ledb skrev:
Visst finns det gott om kvalitetsmässigt dålig information på internet, men det finns också väldigt mycket bra information om man vet vart man ska söka. I princip alla vetenskapliga artiklar publiceras idag främst på internet, och det är inte andrahandsuppgifter i form av "digitaliserat källmaterial" utan förstahandsuppgifter i form av digitalt källmaterial.
Du har naturligtvis rätt i att en stor mängd korrekt information finns på internet, mina tidigare inlägg syftade dock främst på skolbarns/-ungdomars faktasökande. Deras intresse av att läsa, och möjligheter att använda, vetenskapliga artiklar i traditionell form är som regel starkt begränsat. Vad de istället söker är oftast sammanfattande, i bästa fall populärvetenskapliga, texter - gärna kompletterade med bilder. Alltså i princip samma typ av presentation som ges i ett lexikon eller uppslagsverk. De vill kunna använda informationen direkt i skriftliga skolarbeten eller muntliga presentationer, helst utan nämnvärd bearbetning. De är inte mindre lata idag än när man själv gick i skolan...
Information och fakta som presenteras
i så lättillgänglig form på internet finns visserligen ofta i riklig mängd nästan oavsett ämne men kommer sällan från verifierade - eller ens verifierbara - källor.
Jag menar att relevanta fackböcker, uppslagsverk och lexikon ofta är en bättre grundläggande källa till information än internet är, för skolbarn. På internet kan man hitta kuriosa och kompletterande uppgifter, men det är vanskligt att basera för stor del av sin faktainhämtning där för den som inte har kunskapen och erfarenheten för att kunna sovra och bedöma.
Detta är inte enbart subjektivt tyckande, utan empiriska erfarenheter utifrån en familj med tre skolbarn i olika skolor, med insikt i barnens egna och deras klasskamraters arbeten och presentationer...
ledb skrev:
Det gäller bara att veta hur man söker, och hur man sovrar. Jag vet att man får lära sig det när man studerar på universitet, och förhoppningsvis får barnen lära sig det i grundskolan också.
Det skiljer säkert en hel del mellan olika skolor, men i de skolor vars arbete jag ser frukterna av läggs inte särskilt stor vikt vid sökning och informationsbedömning på internet - annat än rent tekniskt med avseende på hantering av sökmotorer etc.
Jag erkänner däremot villigt att internet har
stora fördelar gentemot möjligheterna för en gymnasist att hitta fakta ur tryckta media, när det gäller ett ämne som mc-kultur. Just sociala aspekter på motorcykelhobby har aldrig varit särskilt väl representerade på skolbiblioteken...