Skrivelse till Svemo, Sport Production

thomasb

Blixt
Gick med
12 Oct 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
CBR 900 RR, GSXR1000
Sport produktion

Jag skall inte köra klassen, men jag tycker ändå att det skall finnas en kalss som är en instegsklass om man vill tävla för rimliga pengar.
Jag tycker det skall vara valfria däck, DOT slicks eller regn däck, som man vill.
Hojar skall vara standrad 250 två cyl 2T, 400 4 Cyl 4T, 650 2 cyl 4T.
Det skall vara ok, att byta delar som är dyra som orginal, så som avgasrör, stötdämpare, och slitdelar.
Förare A+B det är bra för B förare att tävla med bättre förare och de A förare som tycker det är segt kommer att börja tävla i någon annan klass.
Men jag tycker att det skall införas automatisk uppklassning om man har samlat mer än 80-100 poäng på en säsong.
Detta tycker jag gäller alla klasser, för att vi inte skall få samma fenomen som enduro sporten, att vissa låter bli att klassa upp sig, för att det är roligare att vinna än att koma 6:a-10:a
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
ursäkta frågan men varför är vissa mot slicks det är ju billigare än mönstarde dot däck

Nu har jag inte kört på slicks men de lär ju bli värre när de börjar regna lite. varpå vi som kör utan regndäck iår till nästa år kommer bli mer eller mindre tvingade o köra med dubbla uppsättningar däck eller missa regn.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Nu har jag inte kört på slicks men de lär ju bli värre när de börjar regna lite. varpå vi som kör utan regndäck iår till nästa år kommer bli mer eller mindre tvingade o köra med dubbla uppsättningar däck eller missa regn.

Om det är tillåtet med regndäck i en klass så är det vansinne att inte köra med det om det regnar. Mönstrade däck är knappt märkbart bättre än slicks, och därmed helt usla i regn.

Jag har alltid kört med bara ett set fälgar och det går allt som oftast fint att kränga. Ett set regndäck bör vara med. Rejsa på regn med torrdäck känns rätt meningslöst, farligt och dåligt i största allmänhet...
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
3175610 Nu har jag inte kört på slicks men de lär ju bli värre när de börjar regna lite. varpå vi som kör utan regndäck iår till nästa år kommer bli mer eller mindre tvingade o köra med dubbla uppsättningar däck eller missa regn.
förr var det inte tillåtet att köra med regndäck = lite dumt då det faktiskt är en RACE-klass inte en gatåkaklass. Och även farligt att köra regnrace med gatdäck...

Du behöver inte ha dubbla uppsättningarna fälgar då du klarar dig fint även i år med dot-racedäck, eller hur? skillnaden mellan slicks och dot är knapp mätbar så att helt plötsligt säga att man måste ha extra fälgar för att slicks tillåts är fel. isåfall skulle det sagts även innan säsongen 2007 dragits igång.
 
Last edited:

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
förr var det inte tillåtet att köra med regndäck = lite dumt då det faktiskt är en RACE-klass inte en gatåkaklass. Och även farligt att köra regnrace med gatdäck...

Du behöver inte ha dubbla uppsättningarna fälgar då du klarar dig fint även i år med dot-racedäck, eller hur? skillnaden mellan slicks och dot är knapp mätbar så att helt plötsligt säga att man måste ha extra fälgar för att slicks tillåts är fel. isåfall skulle det sagts även innan säsongen 2007 dragits igång.

Fälgar förstår jag att man inte behöver dubbla tänkte inte ha de heller men om de blir slicks så lär ju jag skaffa slicks+regndäck som de va iår kör jag bara DOT. nu har de bara regnat ett ända pass där jag var med och då ladda vi ju inte ändå så jag kanske helt kan glömma o köra regnrace med DOT fast jag vet vi va minst 3 som tänkte göra det om de regna.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Jag har en fråga igentligen om slicks hur fungerar de utan däcksvärmare? Som det är nu kör jag helt utan och de funkar så.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
3175694 Jag har en fråga igentligen om slicks hur fungerar de utan däcksvärmare? Som det är nu kör jag helt utan och de funkar så.
Du kan köra utan däckvärmare på slicks oxå. Men det tar 2-3 varv innan det blir varma nog för att trycka på. Dock är jag osäker på hur SP-klassens "effekt" och om det verkligen är så halt. På en "superbike" så behöver man vänta minst 2-3 varv för att våga börja gasa.

Förövrigt, du har väl inte riktiga DOT-däck på din hoj? De såg lite konstig ut och mer gatdäck ut än något annat, vad för däck kör du med?
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Du kan köra utan däckvärmare på slicks oxå. Men det tar 2-3 varv innan det blir varma nog för att trycka på. Dock är jag osäker på hur SP-klassens "effekt" och om det verkligen är så halt. På en "superbike" så behöver man vänta minst 2-3 varv för att våga börja gasa.

Förövrigt, du har väl inte riktiga DOT-däck på din hoj? De såg lite konstig ut och mer gatdäck ut än något annat, vad för däck kör du med?

De däck jag körde med nu var supermotard gatdäck.

Va redan när frågan togs upp tveksam till va jag tyckte om Slicks (spec. då jag aldrig provat) men klarar man sig lika bra utan däckvärmare så e de nog ok tycker jag.

/K.onfunderad
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
De däck jag körde med nu var supermotard gatdäck.

Va redan när frågan togs upp tveksam till va jag tyckte om Slicks (spec. då jag aldrig provat) men klarar man sig lika bra utan däckvärmare så e de nog ok tycker jag.

/K.onfunderad

Du kanske ska leta efter begagnade dackvarmare?
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Du kanske ska leta efter begagnade dackvarmare?

Har funderat på de men först tänkte jag fixa en budget som gör att man kan ställa upp i alla race nästa år. :näsblod

fast nu börjar vi spåra ur detta skulle ju va en tråd där folk "skrev på" eller va man säger. För tillfället låter jag nog de stå utan slicks men som sagt tveksam till om jag vill ha de. så vill majoriteten så e jag med på att skriva med de. :)

Kom igen nu måste va mer än 15pers här som vill köra nästa år :)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Känns som att SP mer och mer går ifrån att vara en standard klass. Spännande.

Klassen är väl fortfarande lika standard oavsett vad du kör på för däck. Jag tycker det handlar om att motorcyklarna ska vara standard. Vi har ju avslutat diskussion om allt annat gällande ändringarna av hojarna och nu diskuterar vi endast däcken och a-förarna.
Det handlar om racing inte om att köra på gata. Jag vill ha valmöjligheten att köra slicks. Sen får man själv välja om man vill köra DOT eller slicks. Bara för att någon annan väljer slicks så behöver ju inte du göra det.
Det handlar ju om vad som är enklast för en själv, ekonomi och tillgång. Får du enklast tag på DOT däck med bäst pris så kör DOT.
Det är inte däcken som avgör vem som vinner i den här klassen.
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Håller med att däcken är långt ifrån den avgörande faktorn med tank på årets varvtider!!

Pelle G-son körde 1,05 på slicks med en SP250 tror det var 2002 på knutstorp.
Samma år körde han 1,06 med dunlopdäcken (207).

I år körde jag och Erik 1,08 så nä däcken är inte avgörande!!



Godkänn A-förare och sätt fria däck.
Ja just det... speca vilka hojar som är godkända så vi slipper debaklet på falkenberg.
Min röst är lagd.
 
Last edited:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Känns som att SP mer och mer går ifrån att vara en standard klass. Spännande.

Tycker oxå att det vore kul om den uvecklades till kanske inte vara en ren standardklass. Det finns ju en del som väljer att köra med snart 20 år gamla 400 cc:are och det är ju inte helt lätt eller billigt att hitta orginaldelar till dessa, men rätt kul speciellt om det dök upp några honda v4:eek:r oxå. De flesta 250 sp är ju rätt så gamla nu oxå och det känns ju nästan lite tramsigt att inte få byta fjädring på en bajk som är ca 10 år gammal. Sv och ER är ju fina cyklar men för rejsing är ju chassit riktigt j-a apdålig i standardutförande. Tillåt lite enklare modifieringar av dessa cyklar så tror jag att vi kan få en riktigt kul och stor klass för en relativt hygglig budget.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Tycker oxå att det vore kul om den uvecklades till kanske inte vara en ren standardklass. Det finns ju en del som väljer att köra med snart 20 år gamla 400 cc:are och det är ju inte helt lätt eller billigt att hitta orginaldelar till dessa, men rätt kul speciellt om det dök upp några honda v4:eek:r oxå. De flesta 250 sp är ju rätt så gamla nu oxå och det känns ju nästan lite tramsigt att inte få byta fjädring på en bajk som är ca 10 år gammal. Sv och ER är ju fina cyklar men för rejsing är ju chassit riktigt j-a apdålig i standardutförande. Tillåt lite enklare modifieringar av dessa cyklar så tror jag att vi kan få en riktigt kul och stor klass för en relativt hygglig budget.
Snackade nyligen med en Norsk förare som berättade att 250SP, 125R, 250R, samt Classic har så pass få utövare i Norge att dom oftast slår ihop alla dessa klasser och kör samtidigt.

