Berätta!
Okej! Kan vara vissa luckor här, men i det stora hela är detta den kompletta historien som jag har upplevt den. Mina egna noteringar kommer stå i
kursivt, så de ska inte uppfattas som något som sagts.
Lämnade in hojen 4de Augusti. De säger att de ska plocka isär denna och kolla vad som kan behöva bytas och att de ringer när de är klara med detta.
1 vecka passerar, jag ringer tillslut dem på Tisdagen den 12e. Killen (behöver inte nämna några namn ...) säger att han har plockat isär den igår och att delarna som måste bytas för att hojen ska rulla kostar 7400. "Okej" säger jag, "hur är det med den där kåpan som skrapades då?", varpå jag får svaret att denna skulle kosta 3500. "Jamen kör på det då, och sen var det service
(1200 mila) också ... Var hamnar vi då, runt 15000?" "Ja nånstans där ... Det kan ju vara så att det är någon mer kåpa som är skadad som inte jag ser så det kan ju bli dyrare ..."
(Undrar hur man kan säga så när man säger att man plockat isär motorcykeln?). Han säger även att rutan sprack (jag kanade in i en bil framför), men jag har orginalrutan hemma så jag säger åt honom att vi fixar det sen, han kan väl kränga på den när jag kommer och hämtar hojen - det låter vettigt tycker han med och så avslutar vi samtalet.
Vi lägger på, jag glad i hågen för att det "bara" kommer gå på 15 lökar. Skit händer, otur har vi alla ibland och är det inte värre än att plånboken blir lite smalare så får man leva med det - hellre att motorcykeln smakar mark än att jag gör det.
En vecka till passerar och jag börjar funta lite på vad som händer, så jag ringer upp igen (runt den 21-22 Aug om minnet inte sviker) och får svaret att jodå, hojen är klar sånär på som en kåpa som de väntar på. Preliminärt leveransdatum: 3dje September. Ouch, då är det inte mycket kvar av säsongen ... Nåväl, inget att göra åt det.
Så går det 2 veckor och den 3dje September kommer med stormsteg. Samma dag som kåpan kommer så ringer jag dem igen
(noterar ni också ett mönster här? Jag har vart tvungen att ringa 4 gånger för att få reda på hur det går med hojen ...) och får efter lite om och men reda på att jodå, kåporna har kommit. Problemet är bara att nu tycker dem att 18900 är ett vettigt pris ... Jag svarar "Jaha ... Jamen jag kommer ner och hämtar den så får vi väl se ..." Jag måste säga att jag var ganska chockad. 4000 extra för ... vad? Jag får i alla fall ur mig att jag skulle ha service också, "Ja just ja, jamen jag fixar det så kan du komma förbi på Fredag" (det var den enda dagen jag kunde). Vi lägger på och jag känner mig ganska fundersam, och här gör jag 2 väldigt smarta drag:
1. Jag sätter mig ner och läser konsumenttjänstlagen.
2. Jag ringer morsan och ber henne följa med mig. Varför? För att morsan är en jävel på att tjafsa, och så mycket vet jag om mig själv att om 3 killar står och pressar mig att betala 18900 så finns helt klart risken att jag inte orkar stå emot.
Fredag kommer och vi beger oss upp till DinMC. Vi kommer sent - runt 16:50-55 (verkstaden stänger 17) men hinner i alla fall. Under färden dit så ringer min kära mor upp DinMC och förklarar att 18900 är en oskälig höjning, speciellt som de aldrig informerat mig om vad som hänt. De svarar med att priset nu är 20470 eftersom 18900 inte inkluderade service. Hade de ringt mig och sagt vad som hänt (att de behövde beställa en till kåpa då fästena var paj .... En kåpa som kostar 6000!) så hade vi inte haft några problem. Killen på verkstaden ber att få prata med mig och börjar snacka om att de minnsan allt gett mig en högerspegel (jag kanade på vänster sida?
) för att mina gamla speglar (som dessutom inte var sådär värst skadade men ena spegeln var sönder, det var den) var piratspeglar. Okej säger jag, det var ju snällt, men vad har det med att ni har höjt priset med ~25%. Han blir tyst och säger att vi får komma hit så får han som meckat med hojen visa vad han gjort. Okej säger jag; vi hörs snart.
Väl på verkstaden möter vi 2 personer. Den ena är killen som meckade med min hoj; en mycket sympatisk kille som trots att saker gått fel ändå verkar vilja lösa situationen. Den andre är en ljushårig kille med page som från det att han öppnade munnen inte ens försökte dölja att han föraktade oss. Det blir en massa tjabblande fram och tillbaka
(Konsumenttjänstlagen säger att ett slutgiltigt pris inte får skilja mer än 15% från offerten kunden får, och att ALLT extrajobb som uppstår MÅSTE godkännas av kund;
8 § Om det när tjänsten utförs framkommer behov av arbete som på grund
av sitt samband med uppdraget lämpligen bör utföras samtidigt med detta
(tilläggsarbete), skall näringsidkaren underrätta konsumenten och begära
dennes anvisningar.)
där vår blonde vän går från att säga att jag "borde vara tacksam som får ett så bra pris"
(exakt HUR är 20400 ett bra pris när man fått höra 15000 tidigare?) till "men passar det inte så plocka bort delar då så det kostar 15000". Jag orkar inte tjafsa vid detta laget, så jag säger "18500 och så slipper vi detta", något han verkar tycka är ett dåligt skämt. Tillslut inser han att vi inte ger oss och lämnar med orden "Jamen gå till Allmänna reklamationsnämnden då" då vi fört det på tal.
Kan tilläggas här att jag hade med mig orginalrutan dit, men eftersom vi inte kom överens så lämnade jag den där - de torde väl montera den iaf antar jag att jag tänkte.
Ingen hoj alltså.
Måndag och morsan åker till DinMC för att få ut kvittot på vad som gjorts så vi kan gå igenom det och sedan skicka in ett brev till ARN. Tydligen - jag jobbade så jag var inte med - så har i alla fall Lelle som verkar vara chefen där på DinMC mjuknat lite och de två kommer överens om 18000 jämnt.
Igår åkte vi dit igen. Rutan är inte monterad, alla skruvar till den saknas och killen som meckade min motorcykel syns inte till. Jag frågar om det och får till svar "Vem var det som sa det? Jaha (namn), jadu han ska vara glad om han ens har något jobb kvar så ... Klart jag kan göra det, men då får du betala ... Kan ju inte fortsätta ge bort saker gratis, konkar ju redan på alla gratissaker vi gett dig". Jag orkar inte tjafsa. Idioter kommer alltid vara idioter, ingen idé att fortsätta vara runt dem. Jag betalar 18000 och åker därifrån. Lyckas få med mig skruvarna till framrutan i alla fall, efter att vi påtalat det.
Sätter mig idag och ringer runt lite, visar sig att AVA kan hjälpa mig så kl 14 fick jag i alla fall framrutan monterad! Passade på att köpa en rökfärgad doublebubble också, så orginalet får fortsätta ligga hemma verkar det som. Snabbt, enkelt, inget tjafs och superb service.
Kan tillägga att killen på DinMC som meckade med hojen gjorde ett jättebra jobb iaf. Trist bara att hans chefer inte informerar de anställda om hur de ska gå tillväga när de stöter på ytterligare fel än de som de såg från början. Inte mitt problem iaf, tror de får extremt svårt att ge honom kicken för det där men det är inte mitt huvudbry. Det enda som syns från marksyningen är att ena bobbinfästet är kaiko/sönder (ingen chans att rädda det heller, så jag får väl köra biltema-style på depåstöden from nu, ha) samt ett litet skrapmärke på svingen - det ska jag spraya över i vinter tänkte jag, så hojen ser iaf fortfarande jäkligt bra ut.
Och det var ju sjukt mkt att läsa. Kontentan är iaf att jag betalade 750 spänn extra (15000 * 1.15 = 17250) men slapp vänta på ARN - det hade tagit ~5-6 månader men hade troligtvis inneburit att jag hade fått betala 15-16 tuss och prickat DinMC. Hade säsongen vart över hade jag gått den vägen, om inte annat för den blonda i*****n som bara var tvungen att försöka trycka ner oss när det var dem som gjort fel. Konstigt även hur man kan laga en hoj och under en hel månad inte bemöda sig att ringa EN enda gång utan att jag ringer först för att uppdatera mig på hur det går.
Aldrig mer DinMC. AVA och ProStreet ligger bra till nästa gång jag smakar asfalt iaf, kanonservice från de båda! Hade gärna tagit hjälp av E&D också, men en firma som inte ens kan bemöda sig att svara i telefon (automatiskt kopplad till telefonsvarare när man ringer) får nog finna sig i att komma väldigt långt ner på prioriteringslistan när man behöver hjälp.