Skräp i ögat

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
I söndags sågade jag järn med vinkelslip. Eftersom jag är tuff så hade jag inga skyddsbrillor, och naturligtvis fick jag glödande järnskrot i ögat. Flisan brände raskt fast i hornhinnan, men det fattar inte jag utan sågade glatt vidare med ena ögat stängt. I måndags morse när jag speglade mitt vackra anlete såg jag att det satt något kvar i ögat. Jag hann inte iväg till farbror doktorn då, men idag gjorde jag slag i saken och traskade iväg till cityakuten. Först ville de ha 260 kronor och sen fick jag vänta i en timme. Till slut kommer en tant och ropar upp mig. Jag får sätta mig i en stol, och så drar hon fram sitt mikroskop och tittar på mitt öga. Jag frågar lite taktiska frågor som hon säkert har hört tusen gånger; Har du gjort detta förr? Jobbat som ögonläkare länge, eller?

Hon verkade veta vad hon gjorde, så hon fick peta vidare i ögat. Först fick jag bedövningsdroppar i ögat. Sved som fan. Väntade i en minut, sen tog hon en pinne och petade i ögat. Det kändes. Mera bedövningsdroppar. Sen tog hon fram sitt vassa instrument och började skrapa. Det var inte vidare trevligt. Inte för att det kändes särskilt mycket, men när hon petade så skevade allt jag såg med ögat. Obehagligt värre. När hon väl hade krafsat bort all rost från hornhinnan fick jag salva i ögat. Nu blev allt dimmigt. Ont gjorde det också, när bedövningen släppte.

Nu går jag runt och blundar med ena ögat och mår illa.

Anteckna nu detta i era intresseböcker, och tyck synd om mig också.

Och använd alltid skyddsglasögon när ni vinkelkapar/svetsar/slipar. Sparar en hel massa besvär.

/Cyclops

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Så gammal som du är borde du väl veta bättre och alltid använda skyddsglasögon :p

Klart jag tycker synd om dig och ska tänka på dig en eller två gånger idag ;)

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
S1000RR -11
Har gjort samma sak.. lite läskigt när det skrapar bakom ögonlocket när man blundar :)
På mig borrade(!) hon bort rosten som kvar efter att hon hade petat ur flisan...

Napoleon

Vill ha en riktig sporthoj
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
ZZ-R
Jag lider med dig. :(

Min polare råkade använda cologne instället för linsvätska och frätta bort båda ögonens hornhinna. Det tog 6 månader innan han fick tillbaka normal syn. :skrämd

/n

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Tryck på dig hjälmen nästa gång. Fäll ner visiret så har du ett perfekt skydd nästa gång! :D

Sen kan du samtidigt sitta och humma motorljud.

*Öööööörn öööööööööööörrrrrrrn ööööööööööööööööörrrrrrrrrnnnnn*

Så har man trevligt samtigt. :fakta

Allvarligt. Taskigt läge.. Tycker synd om dig o ditt öga. se till att inte anstränga det för mycket. Begär ledigt från jobbet så du kan vila. :tummenupp

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Napoleon skrev:
Jag lider med dig. :(

Min polare råkade använda cologne instället för linsvätska och frätta bort båda ögonens hornhinna. Det tog 6 månader innan han fick tillbaka normal syn. :skrämd

/n

Båda ögonen?! Fattade han inte att nåt var fel efter första ögat? :skrämd

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Fan Mattias, är det lite lantis i dej ändå. En sån klassisk bonneblunder. :D

Det är sällan proffsen som gös misstat som slipspån i ögat, svetsblänk och annat mys utan det är nästan alltid vi hårda killar som minsann kan slipa/svetsa/borra utan skyddsutrustning. Man är väl en man?!

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Klant!

Mesigt dessutom att gå till läkare. Metallrester som sitter fast i ögonen drar man själv ut med magnet. :rock

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
McB skrev:
Klant!

Mesigt dessutom att gå till läkare. Metallrester som sitter fast i ögonen drar man själv ut med magnet. :rock

Jodå, nog försökte jag få bort den själv. Jag besparar er mina metoder och val av verktyg, dock. Det är tydligen obehagligt, att döma av de reaktioner jag fått vid referat av försöken. Jag tycket det var hyfsat obehagligt själv.

Nu har jag sagt A, men inte B. Sånt är kul.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
För ett par veckor sedan så satte jag eld på min t-shirt när jag skulle kapa med vinkelslipen. Det var inte direkt skönt det heller... :(
Sens moral: Köp främre depåstöd istället för att lägga ned oändligt många timmar på att göra det själv och halvt kremera sig på kuppen... (stödet är fortfarande inte klart, f-n!)

Mattias: Du har väl glasögon/linser i normala fall? Körde du "naket" ellerrrr?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Torkel skrev:
Mattias: Du har väl glasögon/linser i normala fall? Körde
du "naket" ellerrrr?

Jag hade mina brillor på mig, men det lilla spånet letade sig in i alla fall. Fastnade fyra millimeter ifrån pupillen. Tänk vad jobbigt om det fastnat mitt i pupillen. Då hade jag iofs sett det. Hela tiden.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Har du slängt en cementblandare längre än 25 meter också!?

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
UrbanTiger skrev:
Svetsloppor i örat, typ trumhinnan är åxå en höjdare. Sviter satan och man blir lomhörd ett par dagar.
Svetsloppa på vaden på arbetsbyxa av nylon är ingen höjdare heller om man sitter på huk (va ä de för ena blåe tatuering du har på vadbenet ?). Det smälta nylonet försvann med skorpan :tummenupp

Ett tips: svetsa inte när du har gylfen öppen och ett par slappa boxershorts under. Aj! :skrämd

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mattias skrev:
I söndags sågade jag järn med vinkelslip. Eftersom jag är tuff ....

Visste att var fel men kunde inte sätta fingern på vad det var...

Man sågar inte järn med vinkelslip!! Man kapar/skär/slipar plåt/stål/gjudgods el dyl. Man sågar aldrig järn....

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Aj det gör ont... Jag pinn-svetsade på min Amazon för 100 år sedan, bara ett litet stötdämparfäste, behövs fanimej ingen skärm till det, 3 dagar svetsblink med panikångest att jag va blind.

Använd skydd när du jobbar, även i horisontellt läge.

Henken

Guest
Been there, done that.
Lät mitt sitta kvar i några dagar tills jag inte kunde se alls..rätt spännande att köra bil då kan jag säga.

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Mattias skrev:
Jodå, nog försökte jag få bort den själv. Jag besparar er mina metoder och val av verktyg, dock. Det är tydligen obehagligt, att döma av de reaktioner jag fått vid referat av försöken. Jag tycket det var hyfsat obehagligt själv.

Nu har jag sagt A, men inte B. Sånt är kul.

jag vet metoderna. :eek: :skrämd :4skrika

stackars Mattias. :kär

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...