Skjutsa framför sig på motorcykel

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Honda Transalp RTG 2008, Motogino 125, PW50, Minimoto x2
Fråga om man vill skjutsa en liten kille "6år" får han sitta framför mig ? eller måste man sitta bakom ?

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Fråga om man vill skjutsa en liten kille "6år" får han sitta framför mig ? eller måste man sitta bakom ?

Jag skulle nog satt han framför. Å andra sidan skulle det inte bli någon långåkartur utan framochtillbaka en liten raka och kanske någon kurva. Sen får du bjuda på en skjuts då han blivit lite äldre och håller i sig själv där bak :)

edit: Hurvida man "får" eller inte vet jag dock inte tyvär, bara personlig åsikt.

Jojjen

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
zx6r -95
Farsan köpte ett slags bälte/sele till lillbrorsan som är sju år gammal. Den har man mellan sig och den som sitter bakom. Köpte den från touringbutiken men vi har inte hunnit teta den än.
Kanske kan vara något för dig med?

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Jag skulle nog satt han framför. Å andra sidan skulle det inte bli någon långåkartur utan framochtillbaka en liten raka och kanske någon kurva. Sen får du bjuda på en skjuts då han blivit lite äldre och håller i sig själv där bak :)

edit: Hurvida man "får" eller inte vet jag dock inte tyvär, bara personlig åsikt.

Jo det är väll så det får bli, han får åka fram de gånger han fär följa med :)

Last edited:

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Just nu bara en skoter...
Jo det är väll så det får bli, han får åka fram de gånger han fär följa med :)

Jag brukar ta barnen (en och en förståss) framför mig, händerna på tanken och fötterna på mina fötter, funkar hur bra som helst förutsatt att man tar det lugnt förståss... Har tagit små svängar på 4-5 km i typ 45km/h och dottern har slalomhjälm och glasögon... Går bra!!!!

roka01

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Jag brukar ta barnen (en och en förståss) framför mig, händerna på tanken och fötterna på mina fötter, funkar hur bra som helst förutsatt att man tar det lugnt förståss... Har tagit små svängar på 4-5 km i typ 45km/h och dottern har slalomhjälm och glasögon... Går bra!!!!

Jo så här såg det ut när vi åkte idag

Bifogat

• skjutsa.jpg
    skjutsa.jpg
    139.2 KB · Visningar: 647

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6

Som andra har sagt, vet inte reglerna! Men jag har haft de små framför mig och kört i typ 30-40 km/h så länge dom inte nått ner till fotpinnarna. Nu når min 5-åring ner till fotpinnarna och då får hon sitta bakom, lungna svängar och max 50-55 km/h. Alltså bara turer innomsocknens, typ till videobutiken ToR.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0