Mitt smultronställe är Applecross som ligger vid kusten några mil norr om brofästet till Isle of Skye. Det är helt underbara vägar dit från båda hållen, så jag rekommenderar att köra dit norrifrån och därifrån söderut.....
Tänk dig en 2,5 meter smal väg med 50 fritt fall ner till havet på ena sidan... 100 meter senare sätter de upp ett skydsräcke
Underbara kurvor och underbar utsikt. Vägen söderut (SO egentligen) är en riktig serpentinväg som snirklar sig fram och tillbaka mellan två bergskammar
För övrigt kan jag säga att håll er till B&B i småbyar och utanför byarna, då bor ni som kungar för ingen peng alls. När vi var där (-99 tror jag det var) så både vi bland annat på ett stenslott för £18 per natt. I de större städerna kan du få räkna med £30 för ett kyffe på 3 m2 eller £25 för sovsal
Ytterligare ett tips, ät mat vid 18-19 tiden.... då serverar pubarna mat. De flesta slutar servera mat runt 19-20 och efter det kan det vara riktigt kört.....
Vill man så kan man ta färjan över till Harris och ??. Det är de två öarna som ligger mellan Skottland och Irland. Dock ska man inte vara där en söndag för då är allt stängt och färjan går inte tillbaka
De är väldigt konservativa på den ön så räkna med lite blickar om ni kör där på en söndag.
Kuriosa: I Aberdeen stänger pubarna 01:00 alla kvällar utom lördagar, då stänger de 23:00. Anledningen är att du ska ha en timme på dig att hinna hem innan vilodagen börjar
Rent allmänt fördrar jag västkusten för ostkusten då naturen är mycket mer dramatisk där.
//H