Skruv i botten på gaffelbenet sitter

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Försöker lära mig byta packbox själv. Kollar man video går det alltid så smort men aldrig hemma.

Skruven i botten på benet(vanligt ben) som håller dämparen sitter som fan. Har hört att den ska kunna snurra med om man kör för mesigt men den här bara sitter som berget oavsett vad jag gör. Har precis smällt med en slagmejsel i flera minuter men skiten rör sig inte, har börjat se märken på skruven(10mm insex). Vad är nästa sak att testa, finns det något värde i att värma upp något här?

Lite historik. Lämnade in hela hojen förra året för byte av packboxar, vet inte vad verkstan kör för teknik när de skruvar ihop benet igen. Är det mjukt för hand eller fullt ös mutterknack? Varför jag behöver byta packbox är för jag körde på potthål medan jag bromsade in. Så gaffeln var i princip bottnad. Skada på skruven?
 
Last edited:

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det följde dock inte med något fett till packboxarna, behövs det vara något speciellt eller går typ litiumfett bra?
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Fettet är bara till för att inte skada packboxen vid montering. Jag trär en gummihandske (kirurgmodell) över övre delen på gaffeln och smörjer med 5-56.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Att gaffeln bottnat ska inte vara nåt problem som tvingar dig att dela den. Ej heller ska det skada skruven.

Hur din verkstad drar ihop gaffeln vet nog bara dom, men att dra ihop med fullt ös på mutterknacken är mer våld än vad nöden kräver så det ska vi hoppas att de inte gjort. Mutterknack bör man vara försiktig med vid ihopmontering.

Slagskruvmejseln är väl inte bästa verktyget här eftersom jag antar att det är en insexskalle på din gaffel? Jag skulle i så fall bara använda en bra hävstång och kanske ge skruven nån smäll först så att spänningarna släpper eller mutterknack för att lossa.

Vill skruven rotera men inte släpper och gängas lös så är nog mutterknack bästa lösningen för då brukar skruven komma ut. Och det är bättre att puffa stötvis med knacken, istället för att bara blåsa på.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top