skor (stövlar) SIDI Vertigo vs A* S-MX R

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
KåTeäM 950 SM, 530 EXC Six Days
Snurrar bra i huvudet nu.. läst runt en himla massa om dessa två skor:

Sidi Vertigo och Alpinestars S-MX R

Kör med ett par Alpinestars Vector idag men behöver en sport/street/racing stövel.

Jag har en bredare fot fram än "normalt". Vector stöveln sitter perfekt.
Kan exempelvis inte ha denna typ av skor då de är för smala framtill över foten
Puma_Shoes.jpg

Har strl 43 på mina Vector så lär satsa på det igen..

Närmaste Sidi återförsäljare ligger 30-50mil bort så blir att beställa på FC-moto..

Så, hur är Sidi Vertigo och A* S-MX R över foten?
:confused:

77mats

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2008
Hoj
-06 CBR1100XX (igen)
Kollar också efter stövlar... Förmodligen som dig, lite bredare över foten i fram :rolleyes: Och har provat några Sidi-stövlar och uppfattar dessa som väldigt smala och trånga på foten.
Däremot sitter Alpinestars skönt. Där är det bara prislappen som sitter obekvämt för tillfället :)

Men detta är ju vad mina fötter tycker, lider med dig och ditt avstånd till en provhytt för stövlarna! För jag tycker alla märken sitter så fruktansvärt olika. Men att Alpinestars och Dainese funkar bäst på mina blad.

Just ja, har stl 43-44 och "plattfotad" :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Vad underbart, ni har typ likadana fötter som jag... så säg till sen när ni hittat stövlar som sitter bra så vet jag vad jag skall köpa. :)

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Kollar också efter stövlar... Förmodligen som dig, lite bredare över foten i fram :rolleyes: Och har provat några Sidi-stövlar och uppfattar dessa som väldigt smala och trånga på foten.
Däremot sitter Alpinestars skönt. Där är det bara prislappen som sitter obekvämt för tillfället :)

Men detta är ju vad mina fötter tycker, lider med dig och ditt avstånd till en provhytt för stövlarna! För jag tycker alla märken sitter så fruktansvärt olika. Men att Alpinestars och Dainese funkar bäst på mina blad.

Just ja, har stl 43-44 och "plattfotad" :D

Det står som sagt mellan Sidi Vertigo och A* S-MX R.. båda kostar ~2200:-.. läst runt på nätet och vissa skriver att Sidi är smala andra att A* är smala.

läste om Sidi på kneedragers och någon skrev såhär:

"I wear a US men's 11 and I wear a size 45 in these boots (which according to the tag in the boots is the same as US 11). I have very wide feet (EE to EEE) and was concerned about this. These boots fit perfectly, even with my wide feet."

Går man till butikerna här uppe nu som kan ha skor så pekar de bara på året skoterskor *lol*

intressant läsning.. http://en.wikipedia.org/wiki/Shoe_size

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag har breda fötter, och gillar mina Astars supertech, supermysig sko. :) Sidi satt bra med (provat Vertigo). :)

oskrapt

Ny medlem
Gick med
11 May 2009
Hoj
R1
Ja tror ja har ganska normalbredd på mina fötter (43).
Samtidigt tycker ja att min SMX R inte kan vara en mm smalare. Känns som att foten precis får plats.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
mätte precis omkretsen på min fot över bredaste stället.. typ framför tårna eller hur man nu ska förklara.. ~265mm omkrets.

oskrapt: går de ut sig något eller är dem superblodstopifotentight?

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag tror att jag har ganska breda fötter och TCX Competizione RS sitter fint :) Fick hem dem i förrigår från helmetcity. 189 pund + 35 pund frakt.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Jag tror att jag har ganska breda fötter och TCX Competizione RS sitter fint :) Fick hem dem i förrigår från helmetcity. 189 pund + 35 pund frakt.

kollade precis review från STG på youtube.. de nämner just att den är generösare fram på foten..

inte bängligt med det interna snörsystemet? :va

ser ut att vara en grym sko..

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
kollade precis review från STG på youtube.. de nämner just att den är generösare fram på foten..

inte bängligt med det interna snörsystemet? :va

ser ut att vara en grym sko..

Jag vet inte exakt hur snörsystemet funkar, men jag tror att man bara spänner det en gång och sen är det som det är. Stöveln sitter riktigt skönt :)

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har ank-fötter och SIDI sitter grymt. Går ju att spänna över foten också.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Jag har ank-fötter och SIDI sitter grymt. Går ju att spänna över foten också.

