Jag skjutsar mina barn sedan 3 års ålder.........
Självklart kör jag på ett annorlunda sätt än när jag är ensam på hojen, och så tycker jag att man absolut inte ska skjutsa barn om man som förare är osäker på om det är lämpligt eller ej......
Hastigheten kan ju faktiskt regleras både med gasen och bromsen
Jag har tyckt att det varit lämpligast att ha dem framför mig för då har jag 100% koll på barnet och kan komunicera med henne/honom.
När de blivit stora nog att sitta bak så får man börja om eftersom det blir en ny sak för barnet att lära sig och man har som förare inte samma kontroll på den som sitter bakom.
När vi är "på landet" så kör vi ibland som en taikonfamilj med 4åringen på tanken, 6åringen bakom mig och längst bak mamman. (kort transport på enslig grusväg) Hur många kommer inte tycka att det är vansinnigt? Hmmm, det skiter jag i.
Det finns många saker som är farliga, gungor, åka skidor, tramcyklar både att bli skjutsad eller cykla själv, springa i trappor etc etc
ALLT är farligt, men så länge man gör sakerna med sunt förnuft och känner att man klarar av situationen så är det helt ok enligt mig.
Sverige är redan fullt av förbud men folk skadar sig ändå, pga av .......tja, vad tror ni?