Skjuts...

Pentix

Ny medlem
Gick med
23 May 2004
Hoj
Thunderace vid namn Heffaklumpen
Jag kör riktigt försiktigt om de inte har ett riktigt ställ på sig.

Bazooka

Körkåt..!
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Suzuki RMZ 250
MiZou skrev:
Det är "många" som vill åka, men hur gör ni med de som inte har ställ osv. vilket i mitt fall är de flesta? Nekar ni dem att åka med, eller kör ni toklugnt eller är det skitsamma så länge de har en hjälm?

Jag kör lungt...och klokt... men det gör jag alltid om jag har nån på... Men ber dom ta på sig extra kläder tex. 2 par jeans eller nått å en skin jacka.. för att få så mycket slitstarkt material som möjligt.. men e det bara en liten tur så skiter jag i vilket.. alltså en vända i stan. då är det hjälm som gäller.. ps. lånar ut min ryggskena ibland..

GlennB

Teases and Dares
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
GSX1100 Brööl edition, yamaha MR50 och Kinamoppe.
2fast4hjo skrev:
Tja..ordvalet kanske inte är rätt men jag trodde att du förstod vad jag menade.. ;)

Länsförsäkringar som vi har som bolag har en liknande paragraf..orkar dock inte leta efter den. Så här säger Bilsport- och MC

"Förare och passagerare ska alltid använda godkänd skyddsutrustning, d.v.s. lagstadgad hjälm, förstärkta MC-stövlar, MC-handskar samt kläder avsedda för MC-bruk med förstärkta ärmbågar, knän och axlar."

Dom flesta bolag brukar dock ha det frivilligt, nu har jag ju bytt bolag 355246 gånger typ (efterssom det alltid var nån annan som var billigare på huvudförfallodagen förr) så jag minns inte vilka som har vad, det är iofs inte så intressant efterssom jag ändå har skinnställ på mej oavsett :)

jack_pil

be fast, stay fast
Gick med
21 Dec 2004
Hoj
ZXR400
nej alla poliser fick dessutom civila ställ om dom ville just vid den senaste beställningen då dom hade de blåa skinnställen så det är inga märken alls på dom... nja förutom ett men dessa är borttagna så det är bara några små nätta syhål :p

kan verkligen rekomendera er som köra skjuts utan i längre sträckor att be kompisen att köpa ett ställ eller inskaffa ett gammalt själva... det lönar sig i det långa loppet... men som sagt, är det bara ett par km i 50 km/h så bryr jag mig inte heller :fatta!

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tja, oftast åker allting på, men ska man bara åka och tanka så har det hänt att det räckt med solglasögon. :tungan

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Jag delar inte detta angenäma problem eftersom jag inte har någon kombi :) Om det vore så skulle jag låna ut mitt eget skinnställ och köra utan själv. Det blir ju roligare om man kan gasa på lite och om "worst case" mot förmodan skulle inträffa går det fortfarande att sova gott på nätterna :)

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Räcker om dom har en hjälm. Vet jag att jag ska skjutsa så skiter jag i att kränga på stället. Kör så lugnt och fint så med skjuts.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Avanti skrev:
dere er så ekstremt forsiktige i sverige/scandinavia, jeg har aldrig eid ett skinnställ, har aldrig haft passagerere med skinnställ. Har heller aldrig haft en olycka, med eller utan passagerer.

--> hvis man kjörer "lungt" behöver inte ställ :fakta

Lugn, det kommer. Snart får du känna på att bilar är hårda och killar som DU är VÄÄÄLDIGT mjuka :kocko

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Victor skrev:
Du har väl i viss mån rätt men ändå inte.
Nästan alla här försvarar toksnabb körning sålänge man gör det med vett och etikett. Att harva fram i halva farten och lukta på blommorna ses då som JÄTTEFARLIGT och direkt dödande. Bara för att man inte har skinnställ/hanskar/nånting på sig.

Jag försvarar inte tokkörning, gör det själv ibland men man har ju bra mkt större chans o överleva om man kör med full utrustning,

din jämförelse haltar något, jag vurpar nog hellre i 100 blås med all utrustning än jag vurpar i 50 knyck iklädd thirts shorts o badtofflor!!

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Goffe skrev:
De är ju oxå förarens ansvar att se till att den han skjustar anv utr.
Tror att det rent lagmässigt är passagerarens ansvar om denne är över 18. Moraliskt är det dock förarens, "jag kör inte om inte du tar på dig skydd", typ.

Edit: Menade hjälm på lagbiten

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...