Det är Vertigo Corsa som går att spänna över foten om jag inte har helt fel..

lust o mäta omkretsen på ena "ankfoten"? :Bugar

Vad kör du med för strl?

verkar som att typ 45 och uppåt i Sidi är stora över foten.. medans 43 och nedåt är smala.. o självklart så är man ju 43 :gnissla

Last edited:

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Jag kan säga som så, jag testade både SIDIs 42 och A-stars 42. Mina björnfötter gick knappt ner i SIDIs stövlar, medan foten satt som gjuten i A-stars stövlarna. Så jag köpte de sistnämnda…

P.S Mina björnfötter är 270mm i omkrets på det bredaste stället…

Last edited:

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Det är Vertigo Corsa som går att spänna över foten om jag inte har helt fel..

lust o mäta omkretsen på ena "ankfoten"? :Bugar

Vad kör du med för strl?

verkar som att typ 45 och uppåt i Sidi är stora över foten.. medans 43 och nedåt är smala.. o självklart så är man ju 43 :gnissla

233mm och har strl 41. Stövlar töjjer sig lite också har jag märkt! Andra paret SIDI jag har gick ner en storlek för att den ska kunna töjas lite. Goodluck.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Zorken17 och morecore, tack så grymt mycket! Det jag gillar på sporthoj.. erfarna piloter villiga att dela med sig till oss n00bs :)

funderar på att inhandla några "billiga" A* eller TCX på rea och sedan på en jobbresa i juni springa runt i sthlm o prova storlekar på lite "dyrare" modeller..

känns som mina fötter påminner mest om Zorkens.. iaf omkretsen..

igen, tack så mycket!

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Jag råkar ha bägge stövlarna, och alternerar mellan dessa. Jag har Kalle Anka fötter men bägge sitter kanonskönt. SM-X R är "klumpigare" och lite varmare, så under sommaren blir det mer Vertigo Corsa-stövlarna som har en riktigt skön ventilation. De är också lite smidigare i formen framtill och underlättar växling. Men som sagt det är lite som Aftonbladet eller Expressen.
Allt prat om att de skulle vara krångliga att ta av/ på är bullshit, det lär man sig snabbt och absolut inget jag störs av.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Zorken17 och morecore, tack så grymt mycket! Det jag gillar på sporthoj.. erfarna piloter villiga att dela med sig till oss n00bs :)

funderar på att inhandla några "billiga" A* eller TCX på rea och sedan på en jobbresa i juni springa runt i sthlm o prova storlekar på lite "dyrare" modeller..

känns som mina fötter påminner mest om Zorkens.. iaf omkretsen..

igen, tack så mycket!

Jag råkar ha bägge stövlarna, och alternerar mellan dessa. Jag har Kalle Anka fötter men bägge sitter kanonskönt. SM-X R är "klumpigare" och lite varmare, så under sommaren blir det mer Vertigo Corsa-stövlarna som har en riktigt skön ventilation. De är också lite smidigare i formen framtill och underlättar växling. Men som sagt det är lite som Aftonbladet eller Expressen.
Allt prat om att de skulle vara krångliga att ta av/ på är bullshit, det lär man sig snabbt och absolut inget jag störs av.

Tänkte på det.. även om de är krångliga att ta av och på så huvudsaken är ju att de skyddar bra och sitter bra när de väl är på :)

Många som nämner SIDIs ventilation som du säger.. att den är bra.

Ska ner till sthlm första veckan i Juni.. så tänkte springa runt o prova lite då.. Men ska ner till Munchen sista veckan i Maj och åka med en polare. Jag har bara MX skor idag och de fungerar verkligen inte på en sporthoj.. där kan vi snacka stubbar.

Skulle gärna köpa skor i butik om det inte var en prisskillnad på ~1500:-

Last edited:

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
Liten uppdatering bara.. jag kom över ett par nya TCX stövlar som såldes ut.. betalade ~1'100:- för dem

tcx.jpg

Färgen är inte ultimat (vitt som blir gult o skitigt snabbt..) men för det priset och "paniken" att fixa ett par skor snabbt är dem ok.
Passar grymt bra för en bredare framfot. Ska prova Alpinestars och SIDI i Juni och se hur de passar..

Iaf nöjd med köpet :)

Hawk

#96 Supermoto
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
KTM 525 exc, 450 SMR
Liten uppdatering bara.. jag kom över ett par nya TCX stövlar som såldes ut.. betalade ~1'100:- för dem

tcx.jpg

Färgen är inte ultimat (vitt som blir gult o skitigt snabbt..) men för det priset och "paniken" att fixa ett par skor snabbt är dem ok.
Passar grymt bra för en bredare framfot. Ska prova Alpinestars och SIDI i Juni och se hur de passar..

Iaf nöjd med köpet :)

grymt.. va dom breda över foten ifram?
ja trampar sönder varenda sko ja har ifram..
kör idag med alpinestart SMX-5 eller va dom heter.. dom funkar.
har provad SIDI och A-Stars smx+ och supertech.
supertech är dom som känns absolut bäst, smx:en fick ja har för stor storlek för att få ner foten.. (har hög vrist också)
SIDI funka men kändes trånga överallt.. satt som berget dock.

EbolaSmurf

n00b
Gick med
15 Aug 2008
Hoj
grymt.. va dom breda över foten ifram?
ja trampar sönder varenda sko ja har ifram..
kör idag med alpinestart SMX-5 eller va dom heter.. dom funkar.
har provad SIDI och A-Stars smx+ och supertech.
supertech är dom som känns absolut bäst, smx:en fick ja har för stor storlek för att få ner foten.. (har hög vrist också)
SIDI funka men kändes trånga överallt.. satt som berget dock.

Normalt brukar jag känna tryck från sidorna på smala skor.. här kändes det "normalt".. alltså inge ont tryck. Jag upplever dem iaf som bredare än normalt över foten. Men nu har jag ju inga andra att jämföra med..

Men som det står tidigare i tråden så har jag en ganska bred framfot. :D

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...