Skjuten koppling R1 -07

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Yamaha YZF R1 -07, Yamaha FZ6s -04, GasGas 300 TXT Pro -12
Under sista passet på Gelleråsen 20/7, var det något som tittade ut genom kopplingskåpan på min R1:a -07. Det såg ut ungefär som en Alien ploppat ut...:va

Nu har jag rivit, och det visar sig att en pinnbult gått av och flygit all världens väg genom kopplingskåpan.

Nu till min fråga: räcker det att riva ner tråget och göra rent och hoppas på att metallspånen fastnar i filtret, eller måste jag riva hela knotan och tvätta rent.

Vore även tacksam för råd var jag kan få tag på en komplett koppling och kopplingskåpa.

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
-00 RSVR, -07 RSV BoTT #17, RSVR 06 Regncykeln :)
Ja nu kan jag inte din Yamma men när RSV:n rasade nu för mig så kan jag säga att de spånen rasade Oljepumpen och motorblocket slipades sönder i mitt fall :huvet

MAO du bör definitivt plocka ner och tvätta allt minutiöst och spola igenom motorn för att säkerställa att du får bort dem. Annars kommer det bli trist ganska snart igen. Hänger ju klart på hur mycket spån du får ut i oljan.

Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Okej, ska riva ner tråget och se hur det ser ut där. Kanske tryggast att riva ner knotan och torka ur ordentligt, vore ju inge kul om en kolv tittar ut nästa gång...

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
Okej, ska riva ner tråget och se hur det ser ut där. Kanske tryggast att riva ner knotan och torka ur ordentligt, vore ju inge kul om en kolv tittar ut nästa gång...

Ja se åtminstonde till att spola igenom det en gång med nytt filter och kolla då efter hur den ser ut - de är värt de få kronorna i olja för att känna sig trygg :död

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Tråkigt med din rasade motor. Hinner du få ihop den till nästa race?

Har precis tappat ur oljan och tagit bort filtret, och så långt ser det bra ut.
Ska ner med tråget nu, så får vi se om det bara blir en eller två sköljningar, eller om jag får riva....

Kowe

www.koweracing.se
Gick med
30 Jun 2007
Hoj
Tråkigt med din rasade motor. Hinner du få ihop den till nästa race?

Har precis tappat ur oljan och tagit bort filtret, och så långt ser det bra ut.
Ska ner med tråget nu, så får vi se om det bara blir en eller två sköljningar, eller om jag får riva....

Tyvärr är motorn skrot då vevstakslagrena rasade och tog vev och oljepump och ja allting helt enkelt.... :död
Så en ny motor inväntas nu men hinner ej få den till G-åsen tyvärr.

Om det ser ok ut redan nu så behöver du inte riva kan jag säga dig.... Däremot skölja ordentligt!

Och skall du ändå byta så unna dig nått roligt :)

http://cgi.ebay.co.uk/STM-SLIPPER-C...em&pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3a5c92d78b

Här finns det godis så det räcker och bli över till din hoj :krama

Last edited:

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Tyvärr är motorn skrot då vevstakslagrena rasade och tog vev och oljepump och ja allting helt enkelt.... :död
Så en ny motor inväntas nu men hinner ej få den till G-åsen tyvärr.

Om det ser ok ut redan nu så behöver du inte riva kan jag säga dig.... Däremot skölja ordentligt!

Och skall du ändå byta så unna dig nått roligt :)

http://cgi.ebay.co.uk/STM-SLIPPER-C...em&pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3a5c92d78b

Här finns det godis så det räcker och bli över till din hoj :krama

Tråkigt att du inte hinner få motorn...Gåsen är en kul bana!

Ska iallafall riva tråget och se om det ligger nåt spännande där.

Hmmm, slirkoppling vore kul. Får se vad plånboken säger:)

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Ingen som vet var jag får tag på en beggad koppling i bra skick. Kom igen nu, kolla i garaget. Please!

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Vet inte hur det sitter till på din hoj, men om du kan bör du plocka loss oljesilen och se till att den är "skäggfri" då du inte vill ha flödeshämmande material där. Sen misstänker jag att din motor kommer att lämna av aluminium i oljan en lång tid framöver eftersom det lätt tuggar in sig aluminiumklet i kugghjulen på växelstockarna. Det skedde på min RSV-motor när den rasat, tog flera timmar att rensa de kugghjulen.

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Vet inte hur det sitter till på din hoj, men om du kan bör du plocka loss oljesilen och se till att den är "skäggfri" då du inte vill ha flödeshämmande material där. Sen misstänker jag att din motor kommer att lämna av aluminium i oljan en lång tid framöver eftersom det lätt tuggar in sig aluminiumklet i kugghjulen på växelstockarna. Det skedde på min RSV-motor när den rasat, tog flera timmar att rensa de kugghjulen.

Okej, tack för tipset:tummenupp

Är det ingen som har en koppling till en R1:a eller vet var jag kan hitta en.
Mitt i säsongen och hojen står i garaget:huvet

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Okej, tack för tipset:tummenupp

Är det ingen som har en koppling till en R1:a eller vet var jag kan hitta en.
Mitt i säsongen och hojen står i garaget:huvet

Har du kollat med Rn mc skrot i göteborg

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
min kontrafråga...

en 07:a ... dvs 2007, nu 2010, dvs garantier till 2012.. varför inte bara montera ihop, in till yamahacenter & få det fixat på garanti ?

Zacke

Medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
min kontrafråga...

en 07:a ... dvs 2007, nu 2010, dvs garantier till 2012.. varför inte bara montera ihop, in till yamahacenter & få det fixat på garanti ?

Den är köpt som banhoj, ingen servicebok...inte servad av verkstad.

Nu har jag fått tag på en komplett koppling, men saknar en kopplingskåpa. Någon som har en?

Har du kollat med Rn mc skrot i göteborg

Tack för tipset, men de hade ingen...

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...