket glappar det?

Det ska mycket till innan nitarna är slut.

Och glappet skall vara där.
Kör hojen odentligt så skivorna blir varma som f.n så ska du se att glappet försvinner. (lite svårt just nu kanske)
Men riv inte isär och renovera bara för att det glappar lite!
Borde inte glappet bli större när skivorna blir varma?
 

sir.tooby

1670cc
Gick med
17 Jan 2006
Ort
Forserum
Hoj
BMW R nine T Scrambler -16
Jag har splitter nya ISR skivor och de går att flytta mycket i sida...Vanligt är att standard skivor knappast är "flytande". Glappet i rotations riktningen bör dock vara litet.
 

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Ort
Skåne
Hoj
Ingen just nu
Kamikaze kid skrev:
Varför skulle det bli större?

Ja borde dom inte det? I värme expanderar ju saker, hålet blir större......skulle va om nitarna har högre värmeutvidgning och expanderar ifatt?
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
toxicated skrev:
Ja borde dom inte det? I värme expanderar ju saker, hålet blir större......skulle va om nitarna har högre värmeutvidgning och expanderar ifatt?

Saker expanderar ja men inte "hålet"...
Det blir följdaktligen mindre!
Hålet är ju inte ett hål i ett stycke om du tittar efter!

Skivan expanderar ju inte bara åt ett håll...
Den expanderar utåt, innåt, och åt sidorna!
DVS den blir större.

Mina skivor från ISR tystnar i alla fall när dom blir varma.

Om man tänker efter...
Varför är dom glapp när dom är kalla?
Är det:

A. För att dom ska bli mer glappa när dom blir varma?

B. För att dom expanderar av värme och behöver utrymme för att expandera?

C. För att det låter ballt när jag rullar in på parkeringen vid korvmojjen?
 
Last edited:

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
Kamikaze kid skrev:
Om man tänker efter...
Varför är dom glapp när dom är kalla?
Är det:

A. För att dom ska bli mer glappa när dom blir varma?

B. För att dom expanderar av värma och behöver utrymme för att expandera?

C. För att det låter ballt när jag rullar in på parkeringen vid korvmojjen?

C.!!!
 
Nyheter
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Top