Skruv av i gängan

Tyvärr ser jag inte din bild men den typen av skruvutdragare du har länkat till brukar jag avråda från. De är ju konformade och lägger ännu mer tryck utåt och spänner på den stackars avdragna skruven efter att du borrat hål och sedan tvingat ner en sådan i hålet. Skulle man dessutom ha oturen att dra av själva utdragaren med så blir det jäkligt jobbigt. De är gjorda av nåt superhårt material som i princip inte går att borra ur utan specialgrejer.
 
Ett spegelvänt borr, och borra mitt i skruven, slå i en passande torx och dra ur brukar vara gänse rådet här. Om man inte kan svetsa dit en mutter på skruven och dra loss så.

Normalt sett behöver man inte ens gå så långt som till torx, eftersom att borret ofta vrider ur skruvstumpen.
 
Ok, tackar.
Får bli ett inköp av ett vänsterborr och se om jag lyckats få ur skruven.
Stort tack för hjälpen, återkommer med resultatet.
 
När gick skruven av ?
1) När du drog i den ?
2) När du skulle skruva ut den ?

Är det så att skruven gick av när du skulle skruva ut skruven 2) hade jag sprutat 5-56, WD-40 eller Biltema Multispray X4
på den innan jag försökte få ut den.
Vänsterborr finns hos ESSKA
https://www.esska.se/shop/search/vänsterborr?promotedItem=943112726400

Men har du något närmare förslag på vänsterborr, länka / tipsa gärna till det här !
 
Last edited:
Tjena,
Skruvade i den för några veckor sedan, skulle skruva ut den idag.
Gängorna är nog lite dåliga och jag valde tyvärr en för dålig skruv.
Skruven kom halvvägs ut innan den gick av.

Har sprutar hålet fullt med WD-40 och imorgon skall jag ut och leta borr.
Japp, återkommer med information runt hur det går ;).

Mvh
 
Gick skruven av efter att den skurit i gängan spelar en vänsterskuren borr ingen roll.
Du kommer behöva borra ut skruven så mycket att du kan knacka/bända bort resterna....
 
Det finns ju en annan slags utdragare som har en fyrkantsprofil som smalnar av som man knackar in. Hörnena på fyrkanten har en bearbetad kant som "hugger tag" i bulten/skruven. Man knackar bara in den precis så mycket som behövs o så testar man o gängar ut den. Har haft stor framgång med den. Man kan även värma upp området o dumpa kallvatten över. Det blir sånna tempskiftningar att materialet bulten/skruven sitter i expanderar o krymper ofta i olika takt än det man försöker gänga ut. Ibland har man fått köra det samtidigt som utdragare. Sen beror det ju helt på var grejerna sitter. Finns det något som inte gillar värme i närheten får man ju ta hänsyn till det.

Nu när jag sitter vid en dator kan jag faktiskt se bilden du lagt upp. Det ser ut som en bit av ramen/chassie på motorcykeln? Eller har jag fel? Där borde du faktiskt om allt annat skiter sej lösa det med en instatsgänga, av många kallad Helicoil.

Och när det kommer till skruvutdragare får INTE plånboken styra! Riktigt bra utdragare kostar pengar. Det har jag fått lära mej den jobbiga vägen och jag är hundra på att det fler med mej som kan skriva under på det. Det är de billiga grejerna som alltid orsakat de dyraste resultaten i både tid,pengar o svordomar!

Men gänginsatserna har jag faktiskt inte märkt nån skillnad på de dyra och de billiga (läs Biltema). Brukar på de bilar jag haft av toppen på faktiskt alltid byta ut samtliga gängor till grenröret oavsett om det behövs eller inte. Förr eller senare går en jävla pinnbult av annars pga "giftermålet" som sker emellan alu-toppen och godset i bulten. Och så vill jag även tilägga att ett skruvhål med insatsgänga är betydligt starkare än vad originalet nånsin var. Har förstått att det är ännu mera förekommande på motorcyklar. :huvet

Skickar lite länkar på vad jag menar:

Fyrkantiga utdragare:

https://laitis.se/kon-skruvutgragare-s.html

Insatsgänga (Helicoil)

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ssats-mm-21-delar-med-110-insatser-2000022481

Lite video om du är helt obekant med Helicoils


Peace n love! :D Och framför allt, lycka till för faen!


