Skjutsning på 125 när man är 16!

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
StewOo skrev:
nej allvaligt talat så är det du som är en omogen, idiotisk, trafikfarlig liten knatte... :arsele

själv köra man alltid laglit ock ordentligt...

Det är jag säkert.

Men vänta nu, var det inte du som skrev något om att du flög igenom stan i 100km/h? Jagad av någon bil o.s.v....?

StewOo

4-Stroker
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
CBR 900RR Fighter
Itacha75 skrev:
Det är jag säkert.

Men vänta nu, var det inte du som skrev något om att du flög igenom stan i 100km/h? Jagad av någon bil o.s.v....?

kanske det var... :rolleyes: men det är OT! :felämne

talib

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
Yamaha FZR 600
StewOo skrev:
nej talib nu har du FEL! man får inte skjutsa på EU moppe med varken mopedförarbevis eller mopedkörkortet!!! man måste ha lättviktarkort om man skall skjutsa på EU moppe på Åland!!!!!!!!!!!!

ne lättviktar koprt behöver du int! du kan skjutsa med bilkortet också...
men vem bryrsig? alla skjutsar ju endå som tokar på moppar... :kocko

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Husa 650
jag blev stoppad när jag var 16 och då sa snuten du får väl inte skjutsa, då sa jag att de får jag visst, för min körskole lärare sa inte, att jag inte fick skjutsa... så kollade snuten med sina kollegor så var det så att jagfick skjutsa eftersomn min hoj var godkänd för två eller vad han nu sa... så jag har kört skjuts sen dess och blivit stoppad flera ggr å de har intre sagt nått... hehe

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Jag tycker dock 18års gränsen är EN av dom BÄTTRE reglerna! :7peta
Jag skulle då inte vilja sätta mig på en av polarnas RS, för att sedan bränna ut på motorvägen i 120-130, när han haft körkort i ett par veckor! tycker det är bra att förarna får ett tag på sig att lära känna hojjen och allt vad det innebär, riktigt ordentligt innan man börjar ansvara för någon annans liv oxå...

Men som sagt...det är ju bara min åsikt.. :tungan

Pungis

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Fazer
Om skjutsaren är 16, och personen som skjutsas 18, DÅ vore det helt okej! Man får ju för fan bestämma själv om man vill göra nåt farligt, iallafall när man är 18

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Dizzy skrev:
okey, såhär är det:
Man FÅR skjutsa på EU klass ett mopeder (45km/h mopparna) när man är 15år gammal, men man får inte skjutsa på de gamla 30km/h mopederna längre, nya regler, o tro mig, SÅ ÄR DET!... och varför får man inte skjutsa på 125`or? jo för att man får inte ansvara för en annan människas liv i de hastigheter som vi får köra i när man är 16år gammal (för att vi inte är myndiga dvs 18år). Och mopederna (EU - klass 1) som går i 45km/h anses inte lika farligt, samma sak gäller epa - A-traktor.. de går så sakta så hastigheterna anses inte kunna vara livshotande, (dvs om man använder hjälm osv) :fakta

Då kan jag rätta dig lite...eftersom jag jobbar i en butik som säljer mycket moppar och scootrar både EU och 30 Km/h:are så har jag kolla på detta och får all ny info.
Man får skjutsa på båda modellerna om dom är typade för passagerare....ganska många 30 moppar är det och alla klass 1 EU moppar är det....
Detta gäller vid 15 års ålder med.
Alla gamla 30 moppar i klass 1 får man skjutsa på om föraren är över 18 år och om dom har lämpligt fotstöd och skydd för hjulet.

Last edited:

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Hoj
FZR 600R
Busgrabb skrev:
Då kan jag rätta dig lite...eftersom jag jobbar i en butik som säljer mycket moppar och scootrar både EU och 30 Km/h:are så har jag kolla på detta och får all ny info.
Man får skjutsa på båda modellerna om dom är typade för passagerare....ganska många 30 moppar är det och alla klass 1 EU moppar är det....
Detta gäller vid 15 års ålder med.
Alla gamla 30 moppar i klass 1 får man skjutsa på om föraren är över 18 år och om dom har lämpligt fotstöd och skydd för hjulet.

menar du att man får skjutsa på en 30moppe när man e 15 om den är byggd för 2? det kan ju inte stämma.
är föraren 18 får du skjutsa, om moppen är byggd för det.

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Fluxir skrev:
menar du att man får skjutsa på en 30moppe när man e 15 om den är byggd för 2? det kan ju inte stämma.
är föraren 18 får du skjutsa, om moppen är byggd för det.

Jo just så menar jag...och det stämmer !
Detta gäller typ bara nyare moppar från ca 2000 och uppåt....då får en 15 åring skjutsa en annan person i vilken ålder om helst förutsatt att båda har hjälm då självklart.

lindberg

Yamaha DT125R -03 DEP Pipes och YZ skärm
Gick med
25 Mar 2004
Hoj
Yamaha DT125R -03 TILL SALU!!!!
Man får skjutsa på vissa 30 mopeder.
Tex MH Furia

spectre

BRASSA å dra i helvet
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
50x12
Dizzy skrev:
tydligen do gammla klass 1 mopederna är fortfarande godkända för att skjutsa om det står i reg-beviset att den är godkänd för en passagerare och har fotpinnar, handtag mm, men vem fan bryr sig igentligen? :6surkart

vill man skjutsa så skjutsar man.. man bryter ju redan mot lagen när man startar 125an.. misstänker att det inte finns många som åker med blodproppar(läs: strypningar) i motorcykeln

Poffer

Vill flytta till ett varmare land...
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6 -08
Det e la bara att skjutsa. 9/10 poliser har ingen aning om den regeln :p Börja protestera om ni åker dit istället hehe :tungan

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...