Skriv-vad-du-vill-tråden

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Och nu när vi ändå spammar som satan: Var va du igår? Dregglet och jag letade som fan efter dig:mad:

Jag vet. Jag är så kass. *suck*
Det vart inge fest för mig på HRC. Hamnade ju på 4+-årsfesten ändå. *grinar*
Men nästa gång så. :D

Japp jag e sjukt besviken. Jag fick ha tröjan på mig HELA kvällen :(

Nämen. Var det verkligen ingen annan som ville få av den???? :confused: :confused:

Ni tänkte tantsnusk-fantasier om min stackars orörda pojkkropp! :näsblod

Oja. Det är väl självklart. Tihi
:tuttar :tuttar

Pöjkar passa er för dom där damerna.
Dom e inte å leka med............:D

Men vadå.
Jag är hur kul som helst att leka med.
:tuttar :yoparty
 
Last edited:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Last edited:

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
*skriver vad jag vill*
*asg*
 

Dr.Bike

Guest
Beskrivning. Hästhov eller tussilago är en av de första vårblommorna, som kan blomma redan i februari, oftast infaller dock blomningstiden i april-maj. Den gula blomkorgen, som sitter ensam på en kort köttig och fjällig stjälk, kommer fram långt innan bladen börjat utvecklas. Blomstjälken växer till efter blomningen och är i regel ett par decimeter lång när frukterna är mogna. Bladen är skaftade och har en till två decimeter lång, bred och grunt loberad bladskiva med hjärtlik bladbas, de är först filthåriga men blir så småningom kala på ovansidan. Frukten har hårpensel.
Hästhov kan knappast förväxlas med andra arter, utblommade stjälkar kan dock ibland misstas för maskrosor (Taraxacum), men de senare har alltid ihålig och helt bladlös stjälk med mjölksaft.

Utbredning. Hästhov är vanlig i södra och mellersta Sverige men förekommer också längre norrut. Den växer ofta på fuktig, grusig eller lerig mark. Första fynduppgift publicerades på 1600-talet (Nordstedt 1920).

Användning. Bladen, Folia Tussilaginis, såldes förr på apoteken och användes som dekokt mot hosta. Enligt Linné (1755) användes bladen som tobak, en metod mot hosta och astma som hade omtalats redan av Plinius.

Övrigt. Hästhovens blomknoppar anläggs redan under hösten och kan därför slå ut så fort snön smälter undan.

Etymologi. Artnamnet farfara efter det toskanska namnet på växten, Farfara. Namnet hästhov kan syfta på de något hästskoformade bladen, eller det kan vara en förvrängning av hosthäva, från latinets tussilago (ört som häver hosta). Namnet tussilago är egentligen det vetenskapliga namnet på släktet hästhovar (Tussilago).
 

Vampyrtrollet

Det kan aldrig vara för mycket rosa....
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Täby
Hoj
Triumph Daytona 675 och en CBR 600 RR -03 LePuckEdition
Haha. Det var ju faktiskt helt nödvändigt att få veta. :tungan :yoparty
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:rolleyes: en viss dr är full av onödig info ibland men att få sååå bra info som denna mmmm de där visste jag inte om den lilla vårblomma :)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Beskrivning. Hästhov eller tussilago är en av de första vårblommorna, som kan blomma redan i februari, oftast infaller dock blomningstiden i april-maj. Den gula blomkorgen, som sitter ensam på en kort köttig och fjällig stjälk, kommer fram långt innan bladen börjat utvecklas. Blomstjälken växer till efter blomningen och är i regel ett par decimeter lång när frukterna är mogna. Bladen är skaftade och har en till två decimeter lång, bred och grunt loberad bladskiva med hjärtlik bladbas, de är först filthåriga men blir så småningom kala på ovansidan. Frukten har hårpensel.
Hästhov kan knappast förväxlas med andra arter, utblommade stjälkar kan dock ibland misstas för maskrosor (Taraxacum), men de senare har alltid ihålig och helt bladlös stjälk med mjölksaft.

Utbredning. Hästhov är vanlig i södra och mellersta Sverige men förekommer också längre norrut. Den växer ofta på fuktig, grusig eller lerig mark. Första fynduppgift publicerades på 1600-talet (Nordstedt 1920).

Användning. Bladen, Folia Tussilaginis, såldes förr på apoteken och användes som dekokt mot hosta. Enligt Linné (1755) användes bladen som tobak, en metod mot hosta och astma som hade omtalats redan av Plinius.

Övrigt. Hästhovens blomknoppar anläggs redan under hösten och kan därför slå ut så fort snön smälter undan.

Etymologi. Artnamnet farfara efter det toskanska namnet på växten, Farfara. Namnet hästhov kan syfta på de något hästskoformade bladen, eller det kan vara en förvrängning av hosthäva, från latinets tussilago (ört som häver hosta). Namnet tussilago är egentligen det vetenskapliga namnet på släktet hästhovar (Tussilago).

Man ska inte röka Tussilago:mattias
Bara så du ver så har jag ringt till killarna med den stora vita tröjan.
Dom kommer snart och spänner fast dig.
Sitt nu lungt i ett hörn och vänta....

Märkligt att min huvudvärk infinner sig så fort jag får syn på chefen....


Solklar symtom för "chefur bakteria"
Botas med miljöombyte eller en hagelbrakare !

Vill dock informera om att alternativ två ofta medför vissa biverkningar !
 
Last edited:

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Solklar symtom för "chefur bakteria"
Botas med miljöombyte eller en hagelbrakare ![/QUOTE]

Varför inte båda bara för att undersrtyka min ståndpunkt....
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Solklar symtom för "chefur bakteria"
Botas med miljöombyte eller en hagelbrakare !

Varför inte båda bara för att undersrtyka min ståndpunkt....[/QUOTE]

Titta vad bra det blir när man ventilerar sina åsikter på ett forum.

Nya effektiva lösningar ser dagens ljus!
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:rolleyes: Jag tror jag ska sova lite förmiddag nu så jag är pigg ett tag till :)
Nån mer än mej som ska sova lite ;)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Titta vad bra det blir när man ventilerar sina åsikter på ett forum.

Nya effektiva lösningar ser dagens ljus!

Du e en fin kille du!![/QUOTE]


Sån e jag !!!

Btw...........vart skickar jag fakturan:va :D
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top