/D
 
Last edited:
Gör ett märke i mitten med en körnare. Borra med ett liten borr typ 3-4mm först. Borra sen med större och större borr. Justera hela tiden så du borrar mitt i skruven. Rensa ur det sista med en gängtapp. Bryt inte av borren av misstag för då har du problem på riktigt.
 
För den som kan tycka det är av intresse:
https://www.youtube.com/watch?v=xUEob2oAKVs

När gick skruven av ?
1) När du drog i den ?
2) När du skulle skruva ut den ?

Är det så att skruven gick av när du skulle skruva ut skruven 2) hade jag sprutat 5-56, WD-40 eller Biltema Multispray X4
på den innan jag försökte få ut den.
Vänsterborr finns hos ESSKA
https://www.esska.se/shop/search/vänsterborr?promotedItem=943112726400

Men har du något närmare förslag på vänsterborr, länka / tipsa gärna till det här !
 
Gick skruven av när du skulle skruva ut den så blir det intressant.
Var skruven så lång att den gick igenom det gängade hålet och stack ut på baksidan så kan en förklaring till skruvbrottet vara att skit, sand liknande på de utstickande gängorna satte stopp när du försökte dra skiten genom gängorna i ramen.

Och då hade jag försökt med vanlig högerborr och försökt få ut skruvresten på baksidan, dvs dra in skruvresten i det gängade hålet och plocka ut skruvresten baktill.
 
Last edited:
För den som kan tycka det är av intresse:
https://www.youtube.com/watch?v=xUEob2oAKVs

Mycket intressant.
För TS hade det ju varit frestande att värma ramen vid skruven med varmluftpistol och sedan spruta på valfri blandning, 5-56, WD-40 , Biltema Multispray X4.
Att få in Olja + Aceton kan vara lite knepigare, pensla på Olja + Aceton ?


Jag har sett det här , Olja + Aceton, förr så när jag skulle byta trampa på trampcykeln senaste gången
1) Började jag med Biltema 36-319 växelhusolja och aceton
väntade 24 timmar och fick inte loss trampan
2) WD-40
väntade 24 timmar och fick inte loss trampan
3) Biltema Multispray X 4
väntade 24 timmar och fick loss trampan

Vilket för min del innebär att slutsatsen
Tillföra gänglossare flera gånger med 24 timmar emellan är effektivast.
Och efter några dagar går det få loss !
Billigast är tex Motorolja + Aceton som penslas på.
 
Last edited:
Gick skruven av när du skulle skruva ut den så blir det intressant.
Var skruven så lång att den gick igenom det gängade hålet och stack ut på baksidan så kan en föklaring till skruvbrottet vara att skit, sand liknande på de utstickande gängorna satte stopp när du försökte dra skiten genom gängorna i ramen.

Och då hade jag försökt med vanlig högerborr och försökt få ut skruvresten på baksidan, dvs dra in skruvresten i det gängade hålet och plocka ut skruvresten baktill.

Hej, den gick inte hela vägen genom hålet. Gissar att den sitter ungefär i mittan av gängan just nu.
Mvh
 
Jag skulle slå ett körnslag mitt i skruven. Sedan borra med en skarp 3 mm borr av bra kvalité. Därefter borra med skruvens diameter och slutligen borra för insatsgänga av Helicoiltyp och montera den. Det blev många "borra" men det är ju så man lagar det mesta på en hoj :fakta
 
Hej, den gick inte hela vägen genom hålet. Gissar att den sitter ungefär i mittan av gängan just nu.
Mvh

Jahapp, märkligt !
Sitter skruven ungefär i mitten av hålet så borde du kunna luta hojen åt sidan och fylla hålet bakom skruven med valfri "gänglossare" Olja + aceton eller 5-56 eller WD-40 eller.... Och låta verka något dygn. Och sedan fýll på mera och vänta ett dygn osv.

Kan du skruva in en skruv bakifrån i hålet ?
Som stöder mot den avbrutna skruven ? Så den inte åker in längre ?
Går troligen INTE för är hålet genomgående med gängor så brukar ej använda gängor vara fulla med skit
omöjligt skruva in något bakifrån.

Men för att undvika att skruven skruvar in sig med högerborr, börja med smalt borr och fortsätt sedan med grövre
så minskar vridmomentet.
Men vänsterborr är ju det enda rätta......

Och värma ramen med varmluftpistol till ca +100C, spottdroppar kokar bort, ja det hade jag testat med. Innan försök få ut skruvresten. Borra med vänsterborr.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top