Skrapande ljud från frambroms

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
Jag tror iaf det kommer från bromsen...

Tog min "premiärtur" idag. Den varade i 10 minuter på olika vägar kring huset ;).

Jävla massa grus och efter turen hörde jag något som jag inte ville höra. :huvet När jag rullade cykeln bakåt skrapade det från frambromsen, som att något låg emot. Det skrapade endast när jag rulla cykeln bakåt.

Är det finkornigt djävulskap som har kommit mellan belägget och skivan? Iofs borde det väl låta när jag rullar framåt då också.. Har inte hört ljudet förut iaf.

Tack, Emil

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Finns ett par varianter:

Oket går tungt, lyft hjulet från marken och känn om det rullar lätt (bromsa lätt o kolla efter ljudet o att det funkar som det skall), bryt isär klotsarna med polygrip eller liknande och känn så att det inte går tungt. Du byter väl bromsvätska varannat år, annars rostar oken ihop!?.

Klotsarna slut, kolla så att det finns nåra millimeter material kvar på ALLA beläggen.

Annars är det nog nåt skit som kommit upp, om ljudet kommer från bromsarna.

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
Finns ett par varianter:

Oket går tungt, lyft hjulet från marken och känn om det rullar lätt (bromsa lätt o kolla efter ljudet o att det funkar som det skall), bryt isär klotsarna med polygrip eller liknande och känn så att det inte går tungt. Du byter väl bromsvätska varannat år, annars rostar oken ihop!?.

Klotsarna slut, kolla så att det finns nåra millimeter material kvar på ALLA beläggen.

Annars är det nog nåt skit som kommit upp, om ljudet kommer från bromsarna.

Vätska och belägg bytta i höstas. Det skrapade inte innan jag provkörde idag. Kom på att en polare släppt ut en aning luft ur däcken i vintras. Kan det vara boven i dramat tro?

Om det är så att smuts kommit emellan. Är det bara vattenslang och skölja av då antar jag? Möjligtvis hålla tummarna samtidigt. :gnissla

Marcus_A

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR, CRF 450R
Nog bara skit som kommit mellan klossarna.
Vet inte hur många gånger jag fått så på bilen när man kört grusvägar på väg till jakt.
Med bilen brukar det räcka med att rulla fram och tillbaka några ggr så brukar stenen hoppa loss.

Vätska och belägg bytta i höstas. Det skrapade inte innan jag provkörde idag. Kom på att en polare släppt ut en aning luft ur däcken i vintras. Kan det vara boven i dramat tro?

Om det är så att smuts kommit emellan. Är det bara vattenslang och skölja av då antar jag? Möjligtvis hålla tummarna samtidigt. :gnissla

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
Nog bara skit som kommit mellan klossarna.
Vet inte hur många gånger jag fått så på bilen när man kört grusvägar på väg till jakt.
Med bilen brukar det räcka med att rulla fram och tillbaka några ggr så brukar stenen hoppa loss.

stod nog i 10 minuter och rulla fram och tillbaka. Ska skölja med vatten så får vi se sen :)

Hjälpte inte. Fler tips? ;)

Last edited:

Kasken

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CBR600RR -03
Stack ut en kort runda iaf för att se om det släppte. Verkade som att det lät mindre efter det, men det ligger fortfarande mot mer än normalt. Kanske bara är att slita ner dem lite eftersom dem är helt nya...

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Om inte ljudet har försvunnit: Skruva bort oken och kolla in mellan beläggen. Förhoppningsvis ramlar skiten bort innan du ens hinner se det ramla bort. Det är ingen höjdare att låta ev. stenar sitta kvar.

Last edited:

Kajja

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 900 R 84
Ja akta dig för bromsbelägg från biltema.Köpte till hojen förra året och provbromsade och se på fan va det nöp och det nöp så bra så hjul helvetet sitter fortfarande fast fast det gått en massa månader.
Nån gång måste det släppa.:tummenupp

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Ja akta dig för bromsbelägg från biltema.Köpte till hojen förra året och provbromsade och se på fan va det nöp och det nöp så bra så hjul helvetet sitter fortfarande fast fast det gått en massa månader.
Nån gång måste det släppa.:tummenupp

I ditt fall är de nog inte beläggens fel. Snarare att det är för myckets vätska i behållarna för att kunna ha nya tjocka belägg...

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning