Skolarbete om mc-kulturen.

Bio_Head

Newbie, nu mera MED lämp
Gick med
28 Jan 2005
Ort
GBG
Hoj
Honda XR125L
selver skrev:
Tack för all hjälp Göran_Gullbro och 69:an. Och ni andra också.
Klart att jag har planerat :)
Arbete ska bara dröja 4 dagar. Vi började i måndags och ska vara klara på torsdag kväll.

Om ni har nåt att tilläga skrev det bara :) jag tar emot all hjälp jag kan få.

Mvh Selver

Haha, selver du e fan överallt! :p både detta å Moppenet :huvet :hihi

Detta e Daniel Olsson, i din gammla klass du vet ? :D
Såg dig på din fula Röda "Streetfighter" idag när du drog över bron uppot efetr skolan

Kommer nångång på sommerlovet ochså få en 125a :D Vi får köra ihop nån gång :p

Ayya, Hoppas detta inlägget inte tas bort, är dock om skolan :p men itne om ditt arbete :7peta :hihi :fyllisar
 

ledb

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
VTR1000F
Mitt svar är :felämne

Göran_Gullbro skrev:
Något som alltmer glöms bort är också källkritiken i huvudtaget och i synnerhet sökande av digitala uppgifter på nätet. Dessa är i bästa hand andrahandsuppgifter (digitaliserat källmaterial) men ofta tredje, fjädre eller ännu längre bort från källan. Det är något som dagens ungdom måste lära att ta hänsyn vid "kunskapsinsamling". Hur ska denna flitigt studerande som vi har ett exempel på här kunna veta att inte stora delar av det vi säger är rent nonsens eller rena felaktigheter som han lanske får äta upp vid sin redovisning/betygssättning.

"Kloka kameler går till källorna" - marknadsföringsslogan av Riksarkivet!

/G

Man stöter ofta på en uppfattning om att internet är dålig att söka information på, så jag tänkte bara inflika lite för den intresserade. :)

Visst finns det gott om kvalitetsmässigt dålig information på internet, men det finns också väldigt mycket bra information om man vet vart man ska söka. I princip alla vetenskapliga artiklar publiceras idag främst på internet, och det är inte andrahandsuppgifter i form av "digitaliserat källmaterial" utan förstahandsuppgifter i form av digitalt källmaterial. (Är inte allt källmaterial digitalt från början idag? Det är väl väldigt få som skriver för hand eller på skrivmaskin?) Givetvis gäller det här bara nyare publikationer, och biblioteken har en enorm backlog när det gäller att digitalisera de publikationer som inte redan finns digitalt.

Det största problemet har varit att den verifierade information i form av vetenskapliga publikationer som har funnits på internet bara varit tillgänglig via speciella sökmotorer som bara är tillgängliga från t ex forskningsinstutioner, skolor och universitet (Se t ex http://aleph.lib.ltu.se/F/-/?func=file&file_name=find-a&local_base=per). Flera större universitet (bl a Berkeley) gör numera sina publikationer tillgängliga för sökning genom Google.

Information i bokform är förlegat. Så fort en ändring sker, t ex uppdelningen av Jugoslavien, så blir den ju inaktuell. Förvisso är den intressant ur ett historiskt perspektiv, men ändock inaktuell. Med traditionella bibliotek har du dessutom bara tillgång till det urval av information som den biblioteket har hemma, och som inte är utlånat. Man kan givetvis beställa hem informationen, eller vänta på att personen som har lånat boken lämnar tillbaks den.

Att internet eller något liknande medium är, och under överskådlig framtid vara, det absolut bästa medium för informationsspridning (inte källa) är för mig uppenbart. Det gäller bara att veta hur man söker, och hur man sovrar. Jag vet att man får lära sig det när man studerar på universitet, och förhoppningsvis får barnen lära sig det i grundskolan också. Titta t ex på http://www.lib.berkeley.edu/TeachingLib/Guides/Internet/FindInfo.html.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
ledb skrev:
Visst finns det gott om kvalitetsmässigt dålig information på internet, men det finns också väldigt mycket bra information om man vet vart man ska söka. I princip alla vetenskapliga artiklar publiceras idag främst på internet, och det är inte andrahandsuppgifter i form av "digitaliserat källmaterial" utan förstahandsuppgifter i form av digitalt källmaterial.

Du har naturligtvis rätt i att en stor mängd korrekt information finns på internet, mina tidigare inlägg syftade dock främst på skolbarns/-ungdomars faktasökande. Deras intresse av att läsa, och möjligheter att använda, vetenskapliga artiklar i traditionell form är som regel starkt begränsat. Vad de istället söker är oftast sammanfattande, i bästa fall populärvetenskapliga, texter - gärna kompletterade med bilder. Alltså i princip samma typ av presentation som ges i ett lexikon eller uppslagsverk. De vill kunna använda informationen direkt i skriftliga skolarbeten eller muntliga presentationer, helst utan nämnvärd bearbetning. De är inte mindre lata idag än när man själv gick i skolan... :hihi
Information och fakta som presenteras i så lättillgänglig form på internet finns visserligen ofta i riklig mängd nästan oavsett ämne men kommer sällan från verifierade - eller ens verifierbara - källor.

Jag menar att relevanta fackböcker, uppslagsverk och lexikon ofta är en bättre grundläggande källa till information än internet är, för skolbarn. På internet kan man hitta kuriosa och kompletterande uppgifter, men det är vanskligt att basera för stor del av sin faktainhämtning där för den som inte har kunskapen och erfarenheten för att kunna sovra och bedöma.
Detta är inte enbart subjektivt tyckande, utan empiriska erfarenheter utifrån en familj med tre skolbarn i olika skolor, med insikt i barnens egna och deras klasskamraters arbeten och presentationer... :)

ledb skrev:
Det gäller bara att veta hur man söker, och hur man sovrar. Jag vet att man får lära sig det när man studerar på universitet, och förhoppningsvis får barnen lära sig det i grundskolan också.

Det skiljer säkert en hel del mellan olika skolor, men i de skolor vars arbete jag ser frukterna av läggs inte särskilt stor vikt vid sökning och informationsbedömning på internet - annat än rent tekniskt med avseende på hantering av sökmotorer etc. :huvet


Jag erkänner däremot villigt att internet har stora fördelar gentemot möjligheterna för en gymnasist att hitta fakta ur tryckta media, när det gäller ett ämne som mc-kultur. Just sociala aspekter på motorcykelhobby har aldrig varit särskilt väl representerade på skolbiblioteken... :tungan
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Hur väl internet fungerar som källa i forskning är nog också beroende på ämne/frågeställningar. Är man ute efter dagsaktuella saker eller nya publiceringar i "framkanstämnen" (teknik osv) är nog internet bra. Är du ute efter källor som kan beskriva historiska händelser, som i det här fallet jag tog upp om ungdomskulturer/mc-kulturer, som utspelade sig främst tiden före datorns intåg så tror jag nog inte att man hittar så mycket förstahandkällor här på nätet!

Kritiserar inte ditt synsätt utan försöker bara belysa vikten av att vara kritisk till källor var man än hittar dem och då främst källor av andra källor!!

/G
 

Force

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
-
Hoj
Aprilia RSV1000R
Jag blev klar i torsdags. Så det hjälper inte att försöka hälpa mig nu.
Men tacka alla för hjälpen kanske jag var sent ute att fråga.
Får se vad det blir för betyg. Om läraren hatar motorcyklar blir det VG om hon gillar MVG :D

Gjorde också lite reklam för Wcx :D :banana :yoparty :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top