Skjutsning på 125:a

ModiN

Fully!
Gick med
1 Sep 2003
Hoj
KTM 625 SMC -06 inkl. Akra slip-on
Men anledning till att man får skutsa på eu och inte på 125:a är ju att en eu moped får bara gå i 45km/h. Medans en 125:a får gå lagligt i 110km/h i sverige.

MenMen.. lagarna är konstiga!!! :finger

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
ModiN skrev:
Men anledning till att man får skutsa på eu och inte på 125:a är ju att en eu moped får bara gå i 45km/h. Medans en 125:a får gå lagligt i 110km/h i sverige.

MenMen.. lagarna är konstiga!!! :finger

jo,,, men vilken EU-MOPPE går i 45?? men det är det ingen som bryr sig om.. hur som hellst är det en sjuk regel...

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
hbg_speedster skrev:
inte skjutsa???
men jag har juh kört med en polare där bak flera gånger när snuten har sett d ......
jaja.... har kanske lite knasiga poliser här i ekeby ..... :crash

men sen hrö det till saken att jag inte har körkort än ... :squid
uppkörning den 2:e oktober :fakta

Funderat på o skita i o köra o framförallt sjussa? utan kort..

MEn suntförnuft kommer det en mc me två på båda har skinställ o hjälm o skydd. ?var e då problemet :slicka

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
Funderat på o skita i o köra o framförallt sjussa? utan kort..

MEn suntförnuft kommer det en mc me två på båda har skinställ o hjälm o skydd. ?var e då problemet

jag säger som Fluxir..... INGEN MINNS EN FEGIS!!!
dessutom så behöver man juh inte köra över 20km/h hastighetsbegränsningen ....
och självklart har man skydd på saj .... :tummenupp

ps. körde och ramlade med en kompis på moppe igår... vi höll bara 50 ... och jag kan sä att vi slog oss..... (det va inte jag som körde) :notme

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Ja, men det är ju inte så att de stoppar alla som skjutsar på en 125:a, tror de har lite bättre saker för sig. Att det är 18-årsgräns på skjutsandet på 125:a ser jag inga problem med (är iofs 18) men att man får skjutsa på de totalt livsfarliga (även ensam) eu-mopparna är sjukt. Tack vare de små hjulen på skotrarna blir väghållningen mycket sämre, samtidigt är bromsarna urusla och det finns ingen möjlighet att frikoppla motorn... Det samtidigt som fler och fler pundhuven får eu-mopeder gillar jag inte, inte försäkringsbolagen heller som insett att eu-mopparna kommer att bli försäkringsklass-7s efterträdare!

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6
SkorvKalle skrev:
Som jag skrev ovan har jag ringt o hört med POLISEN.. dom om någon borde väl kunna ge rätt information... har jag fel?

ring själv o hör vad dom säger.. om det "bara" är 300kr böter är det ju ingen fara.. då kan jag börja skjussa igen.. är bara rädd för att körkortet skulle åka..

Du kan inte lite på vad enskilda Poliser säger. När jag blev av med mitt körkort frågade jag om jag kunde köra lastbil dagen efter då jag skulle jobba extra. Visst det skulle gå bra eftersom man får köra 48 timmar efter att man blivit av med kortet. Men nu kommer det roliga! Han sa att: "Det är bara din A-behörighet som försvinner allt annat har du kvar, så du kan använda din B och CE-behörighet"

Jag tyckte det lät konstigt och frågade en gång till om det verkligen är så... Då blev han lite fundersam och började ringa runt lite. Dock fick han inte tag i den han ville ha tag i så jag fick "forska" i det där själv...

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Det här är nog ett av dom största trådlyften jag sett :D

Hade du väntat några månader till hade det blivit 7 år :tummenupp

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM