Skrämma bort spindlar?

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Tror du på det själv? :brinnerup

Katterna ligger oftast i soffan.

Ja men du sa släppa ner katterna på golvet ;) Jag hade en rottweiler innan, hon tuggade i sig spindlar och ibland tyckte hon det var kul att tömma rummen på flugor. Det sistnämnda var roande för både mig och hund kan jag säga haha. För att svara på din fråga. Jag tror det är helt jäkla omöjligt att bli av med spindlar faktiskt.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Dom påstår att man bor i ett friskt hus om man har spindlar inne för dom lämmnar ett mögelhus, se det så, då blir du glad att se dom istället (sen tror jag inte att det är sant IOFS)

När jag köpte avfuktare så hade den på alla språk utom svenska en reklam att utöver dålig lukt så skulle även spindlar försvinna ur huset, dvs i resten av världen verkar dom tvärt om tro att det är fuktskadade hus som får spindlar. Kan förvisso vara skillnad på på spindlar i norden och resten av världen.

Bara för denna tråden så kikade jag, hittade sju spindlar i garaget (varav 3 stora kloakisar) och en i tvättstugan så det kanske är ett spindelår i år. Å andra sidan har dom första myggen dykt upp inomhus så då kan gott spinna lite nät.

RonnyS

Skinnknutte
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
HD XR1200 -08
Läste för något år sen att det börjat dyka upp Hobo Spider i södra sverige. De liftar över öresundsbron och har aldrig funnits här tidigare. Giftiga typer tydligen. Annars den största i sverige är ju kärrspindeln och giftig som en geting ungefär och cirka 50 mm. Spindlar är äckliga.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Läste för något år sen att det börjat dyka upp Hobo Spider i södra sverige. De liftar över öresundsbron och har aldrig funnits här tidigare. Giftiga typer tydligen. Annars den största i sverige är ju kärrspindeln och giftig som en geting ungefär och cirka 50 mm. Spindlar är äckliga.

Vi har ju fått en ytterst liten men övervintrande stam svarta änkor i Sverige nu med.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
En på jobbet har spindelfobi tom de små röda spindlarna som inte är större än ett knappnålshuvud får hon panik av
Själv har jag hellre spindlar hemma än en massa mygg och flugor

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Jag har inte intryck av att spindlar är så svårskrämda, det brukar räcka att närma sig så pinnar dom avgårde.
Dock verkar minnet var lite sådär, dom kommer ju fram igen till samma plats oavsett hur många gånger du jagar dom.
Jag kanske inte ser farlig nog ut.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Byggde ny veranda förra sommaren och då märkte jag att det bodde stor husspindel därunder. Vet inte hur många jag smashade med kofoten, men den största husspindeln jag nånsin sett han komma undan. Den historian kommer tjejen aldrig få veta, för i så fall får jag njuta av verandan själv i fortsättningen :p

Om du inte vill att dom ska gå in genom dörren kan du strö radar i pulverform runt dörren. Fungerade bra mot tvestjärtar i alla fall.

edit: Vet inte hur sunt det är för katter, men dom känner väl på lukten att det inte ska ätas...

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Hoj
Halvt bobbrad
edit: Vet inte hur sunt det är för katter, men dom känner väl på lukten att det inte ska ätas...

Eller så blir man kanske av med katterna med. Utifall man inte vill ha såna heller. :tummenupp

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Så långt måste vi människor ju ändå ha kommit i vår utveckling att det måste gå att utrota nån liten art med åttabenade småkryp?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vi har ju fått en ytterst liten men övervintrande stam svarta änkor i Sverige nu med.

Källa på det? Läst aftonposten tro? Finns fortfarande inget känt fall så vitt jag vet även om pressen älskar det där.
However det är fullt möjligt även om inte klimatet tilltalar dem.

Ett antal exemplar av spindeln noterades i Sverige 2008 och Sydsvenskan uppgav att spindeln håller på att etablera sig i landet[3]. Naturhistoriska riksmuseet menar att exemplaren troligen följt med bilar som importerats från södra USA, och att inga belägg finns för att arten har kunnat reproducera sig[4].

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Källa på det? Läst aftonposten tro? Finns fortfarande inget känt fall så vitt jag vet även om pressen älskar det där.
However det är fullt möjligt även om inte klimatet tilltalar dem.

Ett antal exemplar av spindeln noterades i Sverige 2008 och Sydsvenskan uppgav att spindeln håller på att etablera sig i landet[3]. Naturhistoriska riksmuseet menar att exemplaren troligen följt med bilar som importerats från södra USA, och att inga belägg finns för att arten har kunnat reproducera sig[4].

http://www.sydsvenskan.se/sverige/svarta-ankan-etablerad-i-sverige/
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svarta-ankan-etablerad-i-sverige_1714389.svd

På de två artiklarna låter det ju mer som om naturhistoriska sådär spontant tycker som jag sa. Änkespindlarna är ju däremot ganska harmlösa. Finns ju dokumenterade fall där familjer bott flera generationer i hus med tiotusentals individer av änkespindlar utan att någon blivit biten.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Så långt måste vi människor ju ändå ha kommit i vår utveckling att det måste gå att utrota nån liten art med åttabenade småkryp?

Eller så långt att vi kan låta bli?

En sådan här hade jag trummandes mot en diskbänk i ett i övrigt folktomt hus ute på vischan. Läbbigt att höra ljudet och när man väl lokaliserat det och öppnar skåpluckan så kryper en sådan best fram. Kul att få ha varit med om iaf.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...