"skjuten i ryggen" av min professor

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
jaha i regel så har man en kursansvarig professor i universitetskurserna till vilken man kan vända sig med synpunkter och kritik. Eftersom vi har en fullständigt värdelös professor (dålig struktur på föreläsningarna, dålig objektivitet och undermålig relevans) och vi studenter börjar bli lite trötta på honom mailar jag (i vredesmod, efter ännu en obligatorisk irrelevant propagandasession) ovannämnda kursansvariga professor med mina synpunkter (som jag delar med medstudenterna).

Vad gör dumfan då? jo han vidarebefordrar mitt råmanustript (med formuleringar i stilen "fullständigt irrelevant" och "en ändlös litania av ovidkommande overheadbilder") med mailadress och namn till professorn i fråga. Som tillika är min examinator. Hur hade han tänkt att det skulle bli med objektiviteten då? tjänstefel!

den kassa professorn mailar mej och skriver att jag är en "ohyfsad mobbare" som bara varit ute efter "kränka honom" och kräver en ursäkt?!? För ett mail som inte ens var menat åt honom och som är jävligt olämpligt av en kusansvarig lärare att vidarebefordra till honom med mitt namn.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
jag står upp för mina åsikter any day de kan kyssa min beehind innan jag ber om ursäkt. Problemet är dock att han är min examinator också och jag ju befinner mig i en beroendeställning gentemot honom.
Därför ska och bör framföra kritik anonymt till just kursansvarige lärare, så att deras objektivitet inte rubbas. Vilket den högst antagligen har gjort nu.

Du får väl be om ursäkt då om du nu inte klarar att stå upp för dina åsikter

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sådär är det på högskolan, det var samma när jag gick Farkost på KTH. Det finns inte så gott om professorer så man får stå ut med djupingar. Var glad att det inte är en ordkarg rysk eller kinesisk matematiker som knappt kan engelska som ska undervisa er i Komplex analys eller Vektoranalys eller nåt liknande. :hihi

Bit ihop och ge gärnet :tummenupp

/J

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
sådär SKA dt inte vara på högskolan.Jag har så jävla svårt att hålla käften ochså när kurser är B. ja, men hur jävla pantad är inte kursansvarige lärare? FATTAR inte han att om han vidareförmedlar mailet med NAMN komprometteras objektiviteten och sätter mig i en helvetes prekär situation? jag har ju agerat språkrör för det allmänna missnöjet, ska man behöva göra det från anonym@hotmail.com för att inte ligga i skiten?

och vi har haft en sån kines. Fullständigt obegriplig. Snackade bränslecellsteknik. isländare (med fruktansvärt diskant röst dessutom) i endimmen och en polack i mikrobiologi. :confused:

nää de kan kyssa min :arsele

Sådär är det på högskolan, det var samma när jag gick Farkost på KTH. Det finns inte så gott om professorer så man får stå ut med djupingar. Var glad att det inte är en ordkarg rysk eller kinesisk matematiker som knappt kan engelska som ska undervisa er i Komplex analys eller Vektoranalys eller nåt liknande. :hihi

/J

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

/J

:D Eller en bitter och folkilsk professor i fordonsteknik, eller en slö slapp och nonchalant professor i tribologi som röker cigarr bredvid en dunk med nitro...

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
sådär SKA dt inte vara på högskolan.Jag har så jävla svårt att hålla käften ochså när kurser är B. ja, men hur jävla pantad är inte kursansvarige lärare? FATTAR inte han att om han vidareförmedlar mailet med NAMN komprometteras objektiviteten och sätter mig i en helvetes prekär situation? jag har ju agerat språkrör för det allmänna missnöjet, ska man behöva göra det från anonym@hotmail.com för att inte ligga i skiten?

och vi har haft en sån kines. Fullständigt obegriplig. Snackade bränslecellsteknik. isländare (med fruktansvärt diskant röst dessutom) i endimmen och en polack i mikrobiologi. :confused:

nää de kan kyssa min :arsele

Jag säger bara att det inte är ett vinnarrecept att lägga din energi på det där, dina kurskamrater kommer att sitta och plugga och plocka poäng medans du tappar fart på att processa mot din examinator i ämnet. På slutet av högskoletiden så brukar man ha odlat en hatkärlek till djupingarna och inte sällan har man hittat nyckeln till hur man ska förstå dom. 10 år senare sitter man i fikarummet på jobbet och konstaterar att man faktiskt haft "den där legendariske" galne professorn som all yngre undrar hur han/hon var i verkligheten. :hihi

Jag är också lite elevrådstyp i såna där lägen, men tro mig, ingen kommer att tacka dig när terminen är över. Du kommer behöva den där energin till att plugga. Säg åt den kursansvarige att han är en idiot, sen är det bara att kavla upp ärmarna och plugga.

Det är mitt råd.

:D Eller en bitter och folkilsk professor i fordonsteknik, eller en slö slapp och nonchalant professor i tribologi som röker cigarr bredvid en dunk med nitro...

Typ... :hihi
En del original var verkligen sköna. På KTH hade vi en legendarisk professor i svetsteknik, no names. Det som har haft honom vet vem det är :rofl

/J

Last edited:

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Taget! Halva dan åt helvete att gå runt och vara pissed på en gubbastrutt, när de e tentor på G? Fokus! :fatta! även om det är en sån där pompös självgod jävel som spelar Puccini på mina nerver...

Jag säger bara att det inte är ett vinnarrecept att lägga din energi på det där, dina kurskamrater kommer att sitta och plugga och plocka poäng medans du tappar fart på att processa mot din examinator i ämnet. På slutet av högskoletiden så brukar man ha odlat en hatkärlek till djupingarna och inte sällan har man hittat nyckeln till hur man ska förstå dom. 10 år senare sitter man i fikarummet på jobbet och konstaterar att man faktiskt haft "den där legendariske" galne professorn som all yngre undrar hur han/hon var i verkligheten. :hihi

Jag är också lite elevrådstyp i såna där lägen, men tro mig, ingen kommer att tacka dig när terminen är över. Du kommer behöva den där energin till att plugga. Säg åt den kursansvarige att han är en idiot, sen är det bara att kavla upp ärmarna och plugga.

Det är mitt råd.

Typ... :hihi
Dom är sköna originalen.

/J

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

"Vad som utmärker en expert är att han har rest långt och har overheadbilder"
Citat från en annan tråd här på SH, men ack så sant...

Fast om Kineser är bra på bränsleceller är det väl bara att bita i det sura och försöka snappa det som går från overheadbilderna... :D
(EDIT: Jag har lärt mig allt jag kan om bränsleceller på Internet, frivilligt, utan att ha någon praktisk nytta av det, jag skulle glatt hå gått på Kinesens föreläsning, bara på kul...)

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
I'm TRY-ING! Men jag vill tjäna fett med kosing så ska bara fixa teknis först.

bla bla bla... get a job...

ORD! hela föreläsningssalen hade stängt öronen och öppnat öronen kan jag säga...

"Vad som utmärker en expert är att han har rest långt och har overheadbilder"
Citat från en annan tråd här på SH, men ack så sant...

Fast om Kineser är bra på bränsleceller är det väl bara att bita i det sura och försöka snappa det som går från overheadbilderna... :D

Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Well... Nu kan han ju knappast kugga eftersom det skulle kunna tolkas som en 3-arings hamndaktion.

Nar du senare tagit steget ut i arbetslivet sa kommer du inse att oavsett vilket foretag du hamnar hos sa kommer du garanterat finna dig i en beroedestallning till minst ett rovhal under hela ditt yrkesverksamma liv. Deal with it.

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
...but you can buy fast bikes with them.

ääh.. money is overrated...

antagligen. men man blir likaväl pissed.

Well... Nu kan han ju knappast kugga eftersom det skulle kunna tolkas som en 3-arings hamndaktion.

Nar du senare tagit steget ut i arbetslivet sa kommer du inse att oavsett vilket foretag du hamnar hos sa kommer du garanterat finna dig i en beroedestallning till minst ett rovhal under hela ditt yrkesverksamma liv. Deal with it.

Last edited:

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
RSV1000R
Tämligen märkligt beteende utav din kursansvariga professor att agera som han nu har gjort. Det är ju självklart inget som ska ligga till grund för en framtida bedömning huruvida du tycker föreläsaren är en skrotskalle eller inte, utan det är givetvis de resultat du presterar i vad man nu mäter. Om du nu anser att du får ett orättvist betyg i kursens slut så måste det väl gå att ta det till någon för att få sitt fall granskat och korrigerat om det nu finns själ för det?

I övrigt så är det som en del redan har skrivit, att hela livet kommer bjuda på nya mindre beundransvärda personer i olika former som du kommer vara underställd eller i beroendeställning till och detta är något som man får lära sig att hantera om man inte ska lägga all sin livsenergi på att vara arg och bitter.

Fokus på skolan så kanske du kan få bli deras chef i framtiden och ge igen ;).

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag hoppas att ni har avidentifierade tentor? Det hade vi på Mittuniversitetet i slutet av min utbildning 2006. Det vore riktigt bra för dig just nu antar jag?

.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Välkommen till högskolan! Elever där är knappt värda trästolen de sitter på under lektionerna. Bara och bita ihop så man kan lämna skiten.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tyvärr är det väl sådär ofta. Universitetsvärlden är lite av en skyddad verkstad där dom håller varandra om ryggen.
Tyvärr i det här läget är det väl så att det mailet du skickade inte var i den allra mest konstruktiva tonen eller har jag fattat det fel.
Många människor idag har väldigt svårt för att ta kritik. I synnerhet om den inte kommer inlindad och konstruktiv till tusen.
Eftersom han helt klart har blivit förnärmad eller stött av ditt mail så finns det egentligen tre alternativ.
Antingen kör du tjurskalligt vidare. Men risken finns att han faktiskt bedömer dina svar på tentan lite extra hårt och sånt är det näst intill omöjligt att komma undan ifrån.
Eller så får du på ett eller annat sätt stryka honom lite medhårs. Antingen så ber du helt enkelt om ursäkt och säger att du skrev mailet i frustration eller liknande. Eller så försöker du på ett fint sätt säga att du upplever föreläsningarna som något ostrukturerade och att du blir lite frustrerad eftersom du ju vill lära dig så mycket som möjligt. På så vis har du ju fått stå fast vid din åsikt samtidigt som du strykit honom lite medhårs genom att säga att du faktiskt vill lära dig.

jag tror personligen att den hårda vägen och tjurskalligt köra vidare inte är något bra alternativ. Jag vet av erfarenhet från när en kompis ville protestera för att han fått ett tentasvar felbedömt (jag hade fått poäng medan han inte fick det och vi hade skrivit i princip likadana svar) så fick han inte någon upprättelse trots att vi gick hela vägen till rektor med det och den frågan faktiskt avgjorde huruvida han skulle kuggas eller bli godkänd.

Svälj en liten bit av din stolthet. Det är din framtid det är frågan om. inte hans.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka