SuzukiLover
Ny medlem
Skit också... kom precis hem efter en tur med hojen. Stiger av hojen och märker att jag har en skruv som kilat in sig en aning snett på yttre hälften av slitbanan helt inne men så att man kommer åt med en mejsel under ena sidan av skruvhatten. Skruvhatten är ungefär 1,3 cm i diameter och jag gissar att skruven är ca 4 cm lång (men det är en gissning) och kanske 0,8 cm tjock. Skruven ligger alltså ungefär där däckböjningen börjar öka lite kraftigare på yttersidan. Däcket är ett standard Bridgestone gatcykeldäck som leveraras på nya Suzuki GSX-R 1000 k8 hojar.
Jag har aldrig råkat ut för en sådan här grej förut. Jag har kört på däcket snart 200 mil. Hur ska man hantera en sådan här grej? Hur allvarligt är det här, vill inte få däcksmäll i hög hastighet och dö...
Instinktivt skulle jag gissa att det viktigaste är att avlägsna skruven på ett säkert sätt, för att den inte ska köras djupare in i däcket och förorsaka en plötslig explosion. Det är även viktigt att man verifierar att man inte har fler skruvar i däcken. Hur stor är sannolikheten att däcket håller maxkvalité om man lyckas avlägsna skruven utan att förlora tryck? Hur avlägsnar man skruven, hur stor är energin som frigörs ifall att man får däcksmäll när man ska avlägsna skruven? Ska man skruva ut den eller trycka ut den under skruvhatten? Vad är det för sannolikhet att man får endast ett litet hål in till innandömet av en sådan här skruv? Riskerar skruven komma ut som en projektil så att man kan få den i ögonen när man ska avlägsna den? Finns det något särskilt medel man ska lägga i hålet efter att man har avlägsnat den?
Tusen tack för svar!
Jag har aldrig råkat ut för en sådan här grej förut. Jag har kört på däcket snart 200 mil. Hur ska man hantera en sådan här grej? Hur allvarligt är det här, vill inte få däcksmäll i hög hastighet och dö...
Instinktivt skulle jag gissa att det viktigaste är att avlägsna skruven på ett säkert sätt, för att den inte ska köras djupare in i däcket och förorsaka en plötslig explosion. Det är även viktigt att man verifierar att man inte har fler skruvar i däcken. Hur stor är sannolikheten att däcket håller maxkvalité om man lyckas avlägsna skruven utan att förlora tryck? Hur avlägsnar man skruven, hur stor är energin som frigörs ifall att man får däcksmäll när man ska avlägsna skruven? Ska man skruva ut den eller trycka ut den under skruvhatten? Vad är det för sannolikhet att man får endast ett litet hål in till innandömet av en sådan här skruv? Riskerar skruven komma ut som en projektil så att man kan få den i ögonen när man ska avlägsna den? Finns det något särskilt medel man ska lägga i hålet efter att man har avlägsnat den?
Tusen tack för svar!
Last edited: