Skivtips, skön jazz?

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Musiktarmen börjar suga riktigt ordentligt, så jag funderar på att skicka iväg en beställning framöver. Tänkte ta en paus från rocken ett tag och lyssna in mig mer på jazz. Eftersom det är en gigantiskt bred genre så vet jag dock inte riktigt vart man ska börja. Vad har ni för skivtips?

Gillar fusions åt det rockigare hållet, även med inslag av funk. Hammondjazz i stil med Pierre Swärd storälskas. Gillar även klassiska trios och kvartetter med duktiga gitarrister, pianister eller saxofonister. Är inte intresserad av acid jazz eller liknande... Instrumentalt ska det va också då förstås.
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Det finns en isländsk grupp som heter Mezzoforte. Kanske mer jazzrock och fusion än "vanlig" jazz men helt klart värda en lysstning. Har du koll på musik, spelar själv och gillar du duktiga instrumentalister så kommer dom att få dig gå upp i brygga och skrika "varg-olle".
 

Kapten Stofil

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
gpx 600
jadu, det var en ganska bred beskrivning men klassiker albumet Kinda blue med Miles Davis funkar alla gånger då man vill softa.
För de galnare, syrade tillfällena e det Mahavishnu orchestra som gäller.
 

Lilla_damen

Version 2.0 med horn
Gick med
26 Jul 2003
Ort
Örnsköldsvik.
Hoj
Honda oldschool - i bitar
Jag vägrar ge dig ett enda tips då jag är gräsligt LESS på jazz.
Hör nämligen det varenda jävla dag då jag går på en folkhögskola som rockar ha en jazzlinje..

fötterna skallrar varenda gång man försöker räkna algebra å grejjer eftersom de har sin jäkla övningslokal UNDER vårat klassrum.. :4skrika

Å ovanför oss håller gospel-linjen till å lite längre bort i korridoren så har rock å pop och r'n'b folket sina rep-rum...
och eftersom jag inte studerar musik överhuvudtaget så blir man frustrerad emellanåt eftersom det aldrig är tyst. ALDRIG. :kocko

Så det är trum,trum, donk,donk, bonk,bonk, klapp,klapp och laa laa laaa dag ut och dag in. :dummer

Nej, fy fan för jazz säger jag bara, det räcker med att höra skiten i skolan.
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
Ojojoj, det finns så jäkla mycket bra musik. Men om du gillar fusion så kolla Miles Davis från -69 till -75 ca, från "In a silent way" till de sista liveplattorna "Pangea" och "Agartha", mycket är live, "Dark Magus" och "Live at Philharmonic Hall", men även en del studio, t.ex. "Get up with it". Lite stökigt och oorganiserat, men otroligt bra när det är som bäst. Även tidiga plattor med Herbie Hancock är bra, "Headhunters", "Thrust", "Sextant", "Man Child" (som Janet Jackson samplat på sin senaste hit). Varning för Herbies senare del av 70-talet (smörig disco-jazz).


Lilla_damen: Jag förstår att du hatar folkhögskolejazz. :hihi
 

steIIa

bönan på pallen
Gick med
9 Oct 2003
Ort
Oxhagen o Stora Rör
Hoj
Naah, hojintresse mest :)
mb skrev:
Musiktarmen börjar suga riktigt ordentligt, så jag funderar på att skicka iväg en beställning framöver. Tänkte ta en paus från rocken ett tag och lyssna in mig mer på jazz. Eftersom det är en gigantiskt bred genre så vet jag dock inte riktigt vart man ska börja. Vad har ni för skivtips?

Gillar fusions åt det rockigare hållet, även med inslag av funk. Hammondjazz i stil med Pierre Swärd storälskas. Gillar även klassiska trios och kvartetter med duktiga gitarrister, pianister eller saxofonister. Är inte intresserad av acid jazz eller liknande... Instrumentalt ska det va också då förstås.

Faktiskt, trots att det inte är direkt ren jazz, så är Chili Peppers skiva "Blood Sugar Sex Magic" grymt bra å rätt funkig.
Om du inte redan har den givetvis, så tycker jag du ska inhandla omedelbums!
Sköna riff, inte minst basen är grrrrrym!! :banana

Tjipp//steIIa
 

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
För att ingen ska tro att jag fastnat i 70-talet :) , så har jag ett tips på en nyare platta: "Home cookin´" med Tony Allen, mycket bra funk/afrobeat.
 

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
Ducce SS1000
John Coltrane blir aldrig fel. Och inte Miles heller som K-märkt redan rekommenderat.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Tackar för tipsen :Bugar

Ska ladda hem och provlyssna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vill du ha lite äldre grejer är Mose Allison grym. Jag gillar även Thelonius Monk.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Var ju bra tips det här :tummenupp

Ös på med fler :)
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Jag rekomenderar som ovanstående skriver Miles Davies.
Men lyssna oxå på våra svenska stjärnskott Esbjörn Svensson Trio (skivorna From Gagarins Point Of View och Strange Places For Snow).
Annars kan man ju lyssna på det gammala gitarrgeniet Django Reinhardt.

gladh
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
Inte jazz men riktigt bra!...är Joni Mitchell´s skiva "Hejira" från 76. På bas den fantastiske Jaco Pastorius från jazzfusionbandet Weather Report, som också är väl värda att kolla upp.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
diesafe skrev:
Charles Mingus. Jonas Kullhammar Quintet.
Kullhammar är lite schizomusik, men jag gillar det :tummenupp

De ska hit till yran, så jag funderar på att gå och kika :)
 

moog

MOTORVÄG SUGER!
Gick med
20 May 2004
Ort
Eken
Hoj
KTM 450 EXC. Cagiva Elefant 750. Triumph trepip
Några tips: Jimmy Smith, Jimmy McGriff, Richard "Groove" Holmes, Charles Earland, Brian Auger, Eddie Henderson. Kanske kommer på några fler om en stund.
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Nä, nu kan jag inte hålla mig längre från en beställning för det suger nåt djävulskt i musiktarmen. Börjar i den lite mer "lätta" änden och beställer hem några Esbjörn Svensson och Jonas Kullhammar. Det är iaf musik som jag vet att jag kan lyssna på :)
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Har ni inga tips i stil med Pierre Swärd? Jag gillar det där lite tyngre, funkigare soundet i kombination med rock och bluesinfluenser. Hammond rockar :)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top