Där kan man snacka om fartskillnader, inte bra alls, men detta gör dom för att kunna få köra överhuvudtaget.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Snackade nyligen med en Norsk förare som berättade att 250SP, 125R, 250R, samt Classic har så pass få utövare i Norge att dom oftast slår ihop alla dessa klasser och kör samtidigt.

Där kan man snacka om fartskillnader, inte bra alls, men detta gör dom för att kunna få köra överhuvudtaget.

Inte värre fartskillnader där än i valfri annan klass, SP, BOTT etc etc.

Dom fyra åren jag kört norska tävlingar är det ett år 250 standard kört ihop med Classic-klass på en gång, och de 3 första i både modernt och gammalt hade i stort sett identiska varvtider. På lördagen var det en modern hoj som var snabbast men på söndagen en Classichoj.

Däremot körs det både moderna och Classicklasser på samma tävling i olika heat, där indelning görs så varvtider och fartskillnader hålls så små som det går....


Dags att tillåta lite trimning i denna klass, det går att få ruskigt snabb hoj av en 400. Blev väldigt imponerad av SUPERSPORT400 i helgen som var. Gick som raketer rakt fram men bromsning (tror de var tvugna att använda originalbromsar) var inte riktigt lika imponerande.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
Namn: Johan Andersson
Licens: 19740929
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specificerade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Listan hittills.

1.
Namn: Ingela Engström
Licensnr: 830925
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifikation motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

2.
Namn: Magnus Mossberg
Licensnr: 600203
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifikation motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

3.
Namn: Palle Hansen
Licensnr: 690416 (ny for 2008)
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifikation motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

4.
Namn: Johan Tingström
Licens: 690224
Däck: Fria däck (DOT, Slicks, Regndäck)
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

5.
Namn: Lars Andersson
Licensnr: 740915
Däck: DOT, Regndäck
Specifikation motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

6.
Namn: Jannica Sjöstedt
Licens: 850217
Däck: DOT,Regndäck
Specifiserade motorcyklar: Ja
Godkänd licens: A + B

7.
Namn: Martin Hjalmarsson
Licens: 19690324
Däck: Fritt däcksval (DOT,Slicks,Regndäck)
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

8.
Namn: Hampus Delén
Licens: 871005
Däck: DOT,Regndäck
Specifiserade motorcyklar: Ja
Godkänd licens: A + B

9.
Namn: Niklas Engström
Licens: 800705
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

10.
Namn: Sven Sjöberg
Licens: 19660709
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

11.
Namn: Peter Risberg
Licens: ej uttagen
Däck: Dot, slicks, regndäck
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd Licens: A+B

12.
Namn: Alexsandra Ringkvist
Licens: 850614
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

13.
Namn: Jörgen Johansson
Licens:19761122
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

14.
Namn: Johan Axbrink
Licensnr: 19730420
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifikation motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

15.
Namn:Mikael Ahlin
Licensnr: 19810405
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifikation motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

16.
Namn: Erik Kostkevicius
Licens:19800718
Däck: DOT, Regndäck
Specifiserade motorcyklar: Nej
Godkänd licens: A + B

17.
Namn: Stefan Abrahamsson
Licens: 19710822
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specifiserade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

18.
Namn: Johan Andersson
Licens: 19740929
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specificerade motorcyklar: JA
Godkänd licens: A + B

19.
Namn: Therese Scherp
Licens:
Däck: DOT, Slicks, Regndäck
Specificerade motorcyklar:
Godkänd licens: A + B
 
Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top