skruv i däcket!

jep84

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
gammelsukka
per.b79 skrev:
Så gär SKA du göra...
Åk till en däckhandlare med de lösa däcket, om dom e seriösa så tar dom av däcket tittar hur stort hålet är och om d e tomkört.
lägger därefter en slanglapp i däcket...

Man pluggar inte mcdäck, inte ens bildäck om man ska ha d riktigt gjort....

Ps, jobbar på en däckfirma...ds

OT - e de inte lätt att de kommer in skit i "hålet" om man inte pluggar??.. en sån man drar igenom inifrån...plugg lär ju va bätre än å bara lägga lapp??? när ja lagar bildäck e det ALLtid plugg som gäller...

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
jep84 skrev:
OT - e de inte lätt att de kommer in skit i "hålet" om man inte pluggar??.. en sån man drar igenom inifrån...plugg lär ju va bätre än å bara lägga lapp??? när ja lagar bildäck e det ALLtid plugg som gäller...

om hålet e litet så spelar d ingen roll.
D finns en slanglapp som har en liten gummiplugg i miten som man "för i i hålet" innifrån, d e d bästa, men e hålet litet så behövs d inte...

vet att plugg kan hålla bra, men dom kan även ramla ut när däcket rör på sig, sällan men d händer, och en sak till e att man inte får reda på hur däcket ser ut inne om man bara pluggar hålet

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
han va nog sugen på att sluta tidigare den dagen.....
man ska absolut inte göra så....

bandito skrev:
inga problem... hände samma sak för mig för en månad sedan.
däckgubben tryckte i en plugg o sa att det gick hur bra som helst :tummenupp

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
per.b79 skrev:
vet att plugg kan hålla bra, men dom kan även ramla ut när däcket rör på sig, sällan men d händer, och en sak till e att man inte får reda på hur däcket ser ut inne om man bara pluggar hålet

Och vad är då nackdelen med en plugg som monteras innifrån. Dvs. däcket tas bort från fälgen, en T-plugg (eller vad de nu kallas, ser ut som ett T där en del av pluggen (större än hålet som skall pluggas) hamnar på insidan däcket (precis som en lapp) och resten av pluggen träs igenom och vulkas med gummit i däcket för att till slut sköras av jäms med slitagytan på däcket?

Efter montering av däcket på fälgen balanseras det naturligtvis igen!

Exakt en sådan lagning har jag åkt på et tpar gånger och det funkar hur bra som helst. Andra rapporterar inga problem med sina lagningar med plugg heller så vänligen föklara nackdelen med plugg jämfört med lagningslapp!? Båda under förutsättning att de genomförs korrekt!

// Niklas

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
R1000 K5
Jag har pluggast två däck från insidan och det har fungerat i höga farter. Så om det ändå inte är dags att byta pga slitage så kan du plugga det och vara lugn.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Avarage skrev:
Och vad är då nackdelen med en plugg som monteras innifrån?
<klipp>
föklara nackdelen med plugg jämfört med lagningslapp!? Båda under förutsättning att de genomförs korrekt!

// Niklas

Jag instämmer med föregående talare i frågan...

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Hoj
929 Bläjd
per.b79 skrev:
kostar ca 150 att lämna in d å få d ordentiligt gjort på en gång....
jag lovar att dom ser om d e för stort hål...

Om du e osäker kan du ju komma till "Rimbogummiverkstad" så fixar jag d åt dig, e ju bara ett par mil..

Ja det är ju inte direkt långt bort! så det låter ju shysst!! brukar däcken behöva balanseras efter lagning också??

per.b79

mycket vill ha mer
Gick med
30 Oct 2003
Hoj
Söker billig R1a -02
Nopp, jag brukar sätta tebax d på samma ställe som d satt, men vist kan jag balansera d om du vill..

Du e varmt välkommen, fråga efter Per så fixar jag kanske ett lite bättre pris...

Till er som undrar hur man gör....
Om hålet e stort så byter vi /jág däck om vi´/jag e osäkra, om d e ett litet hål så lagar jag/vi d med en slanglapp.... Vägrar att plugga ett mcdäck.......
jag litar inte på plugg....
Men om någon vill plugga så vist, kör på egen risk....

Faizty skrev:
Ja det är ju inte direkt långt bort! så det låter ju shysst!! brukar däcken behöva balanseras efter lagning också??

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept