Skjutsning på 125:a

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Någon som vet vad straffet är om jag som sextonåring skulle skjutsa någon på min 125:a?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Då kanske jag råkar gasa på lite för mycket och flyger bak så hårt att snuten "råkar" flyga av i farten... :notme

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
Om polisen är riktigt kinkig och håller sej till punkt o pricka vad det står i lagen är det olovlig körning och leder till indraget körkort. Har själv ringt och kollat upp det med herr länsman. Sen finns det säkert poliser som tänjer lite på lagen o ger dej böter o sen släpper dej.. o då ska du va glad!!

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
SkorvKalle skrev:
Om polisen är riktigt kinkig och håller sej till punkt o pricka vad det står i lagen är det olovlig körning och leder till indraget körkort. Har själv ringt och kollat upp det med herr länsman. Sen finns det säkert poliser som tänjer lite på lagen o ger dej böter o sen släpper dej.. o då ska du va glad!!

Vad har du fått det där ifrån? 300 kr för förare och passagerare är det som gäller.

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
kan man åka dit för det hur många gånger som helst utan att dom tar körkortertet eller liknande?

EDIT:
Det är ju sjukt att jag får skussa på min eumoppe, jag har inget ritkigt körkort juh, och jag skulle tycka det va fan så mycket lättare o skussa om det var mer klipp i motorn, för nu går detr ju assegt när man ska skussa, då ligger man ju o bli uträngd hela tiden för att alla bilister vill om för det går så jävla slött....

Det är ända anledningen jag ser att man inte skulle få skussa, vilket är en jävla korkad anledning... tycker jag...

nån som vet nån annan anledning eller varför det är såhär?

Last edited:

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
EBS skrev:
Vad har du fått det där ifrån? 300 kr för förare och passagerare är det som gäller.

Som jag skrev ovan har jag ringt o hört med POLISEN.. dom om någon borde väl kunna ge rätt information... har jag fel?

ring själv o hör vad dom säger.. om det "bara" är 300kr böter är det ju ingen fara.. då kan jag börja skjussa igen.. är bara rädd för att körkortet skulle åka..

mellan två hojjar!
Gick med
1 Jul 2003
Hoj
Paus
SkorvKalle skrev:
Som jag skrev ovan har jag ringt o hört med POLISEN.. dom om någon borde väl kunna ge rätt information... har jag fel?

Poliser ljuger hela dan alla dagar i veckan..har du inte lärt dig det?!? :hej

Angående skjussning .. på moped är det ju 300kr som gäller för olovliga passagerare.
men där är det ju vissa regler... tex får jag skjutsa en 10åring på min moped som är byggd för två.. när jag blir 18 (??) får jag skjutsa två 6åringar. det har vi ringt å hört.

125a ska det väl vara förbjudet. men olovlig körning låter väl som ett lite hårt straff!! ?
300kr ev per skalle låter rimligt.
Men som nån sa det är ju skumt att man får skjutsa på moped utan körkort än en motorcykel som är bättre anpassad för passagerare. Ps när man fyllt 18 får man skjutsa även på 125a.

Avslutningsvis tror jag inte man behöver va så rädd för att polisen blir så arg för sånt. :squid

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
inte skjutsa???
men jag har juh kört med en polare där bak flera gånger när snuten har sett d ......
jaja.... har kanske lite knasiga poliser här i ekeby ..... :crash

men sen hrö det till saken att jag inte har körkort än ... :squid
uppkörning den 2:e oktober :fakta

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Ingen längre
hbg_speedster skrev:
inte skjutsa???
men jag har juh kört med en polare där bak flera gånger när snuten har sett d ......

Iskallt :cool:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
hbg_speedster skrev:
inte skjutsa???

Fan va tuff du e!

:zpy

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
MRX_Martin skrev:
varför får jag skussa på min EU-moppe då? kan ju knappast vara därför...

riktigt tokig regel tycker jag.. vet inte varför det är så... men så är det... väldigt konstigt eftersom det faktiskt inte är ett "riktigt" prov på EU-moppe.. vilket det är på 125:a.. men man får ju skutsa om man e 18.. vilket borde gälla även för EU-moppe iså fall... lr??

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
Katana -82
MRX_Martin skrev:
varför får jag skussa på min EU-moppe då? kan ju knappast vara därför...

För att det är lättare för förare att köra och passagerare att åka med på moped än på en lätt mc.

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Bengan skrev:
För att det är lättare för förare att köra och passagerare att åka med på moped än på en lätt mc.

men du, vilken värld lever du i?? om en Lätt MC är byggd för två är det väll lättare att skutsa på en sån än på en jävla liten EU moppe!!! har du nånsin skutsat nån på en lätt mc?? det har jag och jag har skjutsat på en eu-moppe oxå.. och jag föredrar 125an!! den är MYCKET lättare att skjutsa på än moppen.. och det är mycket stabilare.. moppen kändes nästan som den skulle vika sig i svingen.. as läskit... ´

du kan väl inte mena att en moppe är stabilare än en 125a???

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha