Skrämma upp en SV650??

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Någon som har provat att skrämma upp en SV650?? Har hört ryktesvägen att det ska finnas mycket godis till denna hoj!

Är det ekonomiskt lönsamt med tanke på hur mycket effekt det ger?

100hk går det?

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Allt går är ju bara pengarna som sätter stopp.

Den ligger väl på ca 77 hk original vill jag minnas?

en 10 hk kan man säkert tjäna på ombestyckning och nåt roligt helsystem eller är det att vara för optimistisk kanske?
tjänar ju lite vikt på ett race system också.

edit: 71 hk som de nedan säger, alltid lär man sig något nytt ;)

Last edited:

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
71 orginal på veven.
Ett helsystem och en ombestyckning och du har dessa pållar på hjulet.
Portning, högre komp och överdimensionskolvar och du har bortåt 80 häst med ett gryyymt vrid.
Hmm, snackar vi gamla modellen förresten? Det är den jag pratar om.

Trimma på!

//Anders.

Experiment 626

Medlem i VADÅ MC?
Gick med
22 Apr 2004
Hoj
R1
SFB skrev:
100hk går det?

Den har 72 original så att få upp den till 100 hk blir nog lite svårt och att det finns mycket godis till den beror nog mycket på att den inte har så mycket original...

Helsystem, KN filter m m. 85 hk kanske?

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det finns en kille här på forumet som vässat endel på sin SV. Loke? Lokke? eller nått sånt heter han.

Taz

En Värmlandspôjk han kan
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducce
Qwerty skrev:
Det finns en kille här på forumet som vässat endel på sin SV. Loke? Lokke? eller nått sånt heter han.

Det finns en tjej också... Bluegreengrey.
Hon körde "Stans snabbaste hoj" i Västerås med sin SV. Å kom trea. (i klassen upp till 900 cc)

En liten bild på hennes dynokurva. Otroligt jämn och fin. Inte allt för omfattande modifikationer heller.
Bild på Kurva

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
650 kubik och 4-ventilad. 90 hästar på bakhjulet ska inte behöva kosta allt för mycket. Med 800 kubik bör det bli runt 110 pållar på slangen. 650 med turbo och regbesiktning, minst 160 hästar... med vanlig 98 oktan.

SFB

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Hojen såld! Ekonomisk kris
Spekulerar bara i om det är värt att lägga lite pengar på hojen eller byta helt istället. Jag är väldigt nöjd med den. Trimma är bara en tanke än så länge!

Att lägga 10 lök på hojen kommer man tydligen inte långt på. Kan egentligen byta den mot en äldre r1 om jag vill ha mer effekt!

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
SFB skrev:
Spekulerar bara i om det är värt att lägga lite pengar på hojen eller byta helt istället. Jag är väldigt nöjd med den. Trimma är bara en tanke än så länge!

Att lägga 10 lök på hojen kommer man tydligen inte långt på. Kan egentligen byta den mot en äldre r1 om jag vill ha mer effekt!
japp..

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
andersbrink skrev:
650 med turbo och regbesiktning, minst 160 hästar... med vanlig 98 oktan.

Fasiken va coolt det där lät. Snart blir väll SV en billig hoj och då kanske man skulle göra sitt första turbo bygge.

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Har för mig att man kan locka fram lite över 100 kusar för ca 25,000:- Kollade upp detta för ett antal år sedan. Kommer inte riktigt ihåg vilken firma det var som skulle gjort moddarna dock, Sangberg kanske :va Sedan när man fixt upp effekten så vill man ju bättra på köregenskaperna också. Gaffel från gixer 750 eller 600 skall funka. Öhlinare bak. Sedan har du en riktigt kompetent liten rackare :tummenupp

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
bissmark skrev:
2-cylindrig?? Hur fungerar det??

En kolv går upp, den andra går ned - fast med lite bättre fyllnadsgrad än original. :D

Motorn som sådan kan ge dryga 100 som enbart sugmotor, det behövs inte speciellt mycket laddtryck för att få över 160. Vad växellåda och transmission säger om det har jag dock ingen aning om. Turboladda är mindre komplicerat än man kan tro, iaf med CV-förgasare.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln