Skriva sej på annan ort=skenförsäkring?

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Som ni kansek förstår är det lite svettiga försäkringspremier i GBG (kille, 23, kki 3). Därför funderar jag på att "flytta hem" till föräldrarna igen (liten håla i Småland).

Räknas detta som skenförsäkring?

Studerar i GBG, har en lägenhet där och kommer även eftersända post dit, så det är ju inte särskillt svårt för försäkringsbolaget att lista ut var jag egentligen bor.
Grejen är ju att jag bor och jobbar i denna håla hela juni-augusti och alltså är tiden hojen står/körs i GBG max en månad på våren och en på hösten.
Problemet är ju om det skulle hända nåt i GBG, men eftersom jag antagligen endast kommer köra trafikförsäkrat bör det inte varar några problem.

Vad säjer ni? :confused:
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
Om du huvudsakligen ska använda hojen på "rätt" ställe är det väl inga problem. Men ring bolaget och fråga!
 

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vedum
Hoj
Superduke och Nikon
Dez skrev:
Som ni kansek förstår är det lite svettiga försäkringspremier i GBG (kille, 23, kki 3). Därför funderar jag på att "flytta hem" till föräldrarna igen (liten håla i Småland).

Räknas detta som skenförsäkring?

Studerar i GBG, har en lägenhet där och kommer även eftersända post dit, så det är ju inte särskillt svårt för försäkringsbolaget att lista ut var jag egentligen bor.
Grejen är ju att jag bor och jobbar i denna håla hela juni-augusti och alltså är tiden hojen står/körs i GBG max en månad på våren och en på hösten.
Problemet är ju om det skulle hända nåt i GBG, men eftersom jag antagligen endast kommer köra trafikförsäkrat bör det inte varar några problem.

Vad säjer ni? :confused:
Du kan ju "veckopendla" och ändå tycka att småland är din hemort... Sedan att du fått sommarjobb där gör ju inte saken sämre. Antingen kan du dra av på skatten för dubbelt boende under sommarmånaderna eller så kan du dra bensinpengar om du "pendlar" dagligen.. ;)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Min åsikt är att det visserligen är lite fel men inte alls lika illa som att skriva knarren på mormor. Din risk och därmed din premie baseras ju fortfarande på din åldersgrupp. Ditt agerande drabbar därmed inte de som försäkringsbolagen till följd av lägre riskbeteende (pga kryckor och käpp :D ) har valt att placera i en lägre riskklass. Och du är ju fortfarande den som har det ekonomiska intresset, dvs du har köpt, betalat, äger och brukar knarren.

Men det drabbar de som är i din ålder och bor på landsbygden.

Själv tycker jag att det är väsentligt mindre allvarligt än att ställa knarren på grandma´.
Dessutom kör du ju enbart trafik där skillnaderna inte är lika stora. Tror jag.

Men jag tror att vissa bolag godkänner i och med att det fortfarande är du som står för allt och då är det ju helt ok.
 

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
Robban_C skrev:
Men det drabbar de som är i din ålder och bor på landsbygden.

Inte nödvändigtvis :fatta!
Jag har aldrig utnyttjat en försäkring och fortsätter det som jag planerat kommer det GYNNA de som bor på landsbygden.

mr_rockster skrev:
Du kan ju "veckopendla" och ändå tycka att småland är din hemort... Sedan att du fått sommarjobb där gör ju inte saken sämre. Antingen kan du dra av på skatten för dubbelt boende under sommarmånaderna eller så kan du dra bensinpengar om du "pendlar" dagligen..

Damit :död
Det tänkte jag inte på. Visserligen får man inte pendla dagligen, men det blev ändå en nätt summas avdrag förra året.
Med nuvarande hoj förlorar jag massor på det (5000:- hel/halv) och inte ens med en ZXR skulle det gå plus (5000:-hel/trafik)

Gött att vi redd ut det :tummenupp
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Jag flyttade ifrån en mindre ort till Malmö, ville dock inte flytta adressen mitt i säsongen, det jag betalade för en hel hade jag då endast fått en halv försäkring för.....

Jag skrotade allt efter någon månad men försäkringsbolaget kollade inte upp något med adressen!

Det komiska är att skade handläggaren har haft min hoj parkerad med reg-nr mot sitt fönster varje dag, då min "nya" adress är mitt emot deras kontor!! :D

Numera har jag dock flyttat adressen & får nöja mig med kraschisar & halvförsäkring!


Dez skrev:
Som ni kansek förstår är det lite svettiga försäkringspremier i GBG (kille, 23, kki 3). Därför funderar jag på att "flytta hem" till föräldrarna igen (liten håla i Småland).

Räknas detta som skenförsäkring?

Studerar i GBG, har en lägenhet där och kommer även eftersända post dit, så det är ju inte särskillt svårt för försäkringsbolaget att lista ut var jag egentligen bor.
Grejen är ju att jag bor och jobbar i denna håla hela juni-augusti och alltså är tiden hojen står/körs i GBG max en månad på våren och en på hösten.
Problemet är ju om det skulle hända nåt i GBG, men eftersom jag antagligen endast kommer köra trafikförsäkrat bör det inte varar några problem.

Vad säjer ni? :confused:
 

JN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brevid grannen..
Hoj
Får se.....
Jag är inte heller skriven på den ort som jag bor på men när jag klota så var det inga problem alls med försäkringen... Fråga inte ens. Man måste ju få köra hojen utanför hemorten så.....
 

HanneZ

Guest
om du inte skriver dig i gbg o har en saftig hyra så kan du bli av med tusenlappar p.g.a. att du inte får något bostadsbidrag, de kan va bra att ha med i kalkylen! :D
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Min RGV är skenförsäkrad på det sättet. Jag har den i ett garage ute på landet, där jag bodde och var skriven förut. Då betalade jag 800 kr/år i halvförsäkring. Skulle jag ut och köra så gjorde jag det där, finns massor med trevliga vägar runt omkring.

Sedan flyttade jag tre mil, till en lägenhet i stan, men lät RGV:n stå kvar, då jag inte ville ha den ute på gatan i stan. Ska jag köra med RGV:n så åker jag ut på landet och kör där. Ändå så höjdes min premie till 1400 kr/år, trots att förutsättningarna/riskerna är samma som förut. Borde nästan vara olagligt från f-bolagets sida. Dessutom så behöver jag inte ha den i garaget längre, eftersom den bara behöver stå i garage nattetid på hemorten.
 

Bakhjul

Full i Helgen?
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Ljusdal "Lightwalley"
Hoj
R1 -00
Dez skrev:
Som ni kansek förstår är det lite svettiga försäkringspremier i GBG (kille, 23, kki 3). Därför funderar jag på att "flytta hem" till föräldrarna igen (liten håla i Småland).

Räknas detta som skenförsäkring?

Studerar i GBG, har en lägenhet där och kommer även eftersända post dit, så det är ju inte särskillt svårt för försäkringsbolaget att lista ut var jag egentligen bor.
Grejen är ju att jag bor och jobbar i denna håla hela juni-augusti och alltså är tiden hojen står/körs i GBG max en månad på våren och en på hösten.
Problemet är ju om det skulle hända nåt i GBG, men eftersom jag antagligen endast kommer köra trafikförsäkrat bör det inte varar några problem.

Vad säjer ni? :confused:



Jag jobbar i Stockholm men är skriven i Hälsingland, blir hur mkt billigare som helst......
 

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Alingsås
Hoj
CR 250 Tvitakt
avskrivning

mr_rockster skrev:
Du kan ju "veckopendla" och ändå tycka att småland är din hemort... Sedan att du fått sommarjobb där gör ju inte saken sämre. Antingen kan du dra av på skatten för dubbelt boende under sommarmånaderna eller så kan du dra bensinpengar om du "pendlar" dagligen.. ;)

Menar du att han kan dra av besinpeng trots att han pröjsar för en lägenhet i stan ?

mvh benfre
 

Mingves

Guest
Har oxå tänkt på det, men jag tror skattekontoret är största problemet......


///M
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Dez skrev:
Som ni kansek förstår är det lite svettiga försäkringspremier i GBG (kille, 23, kki 3). Därför funderar jag på att "flytta hem" till föräldrarna igen (liten håla i Småland).

Räknas detta som skenförsäkring?

Studerar i GBG, har en lägenhet där och kommer även eftersända post dit, så det är ju inte särskillt svårt för försäkringsbolaget att lista ut var jag egentligen bor.
Grejen är ju att jag bor och jobbar i denna håla hela juni-augusti och alltså är tiden hojen står/körs i GBG max en månad på våren och en på hösten.
Problemet är ju om det skulle hända nåt i GBG, men eftersom jag antagligen endast kommer köra trafikförsäkrat bör det inte varar några problem.

Vad säjer ni? :confused:

Låter som min situation, jag bor i Enköping men jobbar i Örebro, så jag veckopendlar. Det innebär att mina fordon är 5 dagar av 7 i Örebro men allt är försäkrat som boende i Enköping. Inga som helst konstigheter.
 

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Kör oförsäkrat o köp en hoj till för pengarna. :öl
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top