Skoterkort nu när det är vinter!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tidigare kunde man ta "förarbevis" för fyrhjuling och sedan köra snöskoter på det.

Är det fortfarande så kanske det blir lättare att hitta någon...
Det var samma förarbevis för fyrhjuling och snöskoter. Det är det inte nu.

Nu för tiden kan man inte göra det. Vilket kanske är en av anledningarna till de få utbildarna i Stockholm.
http://www.transportstyrelsen.se/Global/Regler/TSFS_svenska/TSFS_2009-14.pdf?epslanguage=sv
3 kap. 6§: "Utbildningen ska genomföras på fordon av det slag som utbildningen avser och som är lämpligt för utbildningen."

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Hoj
690 SMC-R
Googlade mig till ett företag som tydligen har utbildningar, vid Berga Naturbruksgymnasium.

Ö-B:s Terrängtjänst
Sylvia Österberg
Västerhaninge
08-500 209 52
070-395 24 02

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Annars får du kontakt någon på Snofed, www.snofed.se , de kan nog svara på detta bättre.

Urs va hämskt! Hennes man som hade hand om det har precis gått bort :död :( Så ring inte dom!

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Urs va hämskt! Hennes man som hade hand om det har precis gått bort :död :( Så ring inte dom!

Som GUW sade så kan man ta förarbevis för terrängfordon på fyrhjuling.

Det kan vara något att kolla upp.

EDIT: Tydligen funkar inte det längre. Illa.

Hur faan ska man någonsin kunna ta förarbevis om man bor i skåne eller något annat värdelöst ställe i södern då?

Kopåisen

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Hoj
Är på jakt
Som GUW sade så kan man ta förarbevis för terrängfordon på fyrhjuling.

Det kan vara något att kolla upp.

EDIT: Tydligen funkar inte det längre. Illa.

Hur faan ska man någonsin kunna ta förarbevis om man bor i skåne eller något annat värdelöst ställe i södern då?

Just därför man inte ska bo i skåne...:banana

Jimle

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2010
Hoj
Aprilia Shiver-11
är det problem att hitta någon i sthlm så köp en tågbiljett uppåt i landet. Oftast är kurserna på 1dag så får du hemskickat beviset.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Bump, måste man verkligen åka uppåt? Har hört rykten om allt annat än seriösa kurser, nån som kan tipsa om ett snabbt och smidigt sätt? Hittar bara tredagars kurser, köra kan jag redan, behöver bara kortetför att få hyra.

Edit: som vanligt hittar man svaret 2,4 minuter senare. .. norrtälje va närmaste

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Bump, måste man verkligen åka uppåt? Har hört rykten om allt annat än seriösa kurser, nån som kan tipsa om ett snabbt och smidigt sätt? Hittar bara tredagars kurser, köra kan jag redan, behöver bara kortetför att få hyra.

Edit: som vanligt hittar man svaret 2,4 minuter senare. .. norrtälje va närmaste

Finns i Märsta med, men de behöver ett visst deltagarantal för att köra kursen, blev inget förra året... Men du får gärna dela med dig av infon om Norrtälje, vill ta den där lappen jag med ^^

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Finns i Märsta med, men de behöver ett visst deltagarantal för att köra kursen, blev inget förra året... Men du får gärna dela med dig av infon om Norrtälje, vill ta den där lappen jag med ^^
roslagens trafikskola anordnar men samma där att de krävs några vet inte hur många dock men har ett gäng polare som e tagade me så ska ringa och höra efter så återkommer jag bär jag vet mer 2200 ska de vist kosta

Anderberg

Aldrig nöjd
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
KTM EXC 450 -09, KTM EXC 300 -09
Vi är ett gäng på firman som ska fixa detta i vinter!
De i märsta skall tydligen behöva minst 5st för att göra en kurs och vi är 7st :)

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
De i nortan hade tillräckligt många intresserade så de blir av men de vet inte när. Men de är en två dagars kurs med praktiskt inslag, vilket betyder att de måste va snö.. vilket betyder januari vilket betyder att jag inte är i landet...

Hur är upplägget i märsta?

Iom att de inte är nån uppkörning så borde man kunna skippa kördelen tycker jag då man ändå knappast lär sig köra på den timmen om man inte redan kunde det, men smc har väl en skoter falang..:tungan

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
De i nortan hade tillräckligt många intresserade så de blir av men de vet inte när. Men de är en två dagars kurs med praktiskt inslag, vilket betyder att de måste va snö.. vilket betyder januari vilket betyder att jag inte är i landet...

Hur är upplägget i märsta?

Iom att de inte är nån uppkörning så borde man kunna skippa kördelen tycker jag då man ändå knappast lär sig köra på den timmen om man inte redan kunde det, men smc har väl en skoter falang..:tungan

Likadant, man måste visa att man kan hantera skotern - svänga, backa, trycka på play och så... Ta en långhelg i riksgränsen om någon vecka?

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
När ämnet är på tapeten passar jag på att fråga om någon kan tipsa om ett bra ställe att ta kort kring Sundsvalls-trakten? Tänkte passa på nu när jag ändå bor i norr.

Utöver körskolorna har jag förstått att det går att ta hos vissa klubbar men det är svårt att veta vad som är vettigt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Likadant, man måste visa att man kan hantera skotern - svänga, backa, trycka på play och så... Ta en långhelg i riksgränsen om någon vecka?
En polare i sthlm fick köra upp på fyrhjuling, så det verkar ju inte spela så stor roll.

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Hoj
BMW K1100 -93
En polare i sthlm fick köra upp på fyrhjuling, så det verkar ju inte spela så stor roll.

Tror det där är ändrat, f r o m årskiftet (12-13) så är det två olika förarbevis (ett för terränghjuling och ett för snöskoter).
Det står iaf två olika på mitt förarbevis (jag fick båda då jag tog förarbeviset för fyrhjuling 2009).

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO