Skivspelare

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
http://www.hifiklubben.com/SE/Produkter/Stereo/Skivspelare/NAD_C555_Skivspelare.htm

Nad 555 är en fin spelare liknande Rega Planar 2 och till bra pris med MM pickup. Men eftersom du vill ha en spelare som är bättre än de på 70-90 talet så kanske det är någon billigare svarv du är ute efter.

Technics 1200/1210 är grymma spelare. Finns nya till ok pris på Netonet eller begagnat tänk bara på att de oftast är DJ spelade så om de kommer med nål kräver den ett hårt nåltryck vilket ger mer slitage på skivorna.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Vinyl, antingen vill man spela sina klenoder för att det enbart är balla låtar pressade i plasten. Eller så vill man lyssna på dom för att dom faktiskt i dom flesta fall låter rätt mkt bättre än CD.
Jag älskar mina vinylskivor, har powermetal som huvudspår i min musikstil.
Ändå så är min absoluta favoritvinyl ett Bob Marley-vax.
Men om vi lägger värderingen i vinylljudet åt sidan och ska tipsa grabben om en bra svarv som kan trotjäna många år så skulle jag slå ett slag för Dual.
Jag har själv en Dual 505, en grymt bra spelare med dämpad skivtallrik.
Helt riktigt inget för en inbiten vinylnjutare, men väl så praktiskt om man vill kunna spela skivor och gå, dansa, hoppa eller helt enkelt fyllevingla i samma rum.
Rega Planar är väl annars en av dom mer populära svarvarna i den lite mer "bitna" kretsen. Men som sagt, vill du ha ngt som håller, är praktiskt och inte ger pickupen nervösa ticks såfort du skålar med en gröna hissen till Dolly Partonplattorna så köp en med dämpad tallrik.
Att med spak, knapp eller dylikt kunna välja 33 eller 45 rpm är ju inte så fel det heller. Man kanske klarar lägga ner en pickup med 3 gröna hissen i skjortan, men flytta remmar och jäklas.
Dualen är väl kanske inte billigast, men jag anser nog allt att den ger mest glädje per krona enligt mina värderingar.
//Tobbe

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
tobbeviking skrev:
2062603 Vinyl, antingen vill man spela sina klenoder för att det enbart är balla låtar pressade i plasten.
//Tobbe

Så långt höll jag med dig, men jag kör technics rakt igenom...

Jag skulle aldrig sälja min vinylsamling, eller ens byta ut den om någon ville byta jämt mot exakt samma skivor fast på CD.
Just nu går det ett program på kunskapskanalen om den dåliga livslängden på CD skivor, dom tippar på en livslängd på mellan 30 och 50 år innan skivorna håller för dålig kvalite för att fungera som musikbärare.
Dom första CD skivorna som kom 83 höll betydligt bättre kvalitet än dom som säljs i dag.
Hembrända skivor håller ännu sämre...

Ljudkvaliteten är jag fullständigt nöjd med på CD.

Miff

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Tzr 125- 91
tobbeviking skrev:
2062603 Vinyl, antingen vill man spela sina klenoder för att det enbart är balla låtar pressade i plasten. Eller så vill man lyssna på dom för att dom faktiskt i dom flesta fall låter rätt mkt bättre än CD.
Jag älskar mina vinylskivor, har powermetal som huvudspår i min musikstil.
Ändå så är min absoluta favoritvinyl ett Bob Marley-vax.
Men om vi lägger värderingen i vinylljudet åt sidan och ska tipsa grabben om en bra svarv som kan trotjäna många år så skulle jag slå ett slag för Dual.
Jag har själv en Dual 505, en grymt bra spelare med dämpad skivtallrik.
Helt riktigt inget för en inbiten vinylnjutare, men väl så praktiskt om man vill kunna spela skivor och gå, dansa, hoppa eller helt enkelt fyllevingla i samma rum.
Rega Planar är väl annars en av dom mer populära svarvarna i den lite mer "bitna" kretsen. Men som sagt, vill du ha ngt som håller, är praktiskt och inte ger pickupen nervösa ticks såfort du skålar med en gröna hissen till Dolly Partonplattorna så köp en med dämpad tallrik.
Att med spak, knapp eller dylikt kunna välja 33 eller 45 rpm är ju inte så fel det heller. Man kanske klarar lägga ner en pickup med 3 gröna hissen i skjortan, men flytta remmar och jäklas.
Dualen är väl kanske inte billigast, men jag anser nog allt att den ger mest glädje per krona enligt mina värderingar.
//Tobbe

Okej tack för tipset...
men jag blir väll tvingad att ta föräldrarnas spelare tills man hittar en som är hyfsat bra och har bra pris :tungan

Men vilket är det bäst ljudkvalite på vinyl eller cd? :confused:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Miff skrev:
2062686 Okej tack för tipset...
men jag blir väll tvingad att ta föräldrarnas spelare tills man hittar en som är hyfsat bra och har bra pris :tungan

Men vilket är det bäst ljudkvalite på vinyl eller cd? :confused:
Jag vågar nog påstå att Dualen är så pass vanlig och sålts i så många ex att du bör kunna hitta en beggad sådan för hyffsad peng.
Dom absolut billigaste spelarna har oftast inte "standardpickuper", dvs nålar.
Utan när du då på fyllan fått för dig att spela skivorna på tvären så får du beställa en pickup till exakt den model av spelare du har. Detta gör att både pris och tillgång begränsas rätt mkt.
Köper du en Dual eller liknande så har du "standardnål" vilka finns i prisklasser från ngr hundralappar upp till över 100 000:-
Råna päronen på deras svarv är ju naturligtvis billigast, men skulle min grabb sno min skulle jag göra trädgårdsbord av hans hoj :hihi
//Tobbe

TbA

Sandman coming...
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Vägkungen
McB skrev:
2059557 There's only one Linn Sondek LP12.

Kul och se att det finns någon med intresse av bra ljud (HiFi).

Var nära att köpa en själv i början av 90 talet, det fick bli ett budget alternativ istället: Thorens TD 166.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Miff skrev:
2062686Men vilket är det bäst ljudkvalite på vinyl eller cd? :confused:

Du får betala mer för att få bra ljud i en vinylspelare tycker jag, man behöver bättre kringutrustning och högtalare men har man det så är vinylljudet oslagbart. (Min åsikt...)
Vinyl med rörförstärkare är the shit men det kostar ju därefter...
Nej, man får anpassa HiFi:n efter plånboken och tycker man det är värt det med bra ljud så kostar det därefter, även om man kör transistorstärkare och cd-spelare.

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
imaster skrev:
2063533 Du får betala mer för att få bra ljud i en vinylspelare tycker jag, man behöver bättre kringutrustning och högtalare men har man det så är vinylljudet oslagbart. (Min åsikt...)
Vinyl med rörförstärkare är the shit men det kostar ju därefter...
Nej, man får anpassa HiFi:n efter plånboken och tycker man det är värt det med bra ljud så kostar det därefter, även om man kör transistorstärkare och cd-spelare.
Det där håller jag verkligen med om till viss del.
Rör is the shit, men inte behövs det rör för att njuta av en vinyl!
Ingen kedja är ju som bekant svagare....
Vill man ha en vettig återgivning av ljudet får man ju börja i rätt ände, en hyffsad spelare med vettig pickup så har du halva jobbet gjort.
Sedan beroende på vad du kopplar denna signalkälla till för förstärkare så färgar du ljudet olika mkt.
Rör skulle jag vilja vara ägare till utan tvekan, men både praktik och plånbok stoppar ( lite tanten med :4skrika :hihi )
Visst skulle jag kunna ladda på ännu mer kulor på min vinyl och CD-spelare innan min förstärkare sätter gränsen för vad som är rimligt.
Men jag nöjer mig med min Dual 505 pga att det får räcka för min pluska och mina öron ( inte för att jag inte uppskattar BÄTTRE ljud ). Men ändå föredrar jag värmen och detaljerna i återgivningen av mina bäst pressade vinyler mot dom bäst pressade CD jag har i min samling.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras