Skjuts av passagerare

rAWTAZ

Skvimpa.
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Venuz -> Göteborg
Hoj
Liten sladdrig offroad-Honda från -98
Skjutsa passagerare

Hej!

Då har man sedan en vecka tillbaka kort för tung MC. Jag har ingen själv utan avser hyra en någon gång, och skulle helst vilja kunna ta med flickvännen. Min fråga är därför om det är något jag absolut bör avstå ifrån, att skjutsa passagerare alltså (ca 60kg)..

Märker man stor skillnad/blir hojjen (säg en Deauville/Transalp 650) mycket ostadigare/annorlunda tung vid svängar och så, eller..?

Och givet, finns det några särskilda tekniktips att inmundiga för att köra så lämpligt som möjligt med passagerare?

Vill inte göra något dumt om det verkligen krävs att man kört ett bra tag innan man kan anses ha tillräcklig koll på hojjen. Men om det inte är SÅ stor skillnad kanske det går..

Tacksam för svar!
 
Last edited:

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
jag har alltid skjutsat. Började när jag övningskörde för lätt hoj för 3 år sen då skjutsade jag farsan då han inte hade någon egen hoj. Mina egna erfarenheter av skjusning är att det märks mest vid låga farter. Stoppljus, krypkörning mm. Men när du kommer upp i 50 eller mer så glömmer du bort att du har någon därbak om du inte har en klen hoj dvs.. kan vara stor effektskillnad. Det du bör tänka på är att hojen lätt gör powerwheelies med skjuts på så var försiktig med gaspådraget men du lär ju märka när den vill resa.
Annars inga större tipps. Tror det mästa hänger på passageraren. Brukar be dem hålla sig nära så de kan följa med i kurvorna för ofta så motlutar de och är störiga och då blir körningen jobbig och okontrollerad. En annan nackdel med att de sitter för långt bak är att det blir ett lustigt vinddrag mellan dig och passageraren, inte heller bra. Så tippser är att ta det försiktigt känn på hojen och instruera passageraren i hur den ska luta och vara noga med att följa dina rörelser. det är väl det. Det kommer gå kanon.. :tummenupp
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
Tror jag läste rubriken fel...
Det hade varit stökigt om man hade blivit skjuten av sin passagerare...
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Tjejer brukar inte vara några problem att skjutsa då de oftast väger så lite att man knappt märker dem när de sitter där bak :tummenupp

Men att te.x. skjutsa en polare som är tyngre än en själv är ingen höjdare då det blir ganska påfrestande för handlederna ( läs sporthoj ) efter ett tag.

Sen tycker jag att det är ganska tråkigt att skjutsa överlag då man har ansvar för mer än sig själv och inte kan åka riktigt som man vill :)
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
duckie skrev:
haha :-D

"skjuten av passagare"... vilka bilder jag ser framför mig!

Ja jävlar!

Personligen så brukar det va jag som ger passagereskan ett skjut.

Om vi inte brakar rakt ut i skogen, för där finns det ordentligt med stock. Och då blir det till att snaska kotte!

Äntligen Fredag!

Edit: Ett saftigt skjut, borde det stå.
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
rAWTAZ skrev:
Tacksam för svar!

Säg åt henne att hålla i sig ordentligt, annars kan det bli knas!

Det är bra om hon tar stöd mot tanken när du bromsar, annars blir det otroligt jobbigt för dig och rentav farligt om du måste göra en kraftig inbromsning.
 

BRASSARN

BRASSA å dra i helvet
Gick med
9 May 2005
Ort
Mettidreten
Hoj
--
rAWTAZ skrev:
Hej!

Då har man sedan en vecka tillbaka kort för tung MC. Jag har ingen själv utan avser hyra en någon gång, och skulle helst vilja kunna ta med flickvännen. Min fråga är därför om det är något jag absolut bör avstå ifrån, att skjutsa passagerare alltså (ca 60kg)..

Märker man stor skillnad/blir hojjen (säg en Deauville/Transalp 650) mycket ostadigare/annorlunda tung vid svängar och så, eller..?

Och givet, finns det några särskilda tekniktips att inmundiga för att köra så lämpligt som möjligt med passagerare?

Vill inte göra något dumt om det verkligen krävs att man kört ett bra tag innan man kan anses ha tillräcklig koll på hojjen. Men om det inte är SÅ stor skillnad kanske det går..

Tacksam för svar!


Hej och grattis till kortet!

Själv är jag mycket erfaren av allehanda motorcykelåkning, och dessutom råkar jag av en händelse vara något av en expert på att skjutsa passagerare bakpå.

Är du novis på att skjutsa? Skit i det! Bara BRASSSA på ännu värre å dra fullt på alla växlar så skiten yr kring folk å fä!!!! :yoparty
Skriker bruttan bakom? Skit i det! Bara BRASSSA på hårdare så hon tystnar! :tummenupp
Släpper framdäcket sådär lite nervöst när du ligger å skrapar armbågarna i 250km/h-kurvor? Skit i det!!!!! Bara tryck på å BRRASSAAA på slangen då, för det är då man BRASSAR slang som bäst! :yoparty
ligger vattnet på vägen som en plan spegel? Skit i det!! Här är det läge att testa den där riktigt håriga kurvan ännu fortarte än vad du vågat testa förut!! :yoparty
För övrigt bör du se till att bruden är korrekt fastspänd där bak, annars riskerar lilla livet trilla av. Brudar "spänns på" företrädesvis med spännband el liknande.

Dessa råd ger jag dig som en person av oerhört kunnande och massiv erfarenhet, och du gör bäst i att följa dom noggrant. Annars riskerar du livshotande skallfraktuerer med mera, vilket kan upplevas som högst otrivsamt.

Lycka till med skjutsandet, ut å BRASSSSA med dig! :fyllisar

MVH Din vän BRASSARN
 

RoLLER

Monsieur Sub Cinq™
Gick med
28 Jun 2003
Ort
RoCKHoLM
Hoj
Yamaha FZ8-n
BRASSARN skrev:
Är du novis på att skjutsa? Skit i det! Bara BRASSSA på ännu värre å dra fullt på alla växlar så skiten yr kring folk å fä!!!! :yoparty
Skriker bruttan bakom? Skit i det! Bara BRASSSA på hårdare så hon tystnar! :tummenupp
Släpper framdäcket sådär lite nervöst när du ligger å skrapar armbågarna i 250km/h-kurvor? Skit i det!!!!! Bara tryck på å BRRASSAAA på slangen då, för det är då man BRASSAR slang som bäst! :yoparty

HaHahhAHA! :rofl :lol

Welcome back Brassarn! Det e nåt visst med dig. Jag garvar rakt ut när jag läser dina sköna inlägg!

Edit: Du glömde skriva att man ska "Dra helvet! In med kopplingen till varvbryt och bara brassa upp den på slangen i flera hundra kilometer i timmen!!!" :yoparty :yoparty :yoparty
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
BRASSARN skrev:
Hej och grattis till kortet!

Själv är jag mycket erfaren av allehanda motorcykelåkning, och dessutom råkar jag av en händelse vara något av en expert på att skjutsa passagerare bakpå.

Är du novis på att skjutsa? Skit i det! Bara BRASSSA på ännu värre å dra fullt på alla växlar så skiten yr kring folk å fä!!!! :yoparty
Skriker bruttan bakom? Skit i det! Bara BRASSSA på hårdare så hon tystnar! :tummenupp
Släpper framdäcket sådär lite nervöst när du ligger å skrapar armbågarna i 250km/h-kurvor? Skit i det!!!!! Bara tryck på å BRRASSAAA på slangen då, för det är då man BRASSAR slang som bäst! :yoparty
ligger vattnet på vägen som en plan spegel? Skit i det!! Här är det läge att testa den där riktigt håriga kurvan ännu fortarte än vad du vågat testa förut!! :yoparty
För övrigt bör du se till att bruden är korrekt fastspänd där bak, annars riskerar lilla livet trilla av. Brudar "spänns på" företrädesvis med spännband el liknande.

Dessa råd ger jag dig som en person av oerhört kunnande och massiv erfarenhet, och du gör bäst i att följa dom noggrant. Annars riskerar du livshotande skallfraktuerer med mera, vilket kan upplevas som högst otrivsamt.

