Skjutsa barn på hoj

LJ Magnusson

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
R6
Tänkte höra vad ni anser om att skjutsa barn bakpå hojen? Min dotter är 4,5 år och min son är 6 år. Båda älskar att åka hoj, vi har dock ej ännu åkt på motorväg, max i ca 70km/h. De åker lite cross på fritiden, QR 50 samt en XR 70, så de har lite hojvana. Men är de egentligen för små?! :va

Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Det finns nog lika många åsikter om det som det finns personer inreggade här på SH.

Min lilla dotter är 5 och har ganska nyligen fått ta en tur till dagis ibland, till kiosken ibland, etc. Korta vägar med max 50 på skyltarna. Jag tycker dock det är viktigt att hon alltid får ha bästa tänkbara skydd för sin ålder även fast jag aldrig tar med henne på längre turer eller i någon högre fart. Nu har jag inte hittat fullstända MC kläder som är bra, men integralhjälm som inte väger bly, ryggskydd, rejäla handskar, rejäl jacka, stövlar och jeans. Till nästa år tror jag hon växer i ett set med nylonkläder för barn som jag spanat in i en MC-butik.

Visst är det en ökad risk att ta dom på hojen, men jag tror de flesta föräldrar vet vilken skatt dom bär med sej varje gång lilltjompan ska med.

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Jag har åkt med mina frampå sen dom var under 2 år.....
I början i ungeför gå takt, sen cykeltakt.
Nu är den stora 4½ år å då har det hänt att vi kört över 50 men det är ytterst sällan.
Jag föredrar att ha honom framför mej, känns mer stabilt.

dessutom kan jag hålla koll på honom så att han verkligen håller i sej.

Han är så van att åka små turer och blir så avlappnad att han faktiskt somnat framför mej :)
Inte bra, men han slocknade av trötthet.

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
Toppluva
ha ha ha.. Oj vad fel man kan läsa ibland..

Läste nämligen, skjuta barn på hoj.
Och tänkte, nu jävlar är det en som tänker göra en Mattias Flink mot moppe åkarna.. ÄNTLIGEN.

Men ack o ve så va det inte.

Nåja.. till back to topic. Det är helt upp till dig.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Är det inte så att det rekommenderas att man inte drar på barn under 7 år en integralhjälm?? Då hjälmarna är alldeles för tunga för så små barn???
Det rekommenderas att man har något skydd som kan vara lämpligt men att det inte ska vara integralhjälm...
Kommer inte ihåg var jag läste det... Inte så länge sedan det ämnet var upp här på SH oxå...

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Personligen så tycker jag att det låter livsfarligt oavsett hur sakta man kör.

Det går att slå sig rätt ordentligt i låg fart oxå. Eller bli offer för övriga dårar i trafiken.

Man får väl ställa sig frågan om man kan stå ut med skuldkänslorna vid en eventuell olycka.

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Personligen så tycker jag att det låter livsfarligt oavsett hur sakta man kör.

Det går att slå sig rätt ordentligt i låg fart oxå. Eller bli offer för övriga dårar i trafiken.

Man får väl ställa sig frågan om man kan stå ut med skuldkänslorna vid en eventuell olycka.

Kan bara hålla med om att barn har man inte på en hoj oavsett hur sakta man än kör, de finns alltid nån annan som kör fortare eller har mindre uppmärksamhet runt sitt fordon.

Låt barnen bli tonåringar innan ni tar med dom på hojen iallafall.

det är iallafall vad jag anser.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
ha ha ha.. Oj vad fel man kan läsa ibland..

Läste nämligen, skjuta barn på hoj.
Och tänkte, nu jävlar är det en som tänker göra en Mattias Flink mot moppe åkarna.. ÄNTLIGEN.

Men ack o ve så va det inte.

Nåja.. till back to topic. Det är helt upp till dig.

HAhahahahah!!!!:D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vampyrtrollet: Stämmer, det är för att barn inte har nackmusklerna som krävs för att hålla upprätt huvud med 1,5kg hjälm när det accar lite.

Personligen så längtar jag efter att få skjutsa min son till dagis på hojen, det är 300m på villaväg inkl en korsning till vänster.
Men nu har han ju inte ens börjat dagiset än, han är bara 2½ månad, och jag har inte mc-kortet än, dock förhoppningsvis på torsdag.

combat girl

What u do in life echoes in eternithy
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
letar....
Det är väl upp till var o en hur man gör.
Ett barn eller vuxen kan lika gärna bli påkörd på trottoaren av en bil eller ramla ner från en högre höjd o bryta nacken. Finns många sätt att gå hädan på.

Så min åsikt blir att det är upp till föräldrarna om barnet ska med eller inte.

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Vampyrtrollet: Stämmer, det är för att barn inte har nackmusklerna som krävs för att hålla upprätt huvud med 1,5kg hjälm när det accar lite.

Personligen så längtar jag efter att få skjutsa min son till dagis på hojen, det är 300m på villaväg inkl en korsning till vänster.
Men nu har han ju inte ens börjat dagiset än, han är bara 2½ månad, och jag har inte mc-kortet än, dock förhoppningsvis på torsdag.

Tänkte väl det...
Tror att de rekommenderade något i stil med cykelhjälm om man skulle skjutsa små bran i låga hastigheter osv...

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Skjutsade en 13 åring i somras. Men han hade full utrustning inkl. skinnställ.
Jag vill inte skjutsa någon med bristfällig utrustning på landsväg

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
Jag skjutsar mina barn sedan 3 års ålder.........

Självklart kör jag på ett annorlunda sätt än när jag är ensam på hojen, och så tycker jag att man absolut inte ska skjutsa barn om man som förare är osäker på om det är lämpligt eller ej......
Hastigheten kan ju faktiskt regleras både med gasen och bromsen :)
Jag har tyckt att det varit lämpligast att ha dem framför mig för då har jag 100% koll på barnet och kan komunicera med henne/honom.
När de blivit stora nog att sitta bak så får man börja om eftersom det blir en ny sak för barnet att lära sig och man har som förare inte samma kontroll på den som sitter bakom.

När vi är "på landet" så kör vi ibland som en taikonfamilj med 4åringen på tanken, 6åringen bakom mig och längst bak mamman. (kort transport på enslig grusväg) Hur många kommer inte tycka att det är vansinnigt? Hmmm, det skiter jag i.

Det finns många saker som är farliga, gungor, åka skidor, tramcyklar både att bli skjutsad eller cykla själv, springa i trappor etc etc
ALLT är farligt, men så länge man gör sakerna med sunt förnuft och känner att man klarar av situationen så är det helt ok enligt mig.

Sverige är redan fullt av förbud men folk skadar sig ändå, pga av .......tja, vad tror ni?

Last edited:

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
skjutsa barn på hoj? Gör det inte! De kommr dö direcTT!!!21!!

Langis

Asfaltsget
Gick med
18 Aug 2008
Hoj
Bandit 1250 och en kinky

Tellan

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2005
Hoj
Aprilia Mille-04
Skutsa barn.
Funkar fint samt att dem tycker det är kul.
Skutsar dock alltid med full utrustning.

Bifogat

• IMG_0454.jpg
    IMG_0454.jpg
    200.7 KB · Visningar: 144

rogbo

Smygbusar när ingen ser...
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
07' FZ1SA 11' Z1000SX, 06' ZX10R, 15' S1000RR, -16' Thruxton R, -22´ Tiger Rally Pro, -22* Scrambler 1200XE, -01´TT600R
Jag åker gärna kortare turer i makligt tempo med min 7-åring bakpå, full mundering ska vara på. En lättare juniorhjälm, Integral för hakskydd känns viktigt också. Häftigare accelerationer eller trafiktätare områden kan man ju gärna undvika. 3-åringen får allt vänta dock..

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt ska man väl undvika att köra alltför små barn på hoj därför att dom inte alltid har vett att hålla i sig och barn kan hitta på konstiga saker. Sen har dom väl inte riktigt fullt utvecklad muskulatur i nacke mm vilket gör att dom inte utan vidare kan använda en integralhjälm.

I praktiken är det väl dock så att du som förälder får göra en bedömning huruvida just ditt barn klarar av det och sedan anpassa hastighet och körstil efter barnet.

Om du bedömer att ditt barn klarar av att sitta bakpå på hojen och håller i sig så är det väl bara att rulla lite försiktigt så länge du bara tänker på vad du har bakpå. Jag tror att det skulle kännas ohyggligt jobbigt om man tar ut sin unge på hojen och ställer till det så att barnet förolyckas.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...