Skrammel från motor på Husaberg FS 650 2008

Krister89

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2013
Hoj
2005, yamaha, yz250f
Hallo.

Har ett jobbigt ljud i min motor!! Jag funderade på om de var kamkedje spännnaren som höll på att ge upp, men testade att spänna de ett hack men de blev ingen skillnad, Kankse behöver spännas mer? Eller ska man skaffa en Manuel spännare?

Tacksam för hjälp! MVH Krister

( om någon råkar veta var man hittar en ny oljepåfyllnings plugg får gärna berätta de.

Last edited:

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
Ktm 790 adventure
Kolla muttern som håller primärdrevet. Hade exakt samma på min 08. Det var ingen gänglåsning på axeln så muttern hade börjat lossna. Slutade med ny krysskil och mutter. Kolla noga för det behöver inte vara mycket löst för att det ska skramla.

Krister89

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2013
Hoj
2005, yamaha, yz250f
Tack för svar. Jag ska kolla dem punkterna. Har tänkt att skruva isär hela hojen under vintern och renovera en del saker så ska ta å gå igenom de mesta.

Jag tyckte att den lät lite som min crf450 fast lite mer. Men har fått flera komentarer om att dem tycker den låter mycket (knackar) så ville kolla med er experter ��

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Kolla muttern som håller primärdrevet. Hade exakt samma på min 08. Det var ingen gänglåsning på axeln så muttern hade börjat lossna. Slutade med ny krysskil och mutter. Kolla noga för det behöver inte vara mycket löst för att det ska skramla.

Detta är mycket klokt att kolla, vanligt på ktm 525 också. Byt till manuell kamkedjespännare när du är igång så kan du utesluta det.

Svårt att höra på bilden vart ljudet kommer ifrån. Skaffa ett sånt här, http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...strument-och-Elektronik/Stetoskop-2000018564/
och se om du kan lokalisera vartifrån ljudet kommer, jag gissar på toppen och skulle då tro vipplager eller kamaxellager.

Oljepåfyllningsplugg hittar du väl här tror jag, #20?
http://www.husabergshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=75&c=C088003020

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är jättesvårt att uttala sig baserat på en youtubefilm.

Rent generellt så skulle jag däremot inte göra ett dugg med kamkedjespännaren. Den brukar hålla utmärkt på dessa motorer. Vad som däremot inte håller är ramlager och vipplager. Oljebyte och ventiljustering så får du en hint.

Krister89

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2013
Hoj
2005, yamaha, yz250f
Jag tycker de låter mer från botten på motorn. Men kanske skulle skaffa de stetoskopet och lyssna mer noga.

Ramlager är bytt av förra ägaren på vänster sida bara?? Kan de va andra som gett upp?

Ska man ta och byta olja och justera ventilerna innan man går vidare?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En sak lärde jag mig av att äga Husa 650: Det är ALLTID dags att byta olja och justera ventiler.
Ljudet kan vara allt från helt ok till nästan vad som helst, går inte att säga från en film. Dom lät iaf som stenkrossar redan som nya.

Krister89

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2013
Hoj
2005, yamaha, yz250f
En sak lärde jag mig av att äga Husa 650: Det är ALLTID dags att byta olja och justera ventiler.
Ljudet kan vara allt från helt ok till nästan vad som helst, går inte att säga från en film. Dom lät iaf som stenkrossar redan som nya.
Jo de är väl en enduro motor eller vad man ska säga. Och dem behöver ju täta service intervaller.

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Spänn några hack till,när kamkedjan gått av är den knäpptyst sen...

Krister89

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2013
Hoj
2005, yamaha, yz250f
De va tur att jag inte bara bytte olja och justera ventilerna. Ett kugg hade gått av på kopplingskorgen! Tror ni man måste byta ut dem andra dreven också?

ImageUploadedByTapatalk1446429291.385567.jpg

Mr EmCom

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jan 2006
Hoj
KTM 250 Freeride
Nu är jag ingen mc mekaniker men jag ser inte hur en förlorad kugg kan göra det där skrammel-ljudet, såvida den lille kuggen inte ligger och slår mot kopplingskåpan.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati