Skottland?

Louie

Louie
Gick med
13 Jun 2003
Hoj
Sv1000s -07
Jag funderar att ta bågen över till Skottland i sommar. Finns det någon med
erfarenhet av en sådan resa, lämpliga vägar, sovplatser,priser och sevärdheter

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
hornet 600 skrev:
Jag funderar att ta bågen över till Skottland i sommar. Finns det någon med
erfarenhet av en sådan resa, lämpliga vägar, sovplatser,priser och sevärdheter

Tja, jag har tour:at Skottland. Gore-Tex är bra...

Att köra över bergen till Speyside via Breamar är trevligt. Speyside har gott om destillerier.

Inverness och så ett varv runt Loch Ness. Från NÖ Loch Ness till Isle of Skye är trevligt. Talisker :fyllisar .Fyren på västra udden där var trevlig, fast det vara kanske för att det inte regnade just då? Ko-dynga på vägarna bara. Dunvegan Castel, home of the Clan McLeod kan kanske vara något?

Kielder Forrests hade en hel del trevliga miljöer och vägar.

Enkelt att hitta B&B och pubmat :öl . Det finns överallt.

Undvik Glasgow!!! :zpy S:t Andrews också för den delen. :ajjabajja

Last edited:

Myri

länge leve dubbelmoralen!
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
CBR 600F3
FireSalle skrev:
Enkelt att hitta B&B och pubmat :öl . Det finns överallt.

Jodå, en pub som serverar öl är stänk-enkel att hitta!
Värre med de som vill servera mat dock...
På några av ställena vi försökte med så kunde de inte servera så mycket som en macka! :dummer
"...rules and regulations you know..."
:va

Mattias650

Örebroare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 Kawasaki Z900
Var där för 2 år sen (tyvärr med bil).
Du får absolut inte missa Skye. Otroligt vackert där.

Vi började i Glasgow (inte så mycket att ha) och åkte sen ner till Campbeltown för att hälsa på mitt Springbank-fat. Sen vidare norrut kustvägen upp (Oban var en trevlig stad) mot Skye.

Vidare österut mot Loch Ness, följde Speyside-floden en bit sen mot Aberdeen. Väldigt cool stad, helt byggd i grå granit. Sen ner till S:t Andrews (hade med en golfare...) och sedan kringel-krok väg ner till Edinburgh.

Slottet i Edinburgh är klart värt ett besök. Stort!

Du kan besöka "Eilean Donan Castle". Några scener till filmen "Highlander" spelades in där. http://www.eileandonancastle.com/

Inga problem att hitta boende. Finns massor med B&B.
Vädret kan vara lite besvärligt men vi hade väldigt tur. Inte alls mycket regn.

Många vägar är som vår cykelbanor i bredd. Men det är ju inga problem om man åker MC. Det var värre med bil när vi fick möte.

Lycka till! :tummenupp

Last edited:

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Mitt smultronställe är Applecross som ligger vid kusten några mil norr om brofästet till Isle of Skye. Det är helt underbara vägar dit från båda hållen, så jag rekommenderar att köra dit norrifrån och därifrån söderut.....

Tänk dig en 2,5 meter smal väg med 50 fritt fall ner till havet på ena sidan... 100 meter senare sätter de upp ett skydsräcke ;) Underbara kurvor och underbar utsikt. Vägen söderut (SO egentligen) är en riktig serpentinväg som snirklar sig fram och tillbaka mellan två bergskammar :) :)

För övrigt kan jag säga att håll er till B&B i småbyar och utanför byarna, då bor ni som kungar för ingen peng alls. När vi var där (-99 tror jag det var) så både vi bland annat på ett stenslott för £18 per natt. I de större städerna kan du få räkna med £30 för ett kyffe på 3 m2 eller £25 för sovsal :(

Ytterligare ett tips, ät mat vid 18-19 tiden.... då serverar pubarna mat. De flesta slutar servera mat runt 19-20 och efter det kan det vara riktigt kört.....

Vill man så kan man ta färjan över till Harris och ??. Det är de två öarna som ligger mellan Skottland och Irland. Dock ska man inte vara där en söndag för då är allt stängt och färjan går inte tillbaka :) De är väldigt konservativa på den ön så räkna med lite blickar om ni kör där på en söndag.

Kuriosa: I Aberdeen stänger pubarna 01:00 alla kvällar utom lördagar, då stänger de 23:00. Anledningen är att du ska ha en timme på dig att hinna hem innan vilodagen börjar :)

Rent allmänt fördrar jag västkusten för ostkusten då naturen är mycket mer dramatisk där.

//H

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Undvik östkusten, kör Devils Elbow upp mot Loch Ness, ta västkusten ner och se till att ha regnkläder :lol

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning