"skjuten i ryggen" av min professor

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Taget! Halva dan åt helvete att gå runt och vara pissed på en gubbastrutt, när de e tentor på G? Fokus! :fatta! även om det är en sån där pompös självgod jävel som spelar Puccini på mina nerver...

Under tiden du pluggar till tentan så kan du tyst glädjas i din harm åt den svidande kritik du kommer att skriva i kursutvärderingen, när du klarat tentan.

Jag håller tummarna!

/J

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
det är en rapport och presentation i en fyramannagrupp i denna kursen plus en dugga som jag redan essat. Så det är så subjektiv bedömning som det någonsin blirpå teknis (annars är det ju tentor med svar i stil med 109 Nm och så är det bra med det).

Jag fattar verkligen inte hur ursansvarige lärare kan ha skött saken så fruktansvärt pantat? det är ju tjänstefel när man är satt att hantera problem på en kurs att hänga ut studenter som tar sig ton till sagda lärare. Jag fattar inte hur jag kan ha syftat till att kränka och mobba honom när jag inte ens adresserat gubben? Helt humorlös. så sen så tar jag en mellanväg, jag ursäktar mig inte men förklarar jag att mjo förvisso så saknar spetsdiplomatisk förmåga men att kritiken i stort sett motsvarar mina och medstudenternas uppfattning om honom.

Tyvärr är det väl sådär ofta. Universitetsvärlden är lite av en skyddad verkstad där dom håller varandra om ryggen.
Tyvärr i det här läget är det väl så att det mailet du skickade inte var i den allra mest konstruktiva tonen eller har jag fattat det fel.
Många människor idag har väldigt svårt för att ta kritik. I synnerhet om den inte kommer inlindad och konstruktiv till tusen.
Eftersom han helt klart har blivit förnärmad eller stött av ditt mail så finns det egentligen tre alternativ.
Antingen kör du tjurskalligt vidare. Men risken finns att han faktiskt bedömer dina svar på tentan lite extra hårt och sånt är det näst intill omöjligt att komma undan ifrån.
Eller så får du på ett eller annat sätt stryka honom lite medhårs. Antingen så ber du helt enkelt om ursäkt och säger att du skrev mailet i frustration eller liknande. Eller så försöker du på ett fint sätt säga att du upplever föreläsningarna som något ostrukturerade och att du blir lite frustrerad eftersom du ju vill lära dig så mycket som möjligt. På så vis har du ju fått stå fast vid din åsikt samtidigt som du strykit honom lite medhårs genom att säga att du faktiskt vill lära dig.

jag tror personligen att den hårda vägen och tjurskalligt köra vidare inte är något bra alternativ. Jag vet av erfarenhet från när en kompis ville protestera för att han fått ett tentasvar felbedömt (jag hade fått poäng medan han inte fick det och vi hade skrivit i princip likadana svar) så fick han inte någon upprättelse trots att vi gick hela vägen till rektor med det och den frågan faktiskt avgjorde huruvida han skulle kuggas eller bli godkänd.

Svälj en liten bit av din stolthet. Det är din framtid det är frågan om. inte hans.

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
det är en rapport och presentation i en fyramannagrupp i denna kursen plus en dugga som jag redan essat. Så det är så subjektiv bedömning som det någonsin blirpå teknis (annars är det ju tentor med svar i stil med 109 Nm och så är det bra med det).

Jag fattar verkligen inte hur ursansvarige lärare kan ha skött saken så fruktansvärt pantat? det är ju tjänstefel när man är satt att hantera problem på en kurs att hänga ut studenter som tar sig ton till sagda lärare. Jag fattar inte hur jag kan ha syftat till att kränka och mobba honom när jag inte ens adresserat gubben? Helt humorlös. så sen så tar jag en mellanväg, jag ursäktar mig inte men förklarar jag att mjo förvisso så saknar spetsdiplomatisk förmåga men att kritiken i stort sett motsvarar mina och medstudenternas uppfattning om honom.

Gå vidare till folk högre upp och ta ut din frustration på dom så kanske det händer nåt? Jag har fått lärare utbytt på det sättet.

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Vad du än gör, be inte om ursäkt.

Om de skulle kräva det, så påpeka att det är dina egna åsikter du gett utlopp för och att du ställer dig oförstående till att proffesorn ifråga inte kan acceptera att du betraktar dennes information källkritiskt (något som ju uppmuntras normalt sätt).

Om diskussionen fortsätter så tveka INTE att ta en kontakt med kåren som ju i detta fall kan fungera som ditt fackförbund och föra din talan direkt mot rektor/lärarna om så behövs. Du skall INTE som ensam student behöva ta i frågan med egen kraft.

Förstår man kanalerna på en högskola/universitet så kan man göra mycket. I detta fall var skulle jag personligen kraftigt ifrågasätta varför kursledaren fann det nödvändigt att skicka dina kommentarer till aktuell lärare.

Mitt råd.
Kontakta kåren om det inträffade och be dem notera detta för ev. framtida diskussion om det är så att du kan komma att känna dig särbehandlad pga. din kritik mot läraren. Om läraren tar upp detta med dig personligen, hänvisa till att du vill ha denna diskussion tillsammans med en kårrepresentant.

//A

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Jag var sjuk en dag och gick därefter upp och skällde ut min dåvarande professor efter noter (läs: sa vad jag tyckte om hans föreläsningar) Inget hände direkt mer än att jag fick göra om tentan 5 ggr. Jag lärde mej att inte vara lika frispråkig.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04

Det finns tre sorters lärare på högskolor.
1 Den ambitiöse. Hon läser och tar till sig kursutvärderingar samt forskar själv.

2 Glidaren. Har hållit samma föreläsning i AB-kurser i 20 år och det fungerar ok.
Läser kursutvärderingar men vet redan vad som kommer att stå.

3 Astronauten. Blev anställd någon gång 1960 när män använde klänning och hade blommor i håret. Har spenderat de senaste 40 åren för att sväva iväg ut i rymden.
Kursutvärderingarna går rätt ned i papperskorgen.

Din gubbe är alltså en trea, och han är kompis med den kursansvariga.
För att ha någon chans att påverka får du gå via "en annan kanal" som någon uttryckte det.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Jag håller med dig helt och hållet. En kursansvarig som verkligen vill se till att hålla en hög nivå på kurserna skulle ha tagit till sig det som stod i mailet och kanske försökt sätta upp ett möte och diskutera saken med hela klassen för att sedan på något sätt försökt medla och få till en förbättring som funkar både för elever och föreläsare utan att någon behöver bli sårad, arg eller ledsen.

Jag tror att din strategi tråkigt nog är den som är bäst. Du kan blidka honom lite genom att säga att du kanske tog i lite väl hårt och använde ett inte helt optimalt ordval men att du fortfarande tycker att det finns brister som kanske gör att du inte lär dig så mycket som du skulle vilja. Det är ju faktiskt inte många lärare som inte skulle falla dit om en elev säger att dom gärna vill lära sig mera. (Sen att mera kanske lika gärna kan innebära att man bara vill klara tentan behöver man ju inte lysa honom i ögonen med.)

Man sitter ju tyvärr lite i knät på professorer och lärare på utbildningar. Å andra sidan är det lite samma sak ute i arbetslivet sedan. Säger man sin åsikt till fel personer så blir man impopulär och sedd som en belastning. Jag vet för jag har provat.
Sen har jag väl generellt sett lite av karaktärsdraget att jag säger vad jag tycker men jag försöker hålla band på mig i situationer där jag anser att det finns risk för att det skulle misskreditera mig.

Låt din professor leva i ovisshet resten av din utbildning och när du har fixat examen kan du berätta för honom vad du verkligen anser om kurserna och sättet att hantera kritik. Win-win koncept. :yoparty

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
nu så gick jag till kåren och visade hela korrespondensen så har dem i ryggen och de ska ta ett samtal med kursansvarige om hans olämpliga hantering av fallet och även trycka på att de nu vet att det finns en schism och att de är måna om objektiviteten. Detta är en definitiv astronaut-föreläsare. Han snackar mycket och gärna om "jag kom till Lund på 60-talet och på den tiden vetni...." och talar nedsättande om "koldioxid-religionen" och "miljönissar" utan att ens göra några ansatser att peka på de svagheter som ännu finns i växthusteorierna. Tyvärr så vet jag till 99% säkerhet att HADE jag bokat möte med karln så hade det glidit in i en "lilla gumman-jargong" varför jag inte var så sugen.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Om jag någonsin behöver skriva och klaga på någon eller något, eller helt enkelt bara skälla ut någon brevledes, då ska jag komma ihåg att kontakta dig marsianmejler. "en ändlös litania av ovidkommande overheadbilder" <-- :lol

Dominator-Rocks

Guest
Nu har inte jag läst hela tråden........

Vem är det som har blivit skjuten? :skrämd

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
gör det :tummenupp jag är som ett lexikon i bibliska termer som kan användas till ambitiösa litterära bitchslaps. eller förolämpa folk på latin. Men min favorit är subtila och ofördelaktiga paralleller till mytiska eller historiska personligheter.

Om jag någonsin behöver skriva och klaga på någon eller något, eller helt enkelt bara skälla ut någon brevledes, då ska jag komma ihåg att kontakta dig marsianmejler. "en ändlös litania av ovidkommande overheadbilder" <-- :lol

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Sådär är det på högskolan, det var samma när jag gick Farkost på KTH. Det finns inte så gott om professorer så man får stå ut med djupingar. Var glad att det inte är en ordkarg rysk eller kinesisk matematiker som knappt kan engelska som ska undervisa er i Komplex analys eller Vektoranalys eller nåt liknande. :hihi

Jaha, vi var visst i samma kurs? :D

Uzbekistansk utbytesföreläsare som skulle kunna svenska. Det kunde han inte. Så han försökte prata engelska istället. Det kunde han inte heller. Till sist skrev han bara formler och begränsade det verbala till ordet 'igrek', som vi efter en tid slöt oss till att det betydde 'y'.

Sedan blev han satt i svenskakurs ett halvår. Det hjälpte inte. Institutionen tyckte kanske att några hundratal kuggade flervariabeltentor var ett rimligt pris att betala för att de skulle slippa erkänna sitt misstag... ? Hur många blivande ingenjörer tappade Sverige på det?

Gjorde en liknande historia som marsianen (bra gjort, applåd, hoppas det inte kommer för mycket surt efter) och hade invändningar mot en föreläsare/kursansvarig. Efter diverse turer så kom det fram att jag var tvungen att ta upp det med studierektor på institutionen om jag ville klaga. Gissa vem det var... ?

Bet mig tyvärr i tungan efter att ha gått på den minan. Gudarna skall veta att det inom akademia finns gott om folk som aldrig borde få undervisa. Det är sjukt som det fungerar här, att alla som skall forska skall undervisa. Det finns många som är förträffliga forskare men värdelösa föreläsare. Skall vi då välja bort dem som forskare eller utsätta oskyldiga studenter för dem?

Tillägg: Kursansvarig har fanimig begått tjänstefel och borde få sparken eller i det minsta varnas. Lär dock inte hända. Ingen med anställning vid en institution vågar någonsin kritisera någon annan. Det blir ju så jobbig stämning i fikarummet då. Att låta namn stå kvar på den vidarebefordrade kritiken var väl ett sätt att markera att han inte själv stod bakom den på något sätt...

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
Tillägg: Kursansvarig har fanimig begått tjänstefel och borde få sparken eller i det minsta varnas. Lär dock inte hända. Ingen med anställning vid en institution vågar någonsin kritisera någon annan. Det blir ju så jobbig stämning i fikarummet då. Att låta namn stå kvar på den vidarebefordrade kritiken var väl ett sätt att markera att han inte själv stod bakom den på något sätt...

efter att kåren snackat med kursanvarige insåg han först efter några om och men att han agerat olämpligt och inte ens efter många om och men ansåg han att han agerat klandervärt. :kulspruta sen så skulle kursansvarige försöka säkerställa objektiviteten och om jag misstänkte nåt fuffens skulle jag kontakta honom. Fet chans efter klåpandet med detta....

ringde far också men; parents just don't understand QUOTE: "måste du alltid vara en sån skränig jävla besserwisser, kan du aldrig sitta ner och hålla käften" mmmm och sen kan jag ju suga professorns kuk också eller? *klick*

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Lesson number one:

Använd för f-n inte e-post eller det skrivna ordet för att ge personlig kritik! (Och vill man av någon anledning ändå göra det, så måste det vara oerhört genomtänkt och väl underbyggt)

Jag vet att det är lätt att slänga iväg ett mail, särskilt om man inte riktigt orkar ta personen öga mot öga. Men det är också lika lätt för mottagaren att vända mailet emot en.

Också lite dumt av mottagaren att vidarebefordra, men det är faktiskt också ett av argumenten till varför man inte ska använda mail till den här typen av frågor. Man kan nämligen aldrig vara säker på att mottagaren behandlar (eller ens förstår) informationen rätt.

Hur som helst, tipset är att svälja stoltheten och lägga ner. Din framtid står på spel.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...