Sådär är det på högskolan, det var samma när jag gick Farkost på KTH. Det finns inte så gott om professorer så man får stå ut med djupingar. Var glad att det inte är en ordkarg rysk eller kinesisk matematiker som knappt kan engelska som ska undervisa er i Komplex analys eller Vektoranalys eller nåt liknande.
Jaha, vi var visst i samma kurs?
Uzbekistansk utbytesföreläsare som skulle kunna svenska. Det kunde han inte. Så han försökte prata engelska istället. Det kunde han inte heller. Till sist skrev han bara formler och begränsade det verbala till ordet 'igrek', som vi efter en tid slöt oss till att det betydde 'y'.
Sedan blev han satt i svenskakurs ett halvår. Det hjälpte inte. Institutionen tyckte kanske att några hundratal kuggade flervariabeltentor var ett rimligt pris att betala för att de skulle slippa erkänna sitt misstag... ? Hur många blivande ingenjörer tappade Sverige på det?
Gjorde en liknande historia som marsianen (bra gjort, applåd, hoppas det inte kommer för mycket surt efter) och hade invändningar mot en föreläsare/kursansvarig. Efter diverse turer så kom det fram att jag var tvungen att ta upp det med studierektor på institutionen om jag ville klaga. Gissa vem det var... ?
Bet mig tyvärr i tungan efter att ha gått på den minan. Gudarna skall veta att det inom akademia finns gott om folk som aldrig borde få undervisa. Det är sjukt som det fungerar här, att alla som skall forska skall undervisa. Det finns många som är förträffliga forskare men värdelösa föreläsare. Skall vi då välja bort dem som forskare eller utsätta oskyldiga studenter för dem?
Tillägg: Kursansvarig har fanimig begått tjänstefel och borde få sparken eller i det minsta varnas. Lär dock inte hända. Ingen med anställning vid en institution vågar någonsin kritisera någon annan. Det blir ju så jobbig stämning i fikarummet då. Att låta namn stå kvar på den vidarebefordrade kritiken var väl ett sätt att markera att han inte själv stod bakom den på något sätt...