Skojare på bilverkstad

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Köpte en begagnad bil av privatperson nyligen. Enligt serviceboken är bilen servad på bilverkstad för ca 600 mil sedan med olja+filter,luftfilter, kupefilter. Fick även med ett kvitto från förra ägaren på detta.
Häromdagen kikade jag på luftfilter och kupefiltret, såg ut som en fågel hade byggt bo i dessa filter. Man kunde lätt konstatera att dessa filter inte bytts på många tusen mil, antagligen var inte olja och oljefilter bytt heller.

Ska tillägga att är ganska omständigt att byta luftfilter o kupefilter då en hel del grejer måste demonteras för att komma åt.

Så vad gör man åt sådana bilverkstadsskojare som tar betalt men inte utför arbetet?

Det lustiga är att om man går in på bilverkstadens hemsida så är det första man ser att dom skriver på sin hemsida är följande:

- Vi är ärliga, och jobber långsiktigt.
- Vi är serviceinriktade.

Jag tänkte vänta med att hänga ut bilverkstaden tills dom fått chansen att förklara sig.

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Iom att jag köpte min bil ny så lämnade jag in den på regelbunden service, men så fort garantin hade gått ut så började jag serva själv, och började upptäcka allt dom hade fuskat med. Kupéfiltret hade dom inte bytt senaste servicen iaf, och troligen inte förrförra heller, till exempel. Olja mm är ju svårare att avgöra dock.

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Hoj
Nej
Jag skulle tro att det är vanligt även på märkesverkstäder. En god vän hade sin bil inne på Bilia efter en olycka. När han hämtade den så begärde han ut plocklistan från lagret och jämförde den och fakturan med vad som faktiskt satt på bilen. Jag tror att de hade "glömt" att montera delar för ca 50 000. Däremot glömde de inte att ta betalt för dem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu hängde du i och för sig redan ut dem, i alla fall till alla som har installerat en webläsare med Netscape eller annan modern sökmotor på sin persondator.

Men, vad frågade du dem och vad svarade de? Om det är uppenbart att de inte gjort servicen tycker jag du skall out:a dem med full kraft, oavsett om de pudlar i efterhand.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Frågan är om man nånsin kan bevisa att t ex ett kupé eller luftfilter inte är bytt.
Kör man runt i ett grustag hela dagarna så lär även ett nytt filter se rätt dassigt ut på ganska kort tid. :(

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Är väl inte så konstigt att delarna inte byts när det inte jobbar någon mekaniker i verkstaden...

Dom har en Ekonomi och inköpsansvarig, en som är Delägare. Miljö och skyddsombud samt en Dator samt port/lyft ansvarig.

:glömdet

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Crescent citybike
Har en vän som alltid repar och markerar delarna som ska bytas innan en verkstad utför arbetet, utan att berätta om det. Och han har kommit på dyra märkesverkstäder som fuskar.

Oftast brukar äldre personer bli blåsta.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag var inne hos en aukt volvoverkstad för ett garantiärende. Gick in i verkstaden och där står en kille och monterar nya stift. Med tryckluftsdriven mutterknackare.......

Det där med att dra med moment verkar överskattat.:glömdet

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Jag hade en gammal Volvo 940 för ett tag sen. Köpte den för typ 2000kr. Sen gick bromsoket i fram sönder och låste sig. Jag lämnade in det på en verkstad som jag inte vart på innan, alla andra hade 2 veckors väntetid.. Dom sa att det var lite andra problem med och att oket hade överhettat hjullagret så det behövdes bytas med.

Sen erbjöd sig en i personalen att köpa min bil. Sålde den då dom ville ha 5-6000kr för att laga felet. Fick väl samma som jag betalat för den. I efterhand fattar jag inte varför dom ville köpa den iom att felet var så dyrt på en så dålig bil...

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Hoj
Saknas
Jag var inne hos en aukt volvoverkstad för ett garantiärende. Gick in i verkstaden och där står en kille och monterar nya stift. Med tryckluftsdriven mutterknackare.......

Det där med att dra med moment verkar överskattat.:glömdet

Detta är dock inte nödvändigtvis alltid fel, ifall han drog åt och kontrollerade med momentnyckel efteråt.

På verkstaden jag jobbade på tidigare så körde vi med tryckluftdriven spärrnyckel för att få i alla stift snabbt. därefter så drog man åt för hand till rätt moment.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jag hade en gammal Volvo 940 för ett tag sen. Köpte den för typ 2000kr. Sen gick bromsoket i fram sönder och låste sig. Jag lämnade in det på en verkstad som jag inte vart på innan, alla andra hade 2 veckors väntetid.. Dom sa att det var lite andra problem med och att oket hade överhettat hjullagret så det behövdes bytas med.

Sen erbjöd sig en i personalen att köpa min bil. Sålde den då dom ville ha 5-6000kr för att laga felet. Fick väl samma som jag betalat för den. I efterhand fattar jag inte varför dom ville köpa den iom att felet var så dyrt på en så dålig bil...

Fast felet är kanske inte så dyrt längre om man har personalrabatter, kanske kan använda kasserade delar och man inte värderar sin egen arbetstid?

De kan mycket väl ha blåst dig, men det behöver ju inte vara så.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Detta är dock inte nödvändigtvis alltid fel, ifall han drog åt och kontrollerade med momentnyckel efteråt.

På verkstaden jag jobbade på tidigare så körde vi med tryckluftdriven spärrnyckel för att få i alla stift snabbt. därefter så drog man åt för hand till rätt moment.

Det är ungefär lika lämpligt som att justera sin Patek Philippe med handslägga. Visst går det men det är inte riktigt rätt verktyg för jobbet....

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Fast felet är kanske inte så dyrt längre om man har personalrabatter, kanske kan använda kasserade delar och man inte värderar sin egen arbetstid?

De kan mycket väl ha blåst dig, men det behöver ju inte vara så.

Jo det är sant som du säger, var bara lite lustigt iom att deras spontana reaktion var att köpa den. Tekniskt sett förlora jag inga pengar, men tycker det var lite märkligt bara:p

Gital

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2007
Hoj
Kawasaki, zx-6r -98
en varningsklocka ringer för Solna Bilteknik..... Väldigt känt för att inte bara *inte* byta ut dina delar, utan byta ut dina delar med redan använda delar... Japp, ni läste rätt. Lämna in bil för service och du kan får tillbaka den med t ex gasdämparna till bakluckan utbytt till några som inte fungerar etc... (Googla "o ni skeptiker", det är en hemsk verkstad som alla bör ser upp med!)

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Jo det är sant som du säger, var bara lite lustigt iom att deras spontana reaktion var att köpa den. Tekniskt sett förlora jag inga pengar, men tycker det var lite märkligt bara:p

Han tänkte kanske plocka delar ur den? Borde inte vara så svårt att få ut mer än 2000kr då?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Kanske ljög dom för att få köpa billigt det är ju inte helt osannolikt men det finns andra alternativ också.

Firman fakturerar väl 1000 kr/timme men meckar killen hemma och sedan säljer bilen kanske han nöjer sig med att tjäna 100 kr/timme. Den som förlorar på det hela är väl då ägaren till verkstaden...

Annat exempel, jag blev kontaktad av en mamma till en skoterförare som rasat veven på en äldre maskin. Priset att pressa veven, nya packningar samt min timtid skulle ha gett en kostnad på kanske 2/3-delar av skoterns värde.
Jag förklarade och gav henne ett pris för jobbet samt gav henne även några andra förslag varav ett var att sälja den till mig.
Jag skulle inte ha repat motorn utan ställt undan skotern och väntat tills en liknande motor dök upp begagnat. Då skulle det helt plötsligt kunnat bli en bra affär. Min arbetstid är värd lika mycket oavsett om jag skruvar åt mig eller henne.
Tror det slutade med att hennes pojkar istället köpte en beggad vev...

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!