MiZou skrev:Det är "många" som vill åka, men hur gör ni med de som inte har ställ osv. vilket i mitt fall är de flesta? Nekar ni dem att åka med, eller kör ni toklugnt eller är det skitsamma så länge de har en hjälm?
2fast4hjo skrev:Tja..ordvalet kanske inte är rätt men jag trodde att du förstod vad jag menade..
Länsförsäkringar som vi har som bolag har en liknande paragraf..orkar dock inte leta efter den. Så här säger Bilsport- och MC
"Förare och passagerare ska alltid använda godkänd skyddsutrustning, d.v.s. lagstadgad hjälm, förstärkta MC-stövlar, MC-handskar samt kläder avsedda för MC-bruk med förstärkta ärmbågar, knän och axlar."
Avanti skrev:dere er så ekstremt forsiktige i sverige/scandinavia, jeg har aldrig eid ett skinnställ, har aldrig haft passagerere med skinnställ. Har heller aldrig haft en olycka, med eller utan passagerer.
--> hvis man kjörer "lungt" behöver inte ställ
Victor skrev:Du har väl i viss mån rätt men ändå inte.
Nästan alla här försvarar toksnabb körning sålänge man gör det med vett och etikett. Att harva fram i halva farten och lukta på blommorna ses då som JÄTTEFARLIGT och direkt dödande. Bara för att man inte har skinnställ/hanskar/nånting på sig.
Tror att det rent lagmässigt är passagerarens ansvar om denne är över 18. Moraliskt är det dock förarens, "jag kör inte om inte du tar på dig skydd", typ.Goffe skrev:De är ju oxå förarens ansvar att se till att den han skjustar anv utr.
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |