Skoterkort nu när det är vinter!

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Nu när det är vinter och hojen är avställd ( läs trasig ), så börjar man ju fundera på vinterns dumheter.
Det är just skoterkort (snö) som är intressant. Vägverket vet inte hur man tar kortet, dem vet bara att man måste ta ett särskillt skoterkort om man inte tagit körkort före år 2000.
Är det någon som vet var man kan ta ett skoterkort? Hellst i Stockholmsområdet. Gärna också hur det går till att ta det.

Mvh, Martin.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Probotector skrev:
2454209 Vart är vintern? fan det är ju 20 grader ute :jisses Du får då allt köra snöskoter på vattnet ;)

Funkar det också : )

Strongliquid skrev:
2453345 Gå en kurs på nått studieförbund, kanske kostar 1000:-
www.abf.se eller www.eniro.se söka efter studieförbund i stockholm.
Eller köp en skotertidning och kolla annonser, eller kolla www.skoterleden.net

Jag har letat utan att hitta dessvärre... är det ingen från sthlm som har tagit kort?
Eller är jag ensam om att gilla snöskotrar?

Last edited:

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Hoj
GSR 750 -12
Lättast är att ta kontakt med närmaste skoterklubb, de har utbildningar för skoterkort.

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
RSV4 Factory
Ponrus_J skrev:
2456212 går det köra skoter i stockhilm?

Allt går, bara man vill! spec innan dom plogar/sandar/saltar. : )

Ne, men de känns lättare att ta kortet här nere när man ändå inte har nåt bättre för sig, så kan man spendera all ledig tid på skotern istället för i något sletet klassrum när man är uppe i norr.

ghandi skrev:

Kanske bara jag som är mkt dålig på att söka, men jag hittar ingen info alls om att ta själva kortet eller plats att ta kortet på någon av de där sidorna, eller abf.se.

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Tänk på att om man tagit körkort före 00 sen vart av med det måste man ta förarbevis.

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Dumpar tråden! Vart tar man kort i stockholm!?

Jag tog mitt kort vintern 09/10.
Då var det iaf en man från Sthlm som gick utbildningen med mig i Örbyhus, som sa att den var närmast till Sthlm.

Men kolla på Snowmobile.se -> forum.
Finns en Stockholms-tråd där.

Edit: Örbyhus ligger några mil norr om Uppsala.

Last edited:

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Tänk på att om man tagit körkort före 00 sen vart av med det måste man ta förarbevis.

Njae

5. Jag har hört att det blivit förändringar när det gäller rätten att framföra snöskoter/terrängskoter på grundval av ett körkort som tidigare har varit återkallat.
Ja, det har blivit ändringar. Tidigare så gällde att ett körkort eller traktorkort som var utfärdat före år 2000 gav rätt att köra terrängskoter endast om körkortet inte hade varit återkallat. Om körkortet varit återkallat år 2000 eller senare så tappade man rättigheten att köra terrängskoter/snöskoter på sitt körkort.

Från och med den 1 oktober 2009 så ger ett körkort eller traktorkort som första gången utfärdats före år 2000 rätt att köra terrängskoter, även om körkortet eller traktorkortet därefter varit återkallat.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/traktorkort/

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Njae

5. Jag har hört att det blivit förändringar när det gäller rätten att framföra snöskoter/terrängskoter på grundval av ett körkort som tidigare har varit återkallat.
Ja, det har blivit ändringar. Tidigare så gällde att ett körkort eller traktorkort som var utfärdat före år 2000 gav rätt att köra terrängskoter endast om körkortet inte hade varit återkallat. Om körkortet varit återkallat år 2000 eller senare så tappade man rättigheten att köra terrängskoter/snöskoter på sitt körkort.

Från och med den 1 oktober 2009 så ger ett körkort eller traktorkort som första gången utfärdats före år 2000 rätt att köra terrängskoter, även om körkortet eller traktorkortet därefter varit återkallat.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-fragor-om-korkort/traktorkort/

SWEET, tänk va lurade alla tjejer jag fick förra året måste känna sig när det visar sig att jag inte alls var kriminell.

Är vi helt säkra på det här?

TheJo

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2006
Hoj
-
Svara på min fråga istället!!!!!

Googlade mig till ett företag som tydligen har utbildningar, vid Berga Naturbruksgymnasium.

Ö-B:s Terrängtjänst
Sylvia Österberg
Västerhaninge
08-500 209 52
070-395 24 02

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Annars får du kontakt någon på Snofed, www.snofed.se , de kan nog svara på detta bättre.

Kynta

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2011
Hoj
Honda CBR900rr -97.(även haft speed triple x2, och en Dr Big)
Kolla med trafikskolorna, dom kan ha utbildningen. Har för mig att det är så det funkar i Gävle/Sandviken iaf.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tidigare kunde man ta "förarbevis" för fyrhjuling och sedan köra snöskoter på det.

Är det fortfarande så kanske det blir lättare att hitta någon...

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO