SkolProjekt - Minimoto

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Det där projektet är verkligen intressant! Fortsätt att hålla oss uppdaterade! Vill ni ha några bilder på hur ramarna ser ut (som på din första bild) så säg till! har en likadan modell nämligen! :tummenupp *dock kina kopia* :tuttar

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Hoj
R1 -08
Olle_TZR skrev:
Hejsan alla galna MC åkare! Jag hade tänkt att lägga upp bilder och lite annat på mitt och en kompis skolprojekt som vi valt att göra en minimoto... eller rättare sakt 2 st! Själv så går jag sista året teknik på gymnasiet med inrikting på design och min kompis går sista året teknik med inriktning på CNC. Vi började i våras med projektet och har väll nu kommit en bra

Grymt kul med entusiastiska tekniska ungdomar! Ni är grymma ju! Jag sponsrar med fribiljetter till SM/SO i sommar till någon tävling om ni vill titta (eller, ni kanske redan känner folk så ni kommer in?).

/Jorpes www.jorpes.com

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Jösse skrev:
Supercoolt :tummenupp

Va ska ni ha för motor ??
Köp en beg vattenkyld 80cc crossmotor skruva ner allt o skär väck hela växellådsbiten så att ni endast har kvar vevhushalvorna,cylinder,vevparti ja ni fattar precis som på en riktig Polini med kopplingen direkt på vevaxeln.
Sen ska det få plats också men det fixar ni lätt + dragstart o allt det kraffset.

Vad ska ni svetsa med ? högspänningsTIG ?

Vi har faktist haft funderingar på att göra nått liknande! Annars en mycket bra idé! :tummenupp nån som har en motor liggandes?

Nån som har nån annan idé på motor?

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
*Foxen* skrev:
Det där projektet är verkligen intressant! Fortsätt att hålla oss uppdaterade! Vill ni ha några bilder på hur ramarna ser ut (som på din första bild) så säg till! har en likadan modell nämligen! :tummenupp *dock kina kopia* :tuttar

Skulle vara skit nice med lite bilder på hojjen! Gärna en över vju över tank och sits delen! destu fler bilder desto bättre! :)

Tänkte bara kolla om nån kan mäta diametern på gafflarna på era minimotos! har satt 20mm på solid hojen... även bredden på gafflarna.. vet jag bara dom måtten kan vi börja att fräsa ut styrkronan :banana

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
jorpes skrev:
Grymt kul med entusiastiska tekniska ungdomar! Ni är grymma ju! Jag sponsrar med fribiljetter till SM/SO i sommar till någon tävling om ni vill titta (eller, ni kanske redan känner folk så ni kommer in?).

/Jorpes www.jorpes.com

Men duu! tackar! skulle vara tok schysst!! Vi är mycket öppna för sponsorer! vi behöver allt vi kan få! vi ska ner till sthlm i april och tävla med vårat projekt arbete mot andra projekt! vi håller på att lägga upp en hemsida nu där hela projektet ska finnas! och sponsorer kommer att visas upp! dom kommer även synas i montern på utställningen! Så kom igen! sponsra vårat projekt nu! :Bugar

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
ser bra ut olle !
hoppas ni hinner klart. jag hade lite tvivel i ert projekt i början när det inte hände så mycket men nu börja det ju ta fart !
lycka till :tummenupp

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Olle_TZR skrev:
Hejsan alla galna MC åkare! Jag hade tänkt att lägga upp bilder och lite annat på mitt och en kompis skolprojekt som vi valt att göra en minimoto... eller rättare sakt 2 st! Själv så går jag sista året teknik på gymnasiet med inrikting på design och min kompis går sista året teknik med inriktning på CNC.
Nä nu ids ja inte skriva så mycke mer men du ska jag uppdatera med bilder så gott det går! Men fråga gjärna och ge tips! Har ingen tidigare erfarenhet av minimoto och har aldrig sett nån i verkligheten :rolleyes:
Tack för mig!

Kul projekt :)

Tänkte bara fråga om de där programmet du använder är svårt att lära sig? :va

Jag går ochså sista året på gymnasiet (bygg) och ska bygga en skateboardramp som projektarbete, jag har gjort ritningar o kostnadskalkyl osv men jag skulle vilja leka lite o göra 3D bilder liknande dom du har gjort på din minimoto/pocketbiken.
//D

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Olle_TZR skrev:
Men duu! tackar! skulle vara tok schysst!! Vi är mycket öppna för sponsorer! vi behöver allt vi kan få! vi ska ner till sthlm i april och tävla med vårat projekt arbete mot andra projekt! vi håller på att lägga upp en hemsida nu där hela projektet ska finnas! och sponsorer kommer att visas upp! dom kommer även synas i montern på utställningen! Så kom igen! sponsra vårat projekt nu! :Bugar

Skitnajs projekt! Jag hade inte varit sen på o sponsra om det inte vore för att jag är student :rolleyes:
Men blir ni klara i tid? Det är väl bara fram tills påsklovet kvar av tiden??
Lycka Till ivf!!!

Sirjerry

Vill ha riktig hoj igen!
Gick med
8 Feb 2005
Hoj
Kawa ZX9R -98
Häftigt projekt. Ska bli kul att se det när det blir klart. För ni lägger väl ut en video eller nåt på nån framtida provkörning? :)

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Olle_TZR skrev:
Skulle vara skit nice med lite bilder på hojjen! Gärna en över vju över tank och sits delen! destu fler bilder desto bättre! :)

Tänkte bara kolla om nån kan mäta diametern på gafflarna på era minimotos! har satt 20mm på solid hojen... även bredden på gafflarna.. vet jag bara dom måtten kan vi börja att fräsa ut styrkronan :banana

Ledsen att det tagit sådan tid med bilderna! Har inte haft hojjen hemma, men nu står den nere i garaget :tummenupp

Ska se om jag kan fota lite idag å lägga upp bilderna mot kvällen! :tuttar

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Nu ska vi se på tusan.. Här har du några bilder!

Vill du ha fler bilder från andra vinklar så hojjta till! :tummenupp

Bifogat

• 1.jpg
    1.jpg
    125.4 KB · Visningar: 252
  • 2.jpg
    2.jpg
    111.1 KB · Visningar: 152
  • 3.jpg
    3.jpg
    129.9 KB · Visningar: 173
  • 4.jpg
    4.jpg
    133.7 KB · Visningar: 231
  • 5.jpg
    5.jpg
    128.4 KB · Visningar: 238
  • 6.jpg
    6.jpg
    115.6 KB · Visningar: 210

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
*Foxen* skrev:
Nu ska vi se på tusan.. Här har du några bilder!

Vill du ha fler bilder från andra vinklar så hojjta till! :tummenupp

Ser tok bra ut det där! tack för bilder! skicka gjärna in fler! skulle vara fint med bilder på över delen av kåpan! altså överdelen man sitter på! olika vyér! tack tack! :tummenupp

Olle_TZR

Mumma
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
NV 128cc -1950
Meli skrev:
vad går ni för linje? Har ni fräst ut allt själv?

Jag går teknik med inriktning på design sista året... jag jobbar med en kompis som går teknik och företagande... vi har fått hjälp att få ramen utfräst och bockad av ett företag som heter hägglunds land system... dom tillverkar pansar fordon...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln