Skjuts på lätthoj

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
nicke skrev:
de va ju inte farligt... men, hur många gånger har man innan de tar kortet av en?.. två - tre?.. eller te.x två + en parkeringsböter (inte för att jag har fått böter men bara ett exempel)??
det ska ju vara vid "upprepande trafik företrädelser" eller va det heter.. men när räknar de som "upprepande"? :va
som jag sa tidigare, vid "upprepande trafiköverträdelser" så kan man bli av med kortet... men vad menas men "upprepande" då??... 1-2-3gånger?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Jag kommer i alla fall att skita i vilket och skjutsa på som satan :D
Iofs så har vi typ 2 poliser som är i byn ibland så risken finns ju knappt

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
staten är lite frikostig när det gäller att dela ut flera böter vid samma tillfällen, totalt blir kostnaden 450kr eftersom 50% dras av det ena(mindre) beloppet

Jonathan

Guest
Skjutsa? Ni har det bra ni pojkar, min skitraka orkar inte ens med den "#¤&%% avgasporten som inte fungerar :mad: :huvet

Alltså med skjuts på då givetvis :arsele

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Hoj
st1100 -00
det är ju så att man har ju två års prövotid eller hur?
fast man lär ju inte bli av med lappen för att man skjutsade någon tycker man

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
frew skrev:
det är ju så att man har ju två års prövotid eller hur?
fast man lär ju inte bli av med lappen för att man skjutsade någon tycker man

Om du kör i 95 på 70-väg blir du inte av med kortet, så varför skulle du bli det föratt du skussar?

Ens körkort återkallas på precis samma villkor som för dom som haft körkortet länge, skillnaden är att vi måste ta om det...

Man slipper ju prövotiden på bil, det är gött :Bugar (mellanhoj med för den delen)

Nilsson_

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Letar sjysst R6, Aprilia Rs125 02:a, Pb900 05:a och en Suzuki RM50 79:a
har dom inte ändrat prövotiden till 5 år :huvet ? jag har hört rykten om det iaf.

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
TTR, NSR
Svar: nej, du gör ju någonting olagligt. Kan försäkringsbolagen slippa undan försäkringen så gör dom det.

Trådlyft på 4 år
Svar: ja

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Svar: nej, du gör ju någonting olagligt. Kan försäkringsbolagen slippa undan försäkringen så gör dom det.

Trådlyft på 4 år

Svar: ja

bättre att han lyfter än att starta nytt.

jag skulle vilja säga som du men nånstans i mitt bakhjuvud är det någon som säger att det gäller ändå... men jag är långt ifrån säker. så jag lägger bara in en liten notis som är välkommen att sågas med konkret fakta som bakgrund.

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Håller med tapper...

Man måste uppskatta ironin, startar man ny tråd så får man svaret sök, frågar man i en gammal får man svaret trådlyft...

Sen finns de ju dom som svarar på en 3 år gammal fråga, då är det en annan femma.

Men försäkringen gäller väl i alla fall utom grov vårdslöshet i trafik och rattfylla?

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Håller med tapper...

Man måste uppskatta ironin, startar man ny tråd så får man svaret sök, frågar man i en gammal får man svaret trådlyft...

Sen finns de ju dom som svarar på en 3 år gammal fråga, då är det en annan femma.

Men försäkringen gäller väl i alla fall utom grov vårdslöshet i trafik och rattfylla?
Ja trafikförsäkringen gör det. Men om du skadar den du sjutsar på så får DU stå för hans sjukkostander. Det var av den anledningen jag inte gillade att köra runt på folk. Då jag saknar spärren att "ta det lungt" typ.

Fakta utifrån fb jag hade. Tror det var IF, 06-07

Nobrando

Rasmus
Gick med
18 Dec 2007
Hoj
Yamaha XJ900S Diversion -01, Yamaha TZR 125 -91
Men det står ju på ens registreringsbevis om man får skjutsa eller inte? På min står det EN passagerare och det tolkar jag som att jag får skjutsa hur mycket jag vill.

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag tror att försäkringen gäller för dina skador, passagerarens skador och hojens sakdor, dock måste man ha helförsäkring för att det ska täcka hojens skador.
Dock om det står i regbeviset att hojen är byggd för 1 pers, så tror jag inget gäller. Eller gäller gör det ju alltid men man får ju oftast betala tillbaka det mesta.

Som sagt är hojen byggd för 2 pers så tror jag att det gäller.
Dock vet jag inte om det är så men det vad jag tror.

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
hornet 600
Men det står ju på ens registreringsbevis om man får skjutsa eller inte? På min står det EN passagerare och det tolkar jag som att jag får skjutsa hur mycket jag vill.

Du måste vara 18 år för att skjutsa på motorcykel :tummenupp en väldigt diskuterad fråga och lagen kan verkligen anses konstig. Sen vet inte jag hur roligt det skulle vara för en oerfaren 16-åring att klota med en kompis bakpå.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept