Skottsäker HD för backup!?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Det är så att jag börjar få onda aningar om min burk. Har en hel hoper med foton och annat som kan vara roligt att ha kvar och mindre kul att bli av med om burken klotar.

Är alltså på jakt efter någon form av backup. Helst extern... så man kan ta med den/koppla in den till nyare tv-apparater...osv. Den ska vara tillförlitlig. Har kollat på Western Digital som har några svarta skapelser. Jag har bara lite svårt att tänka mig att något så billigt håller en längre tid och känns trygg?!?! :va
Bra om den är stötsäker och oöm.. då den kommer att fraktas liggandes i tankväskan en hel del.

Köpte en intern samsung till min burk och bara efter ca 2 år så har den börjat ge ljud ifrån sig... klappar säkert ihop snart.. :huvet

Vad rekomenderar ni? Tillförlitligheten är av större betydelse än priset!

Tacksam för snabba svar.
//KaliZ

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
en flashdrive
om man nu kan hitta sånna

helt klart, om du "bara" vill spara bilder och typ textdokument så är en flashdrive bästa valet (om du vill spara filmer m.m så blir det dyrt då flashdiskar har en hög kr/gb ratio)

Deimos

Våga vägra latinska citat.
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Yamaha XJR1300 SP
Tjenna!

Det är så att jag börjar få onda aningar om min burk. Har en hel hoper med foton och annat som kan vara roligt att ha kvar och mindre kul att bli av med om burken klotar.

Är alltså på jakt efter någon form av backup. Helst extern... så man kan ta med den/koppla in den till nyare tv-apparater...osv. Den ska vara tillförlitlig. Har kollat på Western Digital som har några svarta skapelser. Jag har bara lite svårt att tänka mig att något så billigt håller en längre tid och känns trygg?!?! :va
Bra om den är stötsäker och oöm.. då den kommer att fraktas liggandes i tankväskan en hel del.

Köpte en intern samsung till min burk och bara efter ca 2 år så har den börjat ge ljud ifrån sig... klappar säkert ihop snart.. :huvet

Vad rekomenderar ni? Tillförlitligheten är av större betydelse än priset!

Tacksam för snabba svar.
//KaliZ

Har själv 2 st Western Digital för privat bruk samt 1 st på jobbet när jag labbar med VM-ware. Har aldrig haft problem med dessa.
Men som sagt, ingen HD är bulletproof. Är det kritisk data så kör 2 st externa som du speglar. Kostnaden blir ju dubbel men du säkerställer din data ialla fall.

Förresten, det är nog ingen här som tror att det är foton du är rädd om. Det är porrfilmer det handlar om va?......:tuttar

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Jag har alltid kört med Maxtor Diamond innan och de har funkat felfritt (ca 4år).
När jag köpte en Raptor (10000rpm) från WD så ville jag sedan ha samma märke på alla diskar så det fick bli ett par från WD.
Efter 2h cracha Raptorn, sedan även en 500gb Caviar disk.
Känns inte som om WD är jättepålitliga, kan ju iof bara vara en tillfällighet men hädanefter får det bli Samsung då jag fått varma rekommendationer om dessa.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!

Förresten, det är nog ingen här som tror att det är foton du är rädd om. Det är porrfilmer det handlar om va?......:tuttar
:finger
You wish!!! :blah :D

Verkar som att jag kan känna mig hyffsat lugn med en sådan disk med andra ord. Blir väl en sådan och sedan en massa skivor som man får ta backup:er på undan för undan...

Jag har alltid kört med Maxtor Diamond innan och de har funkat felfritt (ca 4år).
När jag köpte en Raptor (10000rpm) från WD så ville jag sedan ha samma märke på alla diskar så det fick bli ett par från WD.
Efter 2h cracha Raptorn, sedan även en 500gb Caviar disk.
Känns inte som om WD är jättepålitliga, kan ju iof bara vara en tillfällighet men hädanefter får det bli Samsung då jag fått varma rekommendationer om dessa.
Det är just en SAMSUNG jag har nu...som börjar föra oväsen! Så jag vet inte. Är nog tillfälligheten som gör det oavsett märke...

//KaliZ

floff

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Hoj
SV650S -06
Man kan få vilken disk som helst att lägga fötterna i vädret genom att behandla den fel.
Kör man Windows gör man bra i att införskaffa något slags defragmenteringsverktyg (diskeeper, perfect disk) och inte dunderfyller diskarna, så håller prylarna i evigheter. Det gäller speciellt om man laddar ner mycket saker.
Data som är jätteviktig gör man regelbundna backup på, förslagsvis på DVD.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...