Skjuts...

MiZou

Ny medlem
Gick med
7 May 2005
Hoj
Hojlös
Det är "många" som vill åka, men hur gör ni med de som inte har ställ osv. vilket i mitt fall är de flesta? Nekar ni dem att åka med, eller kör ni toklugnt eller är det skitsamma så länge de har en hjälm?

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
MiZou skrev:
Det är "många" som vill åka, men hur gör ni med de som inte har ställ osv. vilket i mitt fall är de flesta? Nekar ni dem att åka med, eller kör ni toklugnt eller är det skitsamma så länge de har en hjälm?
dere er så ekstremt forsiktige i sverige/scandinavia, jeg har aldrig eid ett skinnställ, har aldrig haft passagerere med skinnställ. Har heller aldrig haft en olycka, med eller utan passagerer.

--> hvis man kjörer "lungt" behöver inte ställ :fakta

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
MiZou skrev:

Min sambo skulle aldrig få för sig att skjutsa någon någonsin utan skyddsutrustning, spelar ingen roll om de är vana att åka bakpå eller inte.

De flesta försäkringsbolagen kräver att både förare och passagerare har godkänd skyddsutrustning så att köra/åka med utan är enligt mig ganska :kocko

Var rädda om er :)

Edit..vägarna i sverige är inte de bästa :brinnerup

Last edited:

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Avanti skrev:
dere er så ekstremt forsiktige i sverige/scandinavia, jeg har aldrig eid ett skinnställ, har aldrig haft passagerere med skinnställ. Har heller aldrig haft en olycka, med eller utan passagerer.

Eeeh?? En krasch behöver väl inte bero på att man själv gör något dumt i trafiken, finns ju mängder av idioter i bilar som har noll koll...

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Skjutsar aldrig utan att skjutsad har all skyddsutr.

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
2fast4hjo skrev:
De flesta försäkringsbolagen kräver att både förare och passagerare har godkänd skyddsutrustning så att köra/åka med utan är enligt mig ganska :kocko

Eh gör dom ?

För det första finns väl inte termen "godkänd skyddsutrustning" längre afaik, var väl typ på 80-talet som det provades ställ och nån godkände dom, sen så brukar man ju bara få en löjligt låg rabatt om man har "skyddskläder avsedda för motorcykelåkning", väljer man bort den kan man ju åka i hjälm,shorts och flipflop om man känner för det.

Sen håller jag med i sak, det är idioti att köra utan skydd, och jag vill inte skjutsa folk utan att dom har vettiga skydd på sej.

MrRoos

Kör sugen!
Gick med
16 Jul 2004
Hoj
ZX9R, Duke
har aldrig någon bakpå utan skinnställ. Brukar låna ut om det är snygga :tuttar . Men däremot har jag kört runt på folk utan ryggskena.

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
Avanti skrev:

Då kör du utan hjälm också ? ..utan bälte i bilen ? oförsäkrat också ?

..Jag menar, tänker man inte råka ut för en olycka så är ju allt sånt helt onödigt..

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag skjutsar då folk utan ställ. Jag har ett pytte retro Jofama-ställ och ett par mc-stövlar i stlk 41 plus en hjälm som är stor och ful. Passar det så passar det.

Däremot skjutsar jag aldrig (okejdå, mkt sällan) folk som är större och tyngre än mig.

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
inte för att jag har skjutsat så mkt själv, men har dock suttit en hel del där bak i yngre dar. Tycker att du ska ha din egna erfarenhet av skjutsande i åtanke när du bestämmer dej men även passagerarens; har han/hon åkt mc förut? vet han/hon hur man gör uppför sig när du svänger samt när du stannar för ett rödljus?

Själv fick jag skjuts första gången när jag var runt 10 år, då med heltäckande skydd. Farsan gjorde inga kraftiga accs. eller inbromsningar, alltså lite "lugnare" körningar. 7 år senare har det hänt att både förare/passagerare åker i skjorts/t-shirt längs krokiga vägar.

Lycka till!

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
$noop skrev:
Eeeh?? En krasch behöver väl inte bero på att man själv gör något dumt i trafiken, finns ju mängder av idioter i bilar som har noll koll...
Det er sant, MEN jag tycker inte det är nödvändigt med fullt skinnställ varje gång man sitter på hojen. Hvis du åker utanför sverige ser du att dom flästa tycker det samma.

I sverige är en MC till 99,5% ett nöjesfordon, andra ställen (f.ex i italia) är mc'n ett fremkomstmiddel på samme linje som bilen, folk bruker den hver dag hele året, tror ni folk åker på jobbet i fullt skinnställ, eeeh, nej.

