Skojare på bilverkstad

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Inte alls ovanligt. Hade praktik på en Ford verkstad när jag pluggade.

Om det var dags att byta luft alt. Kupéfilter brukade de oftast bara blåsa rent det som redan satt där.

Men nog fan fakturerades kunden för att delen var bytt.

Smagatusk

Guest
Om man som företagare (eller vem som helst för den delen) känner att man måste påpeka att man är ärlig utan att någon frågat är man nog inte det.

Smagatusk

Guest
Jag skulle tro att det är vanligt även på märkesverkstäder. En god vän hade sin bil inne på Bilia efter en olycka. När han hämtade den så begärde han ut plocklistan från lagret och jämförde den och fakturan med vad som faktiskt satt på bilen. Jag tror att de hade "glömt" att montera delar för ca 50 000. Däremot glömde de inte att ta betalt för dem.

Beundrar folk som vågar ifrågasätta! Smart av honom att be om plocklistan, men han måste väl jobba inom samma bransch för att komma på en sån sak?

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Precis, på banden dras alltid stiften för hand...

Dom använder inte vanliga hjulmutterdragare då dom har på tok för högt vridmoment. Ett "vanligt stift" skall dras med som mest ca 40Nm, en hjulmutterdragare som dessutom har slagfunktion kan ha upp till 600Nm eller mer.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Dom använder inte vanliga hjulmutterdragare då dom har på tok för högt vridmoment. Ett "vanligt stift" skall dras med som mest ca 40Nm, en hjulmutterdragare som dessutom har slagfunktion kan ha upp till 600Nm eller mer.

Nej, vanlig biltema knack lär det inte vara. Men kan du se skillnad på en med moment och en vanlig på håll?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Jag skulle tro att det är vanligt även på märkesverkstäder. En god vän hade sin bil inne på Bilia efter en olycka. När han hämtade den så begärde han ut plocklistan från lagret och jämförde den och fakturan med vad som faktiskt satt på bilen. Jag tror att de hade "glömt" att montera delar för ca 50 000. Däremot glömde de inte att ta betalt för dem.

Skulle vara intressant att veta vilken skadeverksrad, samt hur länge sedan det var, vi har VÄLDIGT strikta regler numera, det som faktureras till FB skall vara korrekt, ej bytta delar skall rerurneras osov.....självklart sker misstag på nått clips, men misstag för 50 lax låter lite mycket

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
De jag sett som har moment är mer avlånga i formen, typ som en brödlimpa.

Du tänker inte på en elektrisk vinkeldragare?

Men jag menar snarare att om dom nyttjar en slö 3/8 på verkstaden för att sätta stiften och momentnyckel för att dra dom, så är det inte milslångt ifrån monteringen som sker på banden.

Gick med
12 Apr 2003
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Ptja, på mitt jobb byter vi alltid delarna som det står att vi ska byta, oavsett hur sliten/osliten delen är.

Spelar ingen roll om delen är hel, står det att den ska bytas så ska den bytas. :fakta

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no

Det där tror jag inte ett skit på.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Detta är dock inte nödvändigtvis alltid fel, ifall han drog åt och kontrollerade med momentnyckel efteråt.

På verkstaden jag jobbade på tidigare så körde vi med tryckluftdriven spärrnyckel för att få i alla stift snabbt. därefter så drog man åt för hand till rätt moment.

blir ju lite svårt att känna om tändstiftsgängan tar rätt vilket kan resultera i massa merjobb..

tommi

Guest
Köp av begagnat innebär att du själv byter oljor och de filter som behövs efter köpet för att säkerställa att de verkligen är bytta,detta för att många slarvar och ljuger rätt upp i ansiktet på en blivande köpare :fakta

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
blir ju lite svårt att känna om tändstiftsgängan tar rätt vilket kan resultera i massa merjobb..

Det är det som skiljer dig från en yrkesman.

Jag drar alla mina stift med en 3/8 tryckluftsdriven vinkelspärr. Och här ALLDRIG misslyckats med något stift.

Och att någon lyckas debitera 50000 kr utan att montera delarna låter som en skröna ( det är ju alltid en kompis kompis som känner någon som hört att......)

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Allt är möjligt..

Här sett folk misslyckas med bromsbelägg byte där man vänt beläggen så plåten varit innåt..

Eller varför inte borrat rakt igenom ett cylinderfoder när man skulle plocka ut en frostplugg!

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Pratade med far angående detta.

Han berättade om en som lämnade in bilen, detta var runt 70-80talet, och han lade en tändsticka på däcket.

När han kom och skulle betala och hämta bilen så gick han ut med mekgubben och visade tändstickan som låg precis där han lade den :hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Det där borde ju gå att styrka. En god vän, säger du. Är han så anal som storyn förtäljer lär han inte ha kastat bevisen.

Om inte annat så är det en skön skröna för alla oss som går igång, om aldrig så lite, på konspirationsteorier. Jag vill nog tro att det kan vara sant.:5sure

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!