Lycka till med skjutsandet, ut å BRASSSSA med dig! :fyllisar

MVH Din vän BRASSARN


Det fanns en tid då jag blev irriterad, men:

:hihi
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Se till att hon håller ordentligt runt dig, inga händer bakpå stjärthandtagen (mc'ns). Har själv råkat ut för passagerare som blivit lite överumplade av plötslig acceleration.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
rAWTAZ skrev:
Hej!

Då har man sedan en vecka tillbaka kort för tung MC. Jag har ingen själv utan avser hyra en någon gång, och skulle helst vilja kunna ta med flickvännen. Min fråga är därför om det är något jag absolut bör avstå ifrån, att skjutsa passagerare alltså (ca 60kg)..

Märker man stor skillnad/blir hojjen (säg en Deauville/Transalp 650) mycket ostadigare/annorlunda tung vid svängar och så, eller..?

Och givet, finns det några särskilda tekniktips att inmundiga för att köra så lämpligt som möjligt med passagerare?

Vill inte göra något dumt om det verkligen krävs att man kört ett bra tag innan man kan anses ha tillräcklig koll på hojjen. Men om det inte är SÅ stor skillnad kanske det går..

Tacksam för svar!

Först GRATTIS!

Jag tycker det beror på:
Hur "stor" (lång o tung) är du?
Hur stor är passageraren? Ju mindre passageraren är i förhållandet till föraren ju mindre skillnad såklart.
Vilken typ av hoj?
Hur tung hoj eller mer korrekt hur hög är tyngdpunkten?
Hur van är passageraren?
Vilket tempo skall det åkas i?

Egentligen skulle jag avråda att skjutsa den närmaste tiden tills du skaffat dig lite rutin, som "försiktighetsåtgärd" och minsta möjliga risk.
Oavsett när du gör det (snart eller senare när du har mer rutin och kanske egen hoj) så kör själv några mil först med en "ny" hoj så du känner hur den uppförs sig och du hanterar den.

Något svårare körning i lägre farter (i stan, krypkörning m m), men mindre skillnad i ca 70 och uppåt. Även svårare och mer krävande vid snabbare undanmanövrar och inbromsningar. Accelerationer är inte någon större skillnad annat än att det går långsammare. Har du en stark hoj med kortare hjulbas kan den lätta framhjulet.

Som en jämförelse:
Skjutsar jag en tjej på ca 60 kg på min Blackbird (ca 170 hk och ca 240 kg och lång hjulbas) så märks inte så stor skillnad OM hon sitter nära och följer med bra. Jag skjutsade en kompis på ca 100 kg och är lång. Det var lite vingligt och kännbart när han rör sig något.
Jag väger ca 70 kg.

Se till att du pratar med din passagerare hur den ska sitta och hur du kommer att köra. SAMT att personen är med på om du skulle axa lite hårdare, köra lite för fort (aja baja) eller bromsa hårt.

Det viktigaste med åkning med passagerare tycker jag är att de följer med i åkningen och följer din kroppsplacering (absolut inte lutar ut åt nåt håll), sitter nära och är beredd att hålla sig fast.
En hand bakåt på handtaget och en hand runt din mage/midja föredrar jag.
Vid hård inbromsning kan de hålla båda händerna mot tanken, men det är en smaksak. Du ska oavsett kunna hålla emot personens tyngd med armarna när du bromsar.

KÖR LUGNT I BÖRJAN OCH VÄNJ ER!
Jag har flera exempel på killar som har skrämt tjejer p g a för hög fart eller vårdslös körning.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
RoLLER skrev:
Ja jävlar!

Personligen så brukar det va jag som ger passagereskan ett skjut.

Jag är bättre än dig. Jag kan få ett skjut av min passagerare - medan jag kör!

Slå det om du kan.
 

Goose

www.adobe.com
Gick med
28 Feb 2005
Ort
Solna
Hoj
Tillbaka i Kawwastallet-->ZXR750
RoLLER skrev:
HaHahhAHA! :rofl :lol

Welcome back Brassarn! Det e nåt visst med dig. Jag garvar rakt ut när jag läser dina sköna inlägg!

Edit: Du glömde skriva att man ska "Dra helvet! In med kopplingen till varvbryt och bara brassa upp den på slangen i flera hundra kilometer i timmen!!!" :yoparty :yoparty :yoparty

Har Ni SM i hur många smilies Ni kan lägga in i ett inlägg?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top