I söndags sågade jag järn med vinkelslip. Eftersom jag är tuff så hade jag inga skyddsbrillor, och naturligtvis fick jag glödande järnskrot i ögat. Flisan brände raskt fast i hornhinnan, men det fattar inte jag utan sågade glatt vidare med ena ögat stängt. I måndags morse när jag speglade mitt vackra anlete såg jag att det satt något kvar i ögat. Jag hann inte iväg till farbror doktorn då, men idag gjorde jag slag i saken och traskade iväg till cityakuten. Först ville de ha 260 kronor och sen fick jag vänta i en timme. Till slut kommer en tant och ropar upp mig. Jag får sätta mig i en stol, och så drar hon fram sitt mikroskop och tittar på mitt öga. Jag frågar lite taktiska frågor som hon säkert har hört tusen gånger; Har du gjort detta förr? Jobbat som ögonläkare länge, eller?
Hon verkade veta vad hon gjorde, så hon fick peta vidare i ögat. Först fick jag bedövningsdroppar i ögat. Sved som fan. Väntade i en minut, sen tog hon en pinne och petade i ögat. Det kändes. Mera bedövningsdroppar. Sen tog hon fram sitt vassa instrument och började skrapa. Det var inte vidare trevligt. Inte för att det kändes särskilt mycket, men när hon petade så skevade allt jag såg med ögat. Obehagligt värre. När hon väl hade krafsat bort all rost från hornhinnan fick jag salva i ögat. Nu blev allt dimmigt. Ont gjorde det också, när bedövningen släppte.
Nu går jag runt och blundar med ena ögat och mår illa.
Anteckna nu detta i era intresseböcker, och tyck synd om mig också.
Och använd alltid skyddsglasögon när ni vinkelkapar/svetsar/slipar. Sparar en hel massa besvär.
/Cyclops
Hon verkade veta vad hon gjorde, så hon fick peta vidare i ögat. Först fick jag bedövningsdroppar i ögat. Sved som fan. Väntade i en minut, sen tog hon en pinne och petade i ögat. Det kändes. Mera bedövningsdroppar. Sen tog hon fram sitt vassa instrument och började skrapa. Det var inte vidare trevligt. Inte för att det kändes särskilt mycket, men när hon petade så skevade allt jag såg med ögat. Obehagligt värre. När hon väl hade krafsat bort all rost från hornhinnan fick jag salva i ögat. Nu blev allt dimmigt. Ont gjorde det också, när bedövningen släppte.
Nu går jag runt och blundar med ena ögat och mår illa.
Anteckna nu detta i era intresseböcker, och tyck synd om mig också.
Och använd alltid skyddsglasögon när ni vinkelkapar/svetsar/slipar. Sparar en hel massa besvär.
/Cyclops