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GlennB skrev:

..Jag menar, tänker man inte råka ut för en olycka så är ju allt sånt helt onödigt..
Nå gjaldt frågan skinnställ och körning MED skjuts. Jag har aldrig sagt att man skall åka i t-shirt och shorts. Har man hjelm, hanskar, och en jacka med skydd är det mer enn nog om man kjör med innsiden av huvudet.

trollkarlen

Med lem
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
GSX-R 750, CBR 600RR banhippie
GlennB skrev:

Ja kör utan bälte i bilen känns i förhållande till när man kör hoj som att man e total säker :)

/R

Bonnie

Tequila MC
Gick med
16 May 2003
Hoj
Urban Jungle -06, One Tree Hill, svart med dubbla sitsar
Avanti skrev:
andra ställen (f.ex i italia) är mc'n ett fremkomstmiddel på samme linje som bilen,

Är man nere runt Milano i juli och det är +35 grader får man en viss förståelse för att folk kör utan ställ. Man blir otroligt varm och helt slö bara genom att promenera i shorts ätandes en glass. Även om jag alltid kör med skinn hemma skulle det ta emot att dra på sig ett skinnställ där. I senaste värmeböljan här när det var 25 plus fick jag rulla av stället som ett använt gummi.

Klart man ska ha skinn, samtidigt känns det inte så säkert att bli överhettad och slö.

Det blir liksom lite svårt att driva skinnställslinjen i Italien där de flesta kör med jeans, hjälm och ett par sjysta solglasögon.

Åter till ämnet: Skjuts är ett problem, jag brukar låna ihop lite grunkor. Tyvärr blir det lite si och så med passform och annat.

Tristan

Vilse i pannkakan
Gick med
10 May 2004
Hoj
Ducati 900 SSie - gul och fin =)
Ingen som hoppar upp bak på duccen utan riktigt ställ och hjälm, kvittar hur söta de än är. Gentleman som jag är så ser jag naturligtvis till att tjejen har den bättre utrustningen om det skulle skilja. Sist tvingade jag på en tjej mitt ryggskydd. :)

Finns det något mer galet än när man ser föraren sittandes fullt munderad medans skjutsen (oftast en tjej) sitter i jeans och någon gammal plasthjälm från -83?

Sedan finns det ju de som har snyggare ställ själva än vad jag har. Hej på dig :pannkyss

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
trollkarlen skrev:
Ja kör utan bälte i bilen känns i förhållande till när man kör hoj som att man e total säker :)

/R

Tvärtom kanske. Krocka i 50 i bil och du blir spetsad på rattstången, om inte krockkudden bryter nacken av dig först. Krock i 50 på hoj och du kan (med lite tur) flyga över hindret och rulla runt lite i mjukt gräs tills du stannar.

Säkerhetsbälte i bil, skyddsutrustning på hoj säger jag! :tummenupp

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
GlennB skrev:
Eh gör dom ?

För det första finns väl inte termen "godkänd skyddsutrustning" längre afaik, var väl typ på 80-talet som det provades ställ och nån godkände dom.

Tja..ordvalet kanske inte är rätt men jag trodde att du förstod vad jag menade.. ;)

Länsförsäkringar som vi har som bolag har en liknande paragraf..orkar dock inte leta efter den. Så här säger Bilsport- och MC

"Förare och passagerare ska alltid använda godkänd skyddsutrustning, d.v.s. lagstadgad hjälm, förstärkta MC-stövlar, MC-handskar samt kläder avsedda för MC-bruk med förstärkta ärmbågar, knän och axlar."

Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Hoj
hoj hoj
Avanti skrev:

Är det inte så att ni norrmän har pyjamas på sig när ni kör hoj
- För att ni ligger ner i kurvorna?

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Hoj
KTM
duckie skrev:
plus en hjälm som är stor och ful..passar det så passar det

:va En hjälm ska sitta ordentligt för det är meningen att hjälmen ska skydda det som är stort och fult :rolleyes:

Tycker att det är upp till personen i fråga som vill åka bakpå att själv skaffa ordentlig skyddsutrustning om han/hon vill åka med.

Last edited:

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
Bonnie skrev:
Är man nere runt Milano i juli och det är +35 grader får man en viss förståelse för att folk kör utan ställ.

självklart ska man ha ställ på sig om man har (både förare/passagerare), men jag måste hålla med Avanti om att vi svenskar är betydligt mer rädda om våra kroppar än exempelvis Italienarna. Några försökte sedan förklara detta fenomen m.h.a de väderförhållande som rådder i de inblandade länderna, men jag anser inte att detta ensamt kan stå som orsak. Under de två år jag bodde i England såg man lika många på båge med som utan skydd, och detta kan ju knappast ha något att göra med vädret. Jag var dessutom i London för några veckor sedan (lyckligtvis lämnade jag staden några dagar innan attacken) och jag kan säga att attityden inte förändrats särskilt mycket: det första jag såg när jag lämnade tunnelbanan var en kille i skjorts/t-shirt på en CBR, i spöregn!

Tycker att tråden spårat ut lite i o med jämförelsena mellan länders attityder mot skydd, och jag inser att mitt svar knappast gör saken bättre, men jag blev bara tvungen att yttra mej
:)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...