Skruva hoj

Mekar du själv?

• Antal röstningar
    0

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har suttit och läst teknikforumet ikväll och blir lite förvånad över vissa frågor som ställs där tex vilket håll lossar man muttrar mm. Köra hoj för mig innefattar en hel del skruvande och underhåll.
Missförstå mig rätt nu men hur många här på forumet gör någonting mer än att smörja kedjan och tanka mellan servicarna?
Skulle själv inte tordas köra om jag inte gjort en översyn av hela hojen ofta...

Solid snake

Guest
Tja jag gör mer än att tanka hojen och smörja kedjan.

För några månader sen renoverade jag och Grymmlund min dåvarande cbr, hans numera iofs.

Nya lager i motorn och lite sånt.

River ner min egen hoj lite då och då och smörjer upp länkaget till stötdämparen och lite sånt, ventiljustering och oljebyte gör man ju var 250e mil.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
vissa e födda med silversked i mun o vissa skiftnyckel,, de bara är så..
är man totalt misslyckad som mekaniker men älskar o köra hoj så ska man ju inte mecka då de lätt blir sämre då. ofta köper dessa nyare hojar o låter sin meck fixa dom,,, inte så trafikfarligt... vissa kan inte mecka men vill lära sig,, finns inget annat sätt än att prova sig fram då.. :) då måste man fråga,, inga frågor är för dumma :tummenupp

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Lämnar in hojen på service var 600 mil. Sen tankar jag och smörjer kedjan vid behov, tvättar den när den är skitig. Mer behövs inte

Gabor

Guest
Har skruvat med mc i över 30 år, egen verkstad i många år. Gör allt om jag vill. numera lite lat, så kränga däck lämnar jag bort till lokal däckskrängare. Annars gör jag allt fortfarande, helremnoveringar av hela hojarm motorer, bygger om , bygger nytt, tillverkar grejor i plåt, glasfiber, lackar. Kul att göra själv helt enkelt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har inte haft något behov av att "småmeka", en större incident med hojen som jag har lämnat bort.

Däckbyten gör jag genom att ta bort hjulen själv, men att kränga lämnar jag bort till dom som har maskiner.

Jag söker med ljus och lykta efter en projekthoj som är så billig att jag har råd med den (dvs nästan gratis) då ska jag meka mera själv.

Jag skruvar även i min brors motorcyklar, 2st nya Harleys, då han inte tror att han klarar av det själv, vilket inte är sant, han grejar det hur bra som helst men vill ha mig som hjälp ändå.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Gör allt själv numera.
Tidigare hade jag honda.
Bara gick.

Jag kan allt och gör aldrig fel.
Dock händer det att objektet inte fungerar när jag är klar.
Detta beror på inbyggda konstruktionsfel eller demoner.

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
kan göra det mesta, det jag inte kan. Försöker jag sätta mig in i & lära mig helt enkelt. gillar inte att misslyckas, E perfektionist

Dock så måsta man använda Aut.verkstäder, så man får stämplarna i serviceboken = så garantier gäller.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
De som känner till min 250-karriär skule säkert skratta gott åt mitt val i pollen. Men även om jag har vaga kunskaper om hur allt samverkar kan jag skruva isär/ihop det mesta.

:tomten

*Anna*

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600
Smörjer kejdan o tankar.... jooo, de får man hoppas att alla som kör hoj gör själva.
För egen del när något krånglar, så e de bara att felsöka, ringa runt o fråga, skruva sönder, glo i verkstadshandboken, ringa lite mer o sen förhoppningsvis så vet jag vad felet är o kan åtgärda det på ett eller annat sätt. Ingen är född mekaniker utan har lärt sig skruva i hojen, bilen, motorsågen eller va de nu e. Och om andra har kunnat lära sig... tja, varför skulle inte jag kunna göra detsamma???

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Saknar verktyg för att pressa vevar och för att fylla på gas i stötdämpare så det överlåter jag till andra. Resten sköter jag själv under övervakning av gubben som alltid skriker "Det där är inte racemässigt" så fort något inte är 110% perfekt. Najjningen av oljepluggen måste ha snygg tvinning annars är han där med avbitaren.:näsblod
Precision är tidskrävande men å andra sidan så har jag bara brutit med maskinfel en gång och det berodde på ett felmonterat förgasargummi på en fabriksny cykel.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Köpte min första moppe i en kartong(13år)sen har det bara fortsatt med crossar,125or,bilar och båtar.

Fixar allt med RDn på egen hand utom borrning och vevstakslagringen,R6an får behandling på ycenter för garantins skull.

Henrik

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
Jag väger vad jag skulle kunnat göra på väldigt långtid mot vad nån annan kan göra på kort tid om jag betalar för det.

Trots att min hoj är låååååååååångt ifrån världens modernaste skulle det vara en riktig utmaning att tex byta kolvringar på den. Plus att jag då också skulle riskera att stå där med en hoj som e obrukbar och det enda minnet av den skulle vara lånet jag betalar på varje månad.

Istället har jag hittat nån som renoverar motorn för runt 6000:- och då kör jag på det istället.

Men jag förstår tänket i denna tråden, att gör man det inte själv e man ett miffo ty jag tänker så själv när det gäller bilar. Jag kör själv Volvo (en "modern" 940 nu men med ett par 240 i bagaget) och skulle aldrig i min vildaste fantasi kunna ämna bort den för att få nått fixat! Men jag skulle aldrig byta kolvringar på en B23:a heller iofs....

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Man gasar tills det rasar,sen fixar man skiten:tummenupp

Vissa har tummen mitt i arslet och vissa är händiga:arsele
Men är man rik! varför ska man byta olja på hojen själv när man kan lämna den till verkstaden och det inte berör plånboken:va

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Lämnar själv in den på servicarna men det är ju 1000 mil mellan dom, är ju en hel del som behöver fixas därimellan eller!

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Kan ingenting om hoj men redan hunnit med lite småpul som oljebyte o sånt.
Vette fan om jag vågar byta drivpaket själv det känns som att man lär göra på verkstan kostar ändå inte så mkt.
Känns som man gör småservice själv, det sparar man mkt på sen "viktigaste" grejerna som det kan va bra att ha stämplat i boken lämnar man in.

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Kan ingenting om hoj men redan hunnit med lite småpul som oljebyte o sånt.
Vette fan om jag vågar byta drivpaket själv det känns som att man lär göra på verkstan kostar ändå inte så mkt.
Känns som man gör småservice själv, det sparar man mkt på sen "viktigaste" grejerna som det kan va bra att ha stämplat i boken lämnar man in.

klarar du oljebyte är drivpaketet en barnlek

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Hoj
Bandit 1200
Har så pass ny hoj så det blev det första alternativet för mig: "Jag tankar och smöjer kedjan, resten gör verkstan på servicen."

Då jag hade en äldre hoj så var det ju bara att plocka fram verkstadshandboken och försöka själv.
Så länge som det inte handlar om att dela på motorn, så tvekar jag inte så länge som jag har tillgång till riktiga verktyg.
Jag menar: Det kan ju inte gå mer än åt helvete...:näsblod

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Hoj
Suzuki
eeh, bäst att smöra kedjan alltså... kan inte ett skit men man lär sej ju vare sig man vill det eller ej allteftersom skiten rasar. Hade en gammelsuka som omnämns här under som jag tröttnade på, men dessförinnan lärde jag mej det ena och det andra...

nej tacka vet jag fabriksny och garanti

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...