Skriva över hojen?

Skriver du över hojen på hösten?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Om ni har så dyra försäkringar nu - hur kommer det då bli när alliansen låter trafikförsäkringen stå för alla kostnader som kommer av en olycka!?

Det är väl nästa år som det skulle ske?
Jag utgår från att man i konsekvensens namn kommer att hänvisa strikt till privata olycksfallsförsäkringar även när det gäller skador inom fotbolls, hockey och alla andra fritidssysselsättningar. I slutänden antar jag att man vill avveckla försäkringskassan helt och hållet, i den heliga individualismens namn. Allt annat är ju djupt orättvist mot dem som sällan eller aldrig är sjuka.

På hojsidan blir det väl till att anpassa munnen efter matsäcken, typ. :rolleyes:

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Om ni har så dyra försäkringar nu - hur kommer det då bli när alliansen låter trafikförsäkringen stå för alla kostnader som kommer av en olycka!?

Det är väl nästa år som det skulle ske?

Tycker du att det är mer rättvist att låta ensamstående småbarnsföräldrar eller fattiga pensionärer hjälpa till att betala för våra dyra och farliga nöjen?

Det är klart att ingen vill ha högre premier men sådana där saker får man ju faktiskt sätta i ett större perspektiv än ett personligt. Det är knappast en mänsklig rättighet att ha råd med sporthoj, lika lite som det är en mänsklig rättighet att ha råd att ha häst eller åka på kryssning i Karibien.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Eftersom frun har egen hoj skulle det se litet dumt ut att sälja hojarna korsvis till varandra två gånger om året......

Ja, det skulle se dumt ut. Men är det inte hela poängen, att det SKA se dumt ut och det SKA synas för försäkringsbolagen vad det handlar om. Hade jag kunnat göra ägarbyte korsvis så hade jag gjort det, bara för att det går. FB tvingar ju oss att lägga pengar på premien trots att vi inte använder våra fordon, och det gör de ..................... BARA FÖR ATT DET GÅR.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tycker du att det är mer rättvist att låta ensamstående småbarnsföräldrar eller fattiga pensionärer hjälpa till att betala för våra dyra och farliga nöjen?

Det är klart att ingen vill ha högre premier men sådana där saker får man ju faktiskt sätta i ett större perspektiv än ett personligt. Det är knappast en mänsklig rättighet att ha råd med sporthoj, lika lite som det är en mänsklig rättighet att ha råd att ha häst eller åka på kryssning i Karibien.

Det där är ett stort dilemma då dina stackars pensionärer och småbarnsföräldrar ändå får betala för alla som skadas inom olika sporter som ridning, fotboll, bandy, ishockey m.m. Ska enbart en grupp (fordonstrafiken) stå för sina egna kostnader bör alla grupper stå för sina egna. Jag känner inte så mycket för att lägga mina pengar på ridskador precis :) Och för att använda ditt resonemang: Det är inte en mänsklig rättighet att spela ishockey eller att syssla med ridning :tungan

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej! Nej ,sånt där trams orkar jag inte med. Har en årsförsäkring hos Folksam och pröjsar ganska lite ändå över vintern och kan då själv bestämma när jag skall ut och åka utan att bry mig om försäkring eller så.
Ha de..............Per:squid

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det mesta är sagt, min är helförsäkrad året om, då den är nästan gratis att försäkra.

Dom som inte tycker att det är omoraliskt att få lägre försäkringskostnad genom skenförsäljning tycker säkert inte heller att skenförsäkring är omoraliskt.

Båda delarna handlar ju om att låta dom med högre moral subventionera deras försäkringar, att snylta på andra helt enkelt.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ingen som har tänkt på att bolagen har ungefär samma utgifter oavsett hur mycket pengar dom får in på premier? Dvs, om alla byter ägare på sina hojar på vintern så kommer snart premierna stiga rätt duktigt...

Och dessutom läser försäkringsbolagen ju inte aaaalls här på SH, nehejdåd, icke. :gnissla

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Länsfösäkringar gör som många andra och tar ut 75% av årspremien under högsäsong med ETT undantag. Om du betalar årspremien direkt, säg 8kkr i april, och sedan säljer i september då kommer deras dator att räkna ut premien 8kkr/12 månader. Enda gången jag har betalat en högre premie har varit om jag månadsbetalat räkningarna själv vilket jag aldrig gör igen efter det. Om det är tänkt så eller ett fel hos dom ska jag ha osagt men så har vi gjort sista åren och aldrig slagit fel.

Detta är inget fel eller olagligt heller som påpekats av flera utan tvärtom ett sätt att komma ur sin Årsförsäkring som du blir meddelad även utav F-bolagen själva. OM det nu vore så fel skulle nog inte dom tala om hur man ska göra :)

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Citat från mina försäkringsvillkor:

"Du kan säga upp försäkringen under
försäkringstiden till exempel om
behovet av försäkringen upphör eller
liknande omständighet inträffar. Du
får också säga upp försäkringen vid
skada att upphöra inom 14 dagar, se
punkten 97 i Allmänna bestämmelser."

Känns ju som mitt behov av försäkringen upphör då det blir minusgrader ute då jag inte vill/kan köra? Någon som provat att yrka på liknande och på så sätt brutit sin försäkring utan att sälja hojen?
jo du det har jag å svaret jag får från FBn (Folksam och SalusAnsvar) är att det är bundet på 12mån om inte ägarbyte sker, annars får jag dubbelt så hög försäkrings premie, jag betalade denna sesong 15800:- för en helförsäkring helår. praxis var att binda till 12mån annars inte denna för mig finfina försäkring för 15800:- samt att jag sparar ännu mer på att byta ägare över vintern....

som jag sa tidigare jag har råd men jag är dum som kastar pengar i sjön isåfall.

Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hmm...
Men om någon 'säljer' sin hoj till sambo exempelvis. Då får sambon kostnader för hojen istället. Om denna någon då betalar sin sambo de pengar som denna försäkring kostar för sambon, vad har man då åstadkommit? Är inte detta att ta ett steg fram och ett tillbaka så man är kvar i samma ekonomiska situation?

Eller alla som gör så här gifter sig med någon som är över 50 så de kan teckna 50+ försäkringar medan hojutnyttjaren är i 20-års åldern, eller? :va

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Hmm...
Men om någon 'säljer' sin hoj till sambo exempelvis. Då får sambon kostnader för hojen istället. Om denna någon då betalar sin sambo de pengar som denna försäkring kostar för sambon, vad har man då åstadkommit? Är inte detta att ta ett steg fram och ett tillbaka så man är kvar i samma ekonomiska situation?

Eller alla som gör så här gifter sig med någon som är över 50 så de kan teckna 50+ försäkringar medan hojutnyttjaren är i 20-års åldern, eller? :va

Försäkring?
Man skriver ju över den för att SLIPPA betala försäkringen!

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Hmm...

För att man ska kunna "ställa av försäkringen" mitt under en försäkringsperiod krävs det ett ägarbyte pga försäkringsbolagen tillåter inte att man ställer av sin hoj samtidigt som man får tillbaka resterande pengar.

Många har tidigare ställt på kortare perioder tex över en helg för att köra o ställer sen av den på måndagen.
Medför extrajobb för bolagen , som i sin tur kostar PENGAR och tid.

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Försäkring?
Man skriver ju över den för att SLIPPA betala försäkringen!

Så den är helt oförsäkrad under perioden du inte kör den?
Om den blir stulen under denna period så får du ingen ersättning?
Den ingår fortfarande i registret även om den inte har någon form av försäkring?

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1

Barn är inte heller en mänsklig rättighet utan LYX man unnar sig. Ändå är vi med och finansierar ungar till de som inte hade hjärna nog att skaffa en stabil ekonomisk bas innan de satte ett barn till världen...Lustigt att du tar upp den grupp som ofta skickar räkning för sina fuckups i livet till "samhället" . Dvs oss andra som betalar inte bara sina egna räkningar men också förväntas att vara medfinansiärer för en 20 årig bimbette med 2 ungar men utan tillstymmelse till utbildning. Tycker du att det är en rättighet att producera en unge och sedan låta andra stå för violerna ? Jag tycker att vi ska vara konsekventa. i betalar för våra hojar, ensamstående föräldrar för SINA nöjen dvs sina barn.

Frågan är sedan VAD ett farligt nöje är...Sporthojskörning eller äta skitmat, inte träna, inte sova ordentligt, röka, kröka mer än man bör och leva ett allmänt sunkigt liv...Lägg därtill ett kasst och stressigt jobb...tjaa då har vi en kandidat som lever farligare än jag som kör en snabb hoj. Jag tycker att han ska stå för sina farliga nöjen själv om jag ska stå för mina.

Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Så den är helt oförsäkrad under perioden du inte kör den?
Om den blir stulen under denna period så får du ingen ersättning?
Den ingår fortfarande i registret även om den inte har någon form av försäkring?

JAG får ingen ersättning oavsett när min hoj blir stulen eftersom jag endast har trafikförsäkring, men ja, hojen är oförsäkrad - det är ju liksom grejen.

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Ja jo nog gjorde jag så, endast för att dom jävlades med mig tidigare.. och då får dom tillbaka på mitt sätt å mitt sätt var den här gången att inte ge dom pengar som jag inte behövde.. har snällt betalat försäkringar på 1 till 2 hojar i ca 10 år och aldrig utnyttjat något... då ska man bli bättre bemött om jag ska bjuda på vinterpengar...

/Jompas

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ja jo nog gjorde jag så, endast för att dom jävlades med mig tidigare.. och då får dom tillbaka på mitt sätt å mitt sätt var den här gången att inte ge dom pengar som jag inte behövde.. har snällt betalat försäkringar på 1 till 2 hojar i ca 10 år och aldrig utnyttjat något... då ska man bli bättre bemött om jag ska bjuda på vinterpengar...

/Jompas

Håller med, har själv haft 6 hojar på ca 8 år och aldrig haft en skada - ändå får man betala sjukt mkt för sin försäkring. I det "gamla systemet" så fick man ju extra bonus för varje år man var skadefri och det hade varit bra. Typ har man en helförsäkring en viss period utan att ha ngn skada borde man få en bonus på sin försäkring på nästa period osv.. Idag går dem ju bara på körkortsålder men det finns ju många som haft mc kort i många år men aldrig kört hoj så dem är ju i så fall mindre rutinerade mc-förare - NÄ inför istället bonus efterhand som man har sin hoj försäkrad och sen får man en rabatt för följande period..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0