Skriva under vi kortköp, ett hål i kortsäkerheten?

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Hojlös just nu.. Men ett band 120hk och 2 skidor funkar också!
Detta hände iallafall mig igår:
Jag var på en fest och mitt kort blev stulet. Jag tänkte då aja jag får ringa och spärra kortet.
När jag prata med min bank säger dem att någon har gjort 3 uttag den senaste timmen ett på 160kr, 530kr och 300 kronor.
Då år det någon som har varigt Jävligt törstig eller ”jättesnäll” och bjudit sina kompisar.

Tycker ni det är rätt att man bara ska kunna skriva under för att få köpa?:confused: (även här gör harrys fel då dom MÅSTE ta lägg på kortköp över 200kr)

Och bevis har jag att det inte är jag som har köp det för jag får varken gå in på Harrys eller köpa alkohol då jag inte är 18 år.

// Ludvig

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det blir väl Harrys som får pynta tillbaka, hade de frågat efter leg hade det varit banken.

Eller nått..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur gör du när du tappar börsen med kontanter i ?

Är det automagiskt någon annans fel att du inte kan hålla i dina värdesaker då också?

Självklart har dom gjort fel som inte har tagit leg på den som har handlat, det görs nästan aldrig på såna ställen där det är stressigt men det största felet ligger hos den som tappar sina värdehandlingar (förutom hos tjuvjäveln då).

Hade upphittaren gjort 25 köp på 195:- så hade du suttit ännu värre i skiten och vem hade du skyllt på då?

Sen ska man ju inte nyttja upphittade kort, men det säger sig ju själv...

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Precis....

Kortföretaget har regler att på belopp över xx kronor skall man kolla leg annars måste butiken själva stå för kostnaden vid bedrägeri. Och Harrys har väl som likt många andra etablissemang insett att viktigast är att transaktionen går fort så man kan betjäna fler kunder på en kväll så de tar risken att få betala.

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Men varför finns detta system?
Personligen ser jag inga fördelar med det..
Skulle bli svårare om man blev tvungen att skriva in en kod.

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
VT-750, NV-11
Nej, det är inte ett hål i kortsäkerheten.
Kan inte företaget där kortet är draget presentera en kontoslip som är underskriven av dig så får du pengarna tillbaka!

lud909

aprilia rs
Gick med
12 Nov 2009
Hoj
Nej, det är inte ett hål i kortsäkerheten.
Kan inte företaget där kortet är draget presentera en kontoslip som är underskriven av dig så får du pengarna tillbaka!

Ja jag vet att jag får tillbaka pengarna men ändå...
att det ska vara så lätt att få ut pengar från någons kort :mad:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Men varför finns detta system?
Personligen ser jag inga fördelar med det..
Skulle bli svårare om man blev tvungen att skriva in en kod.

För att det är ett jättegammalt, jättebra system som fungerar alldelens utmärkt även när det inte finns en onlinekoppling..

Och för att uppskattningsvis 3 av 10 inte kan sin jävla kod när dom ska betala och för att det tar en jävla tid om alla som köper en öl ska betala med kort, knappa in sin kod, vänta på godkänt osv...

Och för att det inte finns 147 kortapparater på en pub så det skulle bli en jävla kö...

Däremot funkar det utmärkt om man inte slarvar bort sitt kort.

Tias

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FIREBLADE -12 & -03, HUSKY SMR511 -11, YZ250F -12
Var med om något liknande för något år sedan. Tappa kortet på krogen. Någon tog ut 500kr x 2 med 2min mellanrum.

Kontaktade ägaren till krogen efter polisanmälan och förlust av kort och bad om att få se kvittona. Bara raka streck på underskriften på båda kvittona.

Han fick ge mig tusingen i handen tills jag fått pengarna tillbaks via banken ett par månader senare..

tkdrille

Guest
Harrys är ju skit om de inte har babs på stället som kan ta kort som är offline med. Alla ställen jag går ut på här har dessa trådlösa babsar och att man måste trycka kod.

Om man inte har det, så hur svårt hade de varit för dem att ta legget ?
I bilen jag kör så går inga kortköp igenom om jag inte får rätt personnr, när man dragit visakortet så slår jag fel på pnr så går de inte igenom.

Man kan faktiskt bli rånad eller att någon klåfingrig sak tar sakerna för en. Ficktjuvar är rent jävligt duktiga på att leka i ens fickor utan att man märker.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år