Skoluniform, Bu eller bä?

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Efter att ha bott i Irland i snart 3 år (yikes?) och sett dagens ungdom klädda i skoluniformer så undrar jag en stilla fråga:

Hade detta fungerat i Sverige?

Grön kostym/klänning för låg mellanstadie och blå för högstadiet.
Enbart färgexempel, men ändå?

Vad tror ni, Svenska folket? Inget mer tjafs om kläder eller vem som har hög/medel/låg-inkomst..

Och kanske en spark i nyllet på alla mobbare. (Dom ska iofs ha en fet käftsmäll vilketsom, men ändå)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det jag hört från de som levt i den verkligheten(lägre utbildning i länder med skoluniform)är att när det inte går att mobba någon för dess "out" klädsel så hittar dom något annat.

Mobbingen består men blir mer personlig......

Hört från släkt och vänners barn i uniformsländer.

Henrik

Sparvöga

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2008
Hoj
KTM 640 SM
Jag skulle gärna ha haft skoluniform, tänk hur bekvämt att aldrig fundera på vad man ska ha på sig på morgonen. Samma gäller de jobb jag haft med arbetskläder, så smidigt att jag saknar det lite grann.

Det jag hört från de som levt i den verkligheten(lägre utbildning i länder med skoluniform)är att när det inte går att mobba någon för dess "out" klädsel så hittar dom något annat.

Tyvärr är det nog sanning

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Om det enbart motiveras ur anti-mobb-perspektiv så är det ju helt värdelöst.

Man kan ju istället reta folk för

- frisyr
- föräldrars yrke
- föräldrars bil
- kunskapsnivå
osv osv osv

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle föredra skoluniform från lågstadiet men då inte av mobbningsskäl utan av disciplinära skäl. De små liven ska lära sig tidigt vilka det är som bestämmer, och samtidigt som vi inför skoluniform ska vi låta lärarna få ta i lite mer med hårdhandskarna så att det blir folk av ungjävlarna.
För som det är nu så kommer det inte finnas en vettig unge om 20 år, och Sverige är lika förlorat som alla andra U-länder.

Bara en teori...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skoluniformer finns redan i Sigtuna.

Edit: La till detta fina klipp om Sigtuna som Varan-TV gjorde.
:D

[YOUTUBE-ID]v_IxLADTm9E[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Om man blir lika cool som den här snubben? Ja tack!! :yoparty

angus_young.jpg

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
:va

Vad jag vet så är oftast en skoluniform, byxor,shorts eller kjol, kavaj, skjorta och slips.

Så du har nog rätt, fattigmanskläder

Debatten går ju att det är så synd om fattiglapparna som inte har råd med märkeskläder och därför ska välbärgade medborgare behöva klämma sig i en dammig uniform.

Vidare:

Länder med skoluniform:
kelly-osborne.jpg

eyedrop-funnels.jpg

Länder utan skoluniform:
th_man_diesel_3240pgi.jpg

241380_69463240.jpg

Välj själv ;)

R5+1

Guest
* Taskigt för de som inte passar i färgen de valt på uniformen i just den skolan.
* Taskigt för de tjejer som inte trivs i kjol som tvingas bära det ändå. Pojkflicka som jag själv var hade känt mig som en kille som tvingats bli transsexuell.
* Alla brudar som tycker de är hotta nog att våga kommer rulla upp sina kjolar i midjan alt låta nån lägga upp kjolen så de blir kort-korta. De kan sen knata runt och mobba alla som inte har gjort likadant.
* Alla tjejer som tvingas bära kjol kommer därmed också tvingas raka benen, säkert året om och börja i tidig ålder.
* Möjligheten att bara vara skolunge kommer bytas ut till att tillhöra ett visst kön, som att det ska spela roll innan man ens kommit i puberteten.

Alla som är för skoluniform bör jobba ett par år på McDonalds innan de yttrar sig.:död

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
* Taskigt för de som inte passar i färgen de valt på uniformen i just den skolan.
* Taskigt för de tjejer som inte trivs i kjol som tvingas bära det ändå. Pojkflicka som jag själv var hade känt mig som en kille som tvingats bli transsexuell.
* Alla brudar som tycker de är hotta nog att våga kommer rulla upp sina kjolar i midjan alt låta nån lägga upp kjolen så de blir kort-korta. De kan sen knata runt och mobba alla som inte har gjort likadant.
* Alla tjejer som tvingas bära kjol kommer därmed också tvingas raka benen, säkert året om och börja i tidig ålder.
* Möjligheten att bara vara skolunge kommer bytas ut till att tillhöra ett visst kön, som att det ska spela roll innan man ens kommit i puberteten.

Alla som är för skoluniform bör jobba ett par år på McDonalds innan de yttrar sig.:död

Konstigt hur du kan mena att dessa punkter skulle vara något negativt.

Drysen

Sporthoj® Gold™ account holder
Gick med
4 Dec 2006
Hoj
FoxP2
Skoluniform, bu. Mobbning kommer ändå finnas och någon sorts disciplin finns inte heller. Se England. Disciplin ska komma från föräldrarna, tyvärr verkar ju det som att majoriteten av alla föräldrar är curlingföräldrar så det funkar ju inte.

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Vad är nästa steg? Tvinga alla gå i kyrkan? Förbjuda icke-fullkornsmakaroner? Vi har lagar och regler så de räcker, man kvävs ju! :fakta

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC